• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

دلار كوتاه نيامد

گروه اقتصادي| نوسانات بازارهاي داخلي و خارجي ديروز هم ادامه داشت. در بازار جهاني نفت خام قيمت هر بشكه نفت خام افزايش پيدا كرد و به 5/45 دلار رسيد. اونس جهاني طلا هم از ميانه‌هاي روز روند صعودي در پيش گرفت و به 1110 دلار رسيد. بر اين اساس با افزايش ارزش دلار در بازارهاي جهاني نرخ دلار آزاد هم همچنان در كانال 3400 توماني باقي ماند و با نوسان در اين كانال روي 3420 تومان ايستاد. اين در حالي بود كه ساير ارزهاي خارجي به روند نزولي چند روز اخير خود ادامه دادند و يورو و پوند به ترتيب به 3910 تومان و 5310 تومان رسيدند. لير تركيه و درهم امارات هم ديروز در ادامه روند نزولي خود به 1160 تومان و 945 تومان رسيدند.

فعالان بازار ارز معتقدند افزايش حجم تقاضا، حضور پررنگ‌تر بانك مركزي، افزايش حجم تجارت خارجي و... بيان مي‌شود، اما در بين اين نظرات پيش‌بيني فعالان بخش خصوصي قبل از نتايج مذاكرات هسته‌اي چهره جدي‌تري نسبت به بقيه نظرات در بازار آزاد دارد. اين در حالي است كه برخي تحليلگران نيز قبل از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي معتقد بودند كه نرخ دلار در كانال 3300 تا 3500تومان در نوسان خواهد بود و با توجه به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني نرخ ارز در سال جاري از 3300 تومان كمتر نخواهد شد.

در بازار فلزات جهاني هم ديروز شاهد تدوام نوسان روزهاي گذشته بوديم. بر اين اساس آلومينيوم و كبالت با افزايش قيمت و مس، سرب و روي با كاهش قيمت همراه بودند. اما روند صعودي بازار طلا تا آنجا پيش رفت كه هر گرم طلاي 18 عيار هم ديروز تا 93 هزار و 200 تومان افزايش پيدا كرد. هر مثقال طلاي آب شده هم ديروز تا 403 هزار و 800 تومان رشد كرد. نوسان قيمت طلاي جهاني و دلار اما سبب تغيير خاصي در قيمت سكه‌هاي طلا نشد. سكه تمام طرح قديم و جديد ديروز بين 908 هزار تومان و 910 هزار تومان در نوسان بودند. اين در حالي بود كه ربع سكه، نيم سكه و سكه يك گرمي هم روي 462 هزار تومان، 255 هزار تومان و 170 هزار تومان باقي ماندند و تغيير خاصي نداشتند. تازه‌ترين تحليل‌هاي تكنيكال نشان مي‌دهد كه قيمت جهاني طلا در كوتاه‌مدت تحت تاثير نتايج نشست دو روزه فدرال رزرو امريكا نوسانات ارزش دلار و وضعيت اقتصادي چين قرار خواهد داشت. قيمت طلا در آستانه برگزاري نشست دوروزه فدرال رزرو امريكا با تغيير چنداني روبه‌رو نشده و بالاتر از سطح 1100 دلار در هر اونس تثبيت شده است. بر اين اساس به نظر مي‌رسد انتشار بيانيه نشست فدرال رزرو در كوتاه‌مدت مهم‌ترين عامل موثر بر قيمت طلا و نوسانات ارزش دلار خواهد بود. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، افزايش احتمالي نرخ بهره امريكا مي‌تواند در كوتاه‌مدت فشار بيشتري را بر قيمت جهاني طلا وارد كند. بيانيه فدرال رزرو امريكا قرار است امروز منتشر شود.

سرمايه‌گذاران بين‌المللي در شريط كنوني فعاليت چنداني براي خريد و فروش طلا انجام نمي‌دهند و منتظر روشن شدن وضعيت نرخ بهره امريكا هستند. آخرين تحليل تكنيكال نشان مي‌دهد كه سطح حمايتي قيمت طلا در شرايط كنوني 1098 دلار است و اگر اين سطح شكسته شود قيمت اين فلز زرد تا 1089 و سپس 1082 دلار در هر اونس كاهش خواهد يافت. از سوي ديگر سطح مقاومتي قيمت طلا نيز در اين شرايط 1109 دلار خواهد بود و اگر اين سطح شكسته شود قيمت طلا تا 1114 و سپس 1123 دلار در هر اونس افزايش خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون