• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3350 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱ مهر

بازگشت بورس به دور مثبت

گروه اقتصادي| بازار سرمايه بعد از بيش از دو هفته ركود ديروز تغيير روند داد و 41/0 درصد رشد كرد. شاخص كل بورس تهران با افزايش تقاضا و معاملات بلوكي در گروه‌هاي بانكي، خودرويي و پالايشي ديروز 248 واحد رشد كرد و به ميانه كانال 61 هزار واحدي بازگشت. در بازار ديروز روند منفي حاكم بر گروه‌هاي حمل و نقل، دارويي، خودرويي، فلزي، پالايشي و بانكي تغيير كرد و با افزايش معاملات حقوقي‌ها همه نمادها در اين گروه‌ها رشد قيمت را بعد از مدت‌ها تجربه كردند. اين در حالي بود كه گروه‌هاي قندي، معدني و 
ماشين آلات برقي همچنان با ركود شديد همراه بودند و افزايش عرضه در آنها مشهود بود. ديروز «شبندر»، «پارسان»، «وبصادر»، «وبملت»، «وصندوق»، «مبين» و «وتجارت» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند و شاخص كل را بيش از 160 واحد بالا كشيدند. اما در گروه‌هاي سيماني، محصولات شيميايي، محصولات غذايي، لاستيكي و پيمانكاري شاهد افزايش تقاضا در برخي نمادها بوديم كه روند اين گروه‌ها را تا حدودي  متعادل كرد. 
به باور فعالان بازار سرمايه تغيير روند ديروز بازار يك اتفاق ناپايدار و مقطعي است و به دليل خريدهاي بلوكي در برخي نمادها توسط حقوقي‌ها شكل گرفته است. بر اين اساس به نظر مي‌رسد با پايان گرفتن اين خريد و فروش‌هاي پر حجم روند بازار دوباره اصلاحي شود و بر اساس نمودار تكنيكال شاخص به كانال 50 هزار واحدي سقوط كند. بر اين اساس كارشناسان بازار پيش بيني مي‌كنند بعد از اجرايي شدن توافق هسته‌اي و در دو سه ماه پاياني سال جاري با تاثير‌پذيري از مثبت شدن شرايط اقتصادي و لحاظ شدن تغييرات مثبت در گزارش‌هاي فصلي شركت‌ها بورس بتواند رونقي پايدار بگيرد و از شرايط ركود فعلي خلاص شود. 
مهم‌ترين مشكل بورس كمبود نقدينگي است
حسين عبده تبريزي معتقد است عامل اصلي وضعيت منفي بازار سهام، كمبود نقدينگي در كل كشور و به ويژه در بازار سرمايه است. دبيركل سابق بورس اوراق بهادار تهران بر اين باور است كه در شرايط كنوني بسياري از علاقه‌مندان به سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه به دليل نبود نقدينگي وارد نمي‌شوند يا اينكه به دليل نياز به نقدينگي اقدام به فروش سهام مي‌كنند؛ از اين رو يكي از عمده‌ترين نهادهايي كه نقدينگي وارد بازار مي‌كردند يعني صندوق‌هاي بازنشستگي در حال حاضر دچار مشكلات جدي و كسري منابع بوده و منابع مالي كافي براي فعاليت در بازار سرمايه را ندارند. بنابراين در اين شرايط شايد فروش اعتباري كمك كند. 
بانك‌ها توان پرداخت نرخ سودهاي اعلامي را ندارند
عبده تبريزي با اشاره به اينكه بعد از كمبود نقدينگي و وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي، اطلاعات ناخوشايند شركت‌هاي بورسي و فرابورسي و كاهش سودآوري در گزارش‌هاي ميان‌دوره‌اي، سبب تداوم ركود در بازار شده، گفت: مساله سوم هم مربوط به نرخ غير تعادلي نظام پولي بانكي كشور و عدم توان هيچ يك از بانك‌ها در پرداخت نرخ سودهاي اعلامي است. بنابراين درحالي بانك‌ها با اين نرخ‌ها، سود عملياتي ندارند كه جا دارد بانك مركزي بر نرخ سودهاي سپرده و كيفيت صورت سود و زيان بانك‌ها نظارت كند، چرا كه در اين شرايط كه بانك‌ها 25 درصد سود مي‌دهند و تورم هم 10 درصد است، مردم دليلي براي حضور در بازار سهام آن هم با وجود ريسك ندارند. 

درصد    تغيير    مقدار    عنوان شاخص  
41/0    81/248    80/61576    شاخص كل
41/0    51/97    24121    شاخص قيمت (وزني-   ارزشي) 
32/0    80/30    9549    شاخص كل (هم وزن) 
32/0    30/26    60/8147    شاخص قيمت (هم وزن) 
65/0    03/440    10/68251    شاخص آزاد شناور
53/0    79/226    70/42752    شاخص بازار اول
18/0    23/250    20/136616    شاخص بازار دوم

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون