• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

جهانگيري: عربستان مسوول حادثه منا است و بايد پاسخگو باشد

پس از نشست فوق‌العاده هيات دولت درباره فاجعه منا
جهانگيري: عربستان مسوول حادثه منا است
 و بايد پاسخگو باشد
گروه سياسي| هيات دولت ديروز عصر با دستور رييس‌جمهوري براي رسيدگي به حادثه منا تشكيل جلسه داد. اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور كه در غياب رييس‌جمهوري رياست اين جلسه را بر عهده داشت، پس از پايان نشست فوق‌العاده هيات دولت گفت: عربستان مسوول حادثه منا است و بايد پاسخگو باشد. 
او تاكيد كرد كه كشورهايي مانند ايران كه آسيب بيشتري ديده‌اند بايد در جريان بررسي حادثه نماينده داشته باشند. جهانگيري با بيان اينكه بايد در مراسمي مثل حج مديريت صحيحي انجام شود تا ديگر شاهد وقايعي اين‌چنيني نباشيم، افزود: حادثه منا بسيار دردناك و تلخ بود و ما اين حادثه را به تمام مسلمانان ايران و جهان و مقام معظم رهبري تسليت عرض مي‌كنيم. معاون اول رييس‌جمهور همچنين با بيان اينكه جلسه امروز هيات وزيران به دليل اهميت موضوع فاجعه منا و تاكيد رييس‌جمهور برگزار شد، گفت: آقاي روحاني از داخل هواپيما تاكيد داشتند كه بايد حتما اين جلسه امروز تشكيل شود. من پيش از اين گفت‌وگوي خبري نيز نتايج اين جلسه را به رييس‌جمهور اعلام كردم.
 وي در ادامه افزود: در اين جلسه وزارت خارجه اطلاعات خود را درباره علت اصلي حادثه در اختيار ما گذاشت. ما معتقديم دولت عربستان مسوول امنيت حجاج است. ما در سال‌هاي گذشته 150 هزار حاجي به حج مي‌فرستاديم اما عربستان اعلام كرد كه توانايي مديريت اين جمعيت را ندارد، بنابراين براي ايران مثل ساير كشورها سهميه در نظر گرفته شد و سهم ايران سالي 65 هزار حاجي شد. بنابراين طبيعتا دولت عربستان بايد قادر باشد كه اين تعداد را به نحو مطلوب مديريت كند. اما امسال دو اتفاق سقوط جرثقيل و حادثه منا رخ داد. 
معاون اول رييس‌جمهور همچنين با بيان اينكه نبايد جرثقيل‌ها در اين مقطع در مسجدالحرام مستقر باشند، افزود: سوء مديريت در فاجعه منا كاملا واضح است. بي‌تجربگي يا كم‌تجربگي كساني كه مراسم منا را مديريت مي‌كردند نيز كاملا روشن است. دولت عربستان بايد پاسخگو باشد و علل وقوع حادثه را نيز بررسي كرده و در اين بررسي نيز بايد تمام نمايندگان كشورهاي اسلامي حضور داشته باشند. همچنين سازمان‌هاي اسلامي و بين‌المللي نيز بايد به وظايف قانوني خود عمل كرده و گزارشي درباره وقوع اين فاجعه را به كشورهاي اسلامي ارايه كنند. 
او همچنين با بيان اينكه سازمان حج و بعثه رهبري در دو روز گذشته با تمام قدرت عمل كرده است، تاكيد كرد: انتظار داريم دولت عربستان همكاري‌هاي لازم را انجام دهد. ما اين آمادگي را داريم كه براي مداواي مجروحان ايراني و غيرايراني تيم‌هاي پزشكي به عربستان اعزام كرده و همچنين آماده پذيرايي از مجروحان ايراني و غيرايراني در ايران هستيم. ما اين آمادگي را داريم كه هواپيماهاي خود را به عربستان اعزام كنيم. 
معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد مجدد بر اينكه از فردا هواپيماهاي كشورمان اين آمادگي را دارند كه به عربستان اعزام شوند، خاطرنشان كرد: ما اميدواريم كه بتوانيم به سرعت پيكر جان‌باختگان را به كشور منتقل كنيم. ما بنا داريم اين پيكرها را ابتدا به تهران منتقل كرده و پس از استقبال مقامات رسمي از حجاج فوت شده، آنها را به شهرستان‌ها منتقل كنيم. وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: دولت عربستان بايد تمام امكانات خود را به كار گرفته و با سازمان حج و بعثه رهبري همكاري كند تا افراد مفقود شده پيدا شوند. بايد شرايطي به وجود آيد كه حجاج بتوانند اعمال خود را انجام داده و حج خود را به پايان برسانند. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه در جلسه امروز ستادي در تهران به رياست وزير كشور و با حضور وزيران فرهنگ، خارجه، اطلاعات، بهداشت، راه و شهرسازي و سازمان هلال احمر و هواپيمايي تشكيل شده است، گفت: هم‌اكنون نخستين جلسه اين ستاد تشكيل شده است. اين ستاد كليه مسائل داخل كشور مرتبط با حج را سازماندهي كرده و تمام دستگاه‌ها موظفند در قالب مصوبات اين ستاد فعاليت كنند. جهانگيري در پايان با اشاره به اينكه نحوه انتقال جانباختگان به كشور نيز در اين جلسه بررسي شد، افزود: در استانداري‌ها ستادهايي تشكيل شده تا با خانواده‌هاي جان‌باختگان ارتباط برقرار كرده و هماهنگي‌هاي لازم درباره مراسم اين جان‌باختگان انجام شود. همچنين حجت‌الاسلام پورمحمدي، وزير دادگستري با اشاره به ضرورت پاسخگويي به مطالبات مردم در خصوص حادثه منا گفت: همين امروز بايد ستاد رسيدگي به حجاج تشكيل و به عربستان اعزام شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون