• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

«اعتماد» بررسي مي‌كند

بخش خصوصي در كدام استان اشتغال‌آفرين است؟

بخش خصوصي ايران 84 درصد اشتغال كشور را ايجاد كرده است.

به گزارش «اعتماد»، يافته‌هاي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد سهم بخش خصوصي از اشتغال ايجاد شده در كشور به حدود 84 درصد افزايش يافته است. به اين ترتيب بخش عمومي و دولتي 16 درصد اشتغال ايران را در دست دارند.

هر چند سهم بخش عمومي و دولتي 16 درصد برآورد شده است اما ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد دولت ايران بيش از نياز خود كارمند دارد و بهره وري نيروي كار در دولت نيز نسبت به بخش خصوصي پايين‌تر است. بررسي تفكيكي آمار اشتغال نشان مي‌دهد 6/85 درصد مردان شاغل در كشور در بخش خصوصي و 4/14 درصد در بخش خصوصي حضور دارند. اين آمار تفاوت‌هاي محسوسي با آمار اشتغال زنان دارد، بر اساس اين گزارش 2/75 درصد از زنان شاغل در بخش خصوصي و 8/24 درصد در بخش عمومي مشغول به كار هستند. بر اساس اين گزارش بالاترين سهم اشتغال خصوصي به تفكيك استان‌هاي ايران مربوط به استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي است. بررسي‌هاي مركز آمار نشان مي‌دهد 4/89 درصد اشتغال افراد در استان آذربايجان شرقي متعلق به بخش خصوصي است، سهم اشتغال خصوصي در استان آذربايجان غربي نيز 7/88 درصد گزارش شده است. سومين استان از منظر بالا بودن سهم بخش خصوصي در ايجاد اشتغال نيز به استان اردبيل اختصاص دارد. استان قزوين و فارس هم در رتبه چهارم و پنجم اين جدول قرار دارند. در بخش پاييني جدول ايجاد اشتغال بخش خصوصي، استان كهگيلويه و بوير احمد قرار دارد. در اين استان تنها 9/71 درصد اشتغال آفريني در بخش خصوصي بوده است و به همين خاطر مي‌توان گفت بخش خصوصي اين استان كمترين ايجاد اشتغال را در ميان استان‌هاي كشور و در بازه زماني بهار سال جاري داشتند. سيستان و بلوچستان هم 3/75 درصد مشاغل را در بخش خصوصي داشته و در ادامه در استان بوشهر هم 4/76 درصد
اشتغال‌آفريني متعلق به بخش خصوصي بوده است. بعد از اين سه استان هم استان‌هاي ايلام و البرز قرار دارند. وضعيت اشتغال در تهران نيز نشانگر حضور 80 درصدي بخش خصوصي در ايجاد اشتغال در اين استان است. بخش عمومي و دولتي نزديك به 20 درصد بازار اشتغال پايتخت را در دست دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون