• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

رييس‌جمهور در نشست با نمايندگان رسانه‌هاي امريكايي خبر داد

توافق هسته‌اي از دي ماه اجرايي مي‌شود



گروه سياسي| سومين سفر حسن روحاني به نيويورك اگرچه با حادثه دلخراش مكه تقارن داشت و نخستين واكنش‌هاي او در بدو حضور فرودگاه جان‌اف‌كندي نيويورك با واكنش به اين حادثه روبه‌رو بود اما حالا خبرهاي ديگري از نيويورك مي‌رسد. خبرهايي كه توجه بسياري را از كشورها به ويژه كشورهاي 1+5 را به خود جلب كرده است. روحاني در نخستين نشستش در نيويورك با نمايندگان رسانه‌هاي امريكايي خبر از اجرايي شدن توافق هسته‌اي در دي ماه سال جاري داده است. 
روحاني كه در بدو ورودش به فرودگاه نيويورك با اشاره به اينكه اهداف دو سفر قبل خود را در اين سفر نيز دنبال مي‌كند، گفته بود: امروز بعد از توافق هسته‌اي شرايطي به وجود آمده كه بايد بيش از پيش به دنبال توسعه و تعامل سازنده با جهان باشيم و همزمان مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي را با هدف دستيابي به صلح و ثبات پايدار پيگيري كنيم. رييس‌جمهور اظهار داشت: مسائل منطقه‌اي از جمله تحولات يمن، سوريه و عراق از جمله موضوعاتي است كه اميدواريم در ملاقات با سران كشورهاي مختلف، بتوانيم به تصميمات سازنده و مفيدي براي برطرف كردن ناامني و استقرار امنيت و ثبات پايدار در منطقه دست يابيم. به نظر مي‌رسد حسن روحاني با اعلام اجرايي كردن توافق در دي ماه مي‌خواهد با موضع قوي‌تري با همتايان خود كه درخواست‌هاي زيادي براي ديدار با وي در نيويورك داده‌اند، رو‌به‌رو شود؛ موضعي كه مي‌تواند نه‌تنها به مساله تحريم‌ها در ايران خاتمه دهد بلكه كليد حل بسياري از مشكلات منطقه از سوريه تا يمن هم شود. به گزارش فارس، بر اساس گزارش روزنامه عرب‌زبان «النهار»، روحاني به نقل از «ولاديمير پوتين» همتاي روس خود گفته كه روسيه مي‌خواهد نقش فعال‌تري در مبارزه با داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي ايفا كند. 
رييس‌جمهور ايران در خصوص نقش كشورش در مبارزه با تروريست‌هاي سوري گفت: «من ائتلافي ميان ايران و روسيه در جنگ با تروريسم در سوريه نمي‌بينم.» وي افزود: «زماني كه خونريزي‌ها در سوريه پايان يافت، اين كشور بايد وارد مرحله جديدي شود كه در آن صداي معارضين هم شنيده شود.» حجه‌الاسلام روحاني ادامه داد: «بدون ثبات، دموكراسي ناممكن است. نمي‌توان در وسط ميدان جنگ راي‌گيري كرد.» حسن روحاني كه در جمع نمايندگان رسانه‌هاي امريكايي سخن مي‌گفت، به توافق هسته‌اي هم پرداخت و افزود: «شرايط براي اجراي توافق هسته‌اي مناسب است و اين توافق مي‌تواند از پايان سال جاري ميلادي اجرايي شود.» وي افزود: «روش اجراي برجام بر نوع نگاه مردم ايران به مذاكرات بسيار موثر است و عاملي كليدي در همكاري‌هاي مشابه در آينده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون