• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

روحاني براي اجراي تعهداتش در مقابل فشارها مي‌ايستد

      اصلاح‌طلبان تا كجا از روحاني حمايت مي‌كنند و چرا؟
آقاي روحاني گرچه صراحتا اعلام نكرده‌اند اصلاح‌طلب هستند اما اهداف اصلاح‌طلبان و آقاي روحاني يكي است و در كل هر دو هدف واحدي را دنبال مي‌كنند و راز حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني اشتراك در هدف بود. زماني كه آقاي روحاني برنامه‌هاي انتخاباتي خودشان را اعلام كردند اصلاح‌طلبان ديدند كه آنچه دنبالش هستند آقاي روحاني نيز دنبال مي‌كند و به همين دليل هم ايشان به عنوان كانديداي اصلاح‌طلبان مورد حمايت قرار گرفتند. افكار و انديشه‌هاي آقاي روحاني در ارتباط با عرصه حقوق شهروندي و آزادي‌هاي اساسي، حوزه سياست خارجي و مسائل اقتصادي در كل همان است كه اصلاح‌طلبان دارند دنبال مي‌كنند به خصوص در ارتباط با توسعه و پيشرفت كشور. در مجموع اشتراك نظر و هدف ميان برنامه‌ها و نظرات آقاي روحاني و اصلاح‌طلبان وجود دارد و اگرچه آقاي روحاني صراحتا اعلام نكردند اصلاح‌طلب هستند اما اهداف و برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان را به خوبي دنبال كردند. ممكن است مسائل و مشكلاتي در مسير اجرا وجود داشته است و آقاي روحاني با مشكلات خيلي عديده‌اي مواجه شدند اما در كل موضع‌گيري‌هاي ايشان نشان مي‌دهد كه از اهداف و برنامه‌هايي كه داشته‌اند عدول نكرده‌اند و همچنان مصمم به پيشبرد آن اهداف و برنامه‌ها هستند. بنابراين تا زماني كه اين وضعيت ادامه داشته باشد و آقاي روحاني همچنان پايبند به ديدگاه و برنامه‌هاي دوران انتخاباتي‌اش باشد فكر مي‌كنم حمايت اصلاح‌طلبان هم
 از وي ادامه پيدا كند. 
     پروژه اصلي دولت آقاي روحاني چيست؟
آقاي روحاني در دولت‌شان بحق كار اصلي را متمركز كرده بودند بر حل مناقشه هسته‌اي ايران با كشورهاي غربي و حل اين مساله واقعا برنامه ساده‌اي نبود چرا كه مسائلي از جمله سياست داخلي و مسائل اقتصادي به نوعي متاثر از مسائل حوزه سياست خارجي و مسائل مربوط به بحث هسته‌اي كشور بود. آقاي روحاني به درستي و با نگاهي كارشناسانه تمام انرژي دولت را معطوف به حل اين مشكل كردند؛ مشكلي كه به شكل زنجيري به دور گردن ملت ايران انداخته شده بود و اجازه نفس كشيدن نمي‌داد. بنابراين آقاي روحاني در ابتدا بايد اين طناب را پاره مي‌كرد تا مي‌توانست برنامه‌هايش را عملي كند. گام بعدي را آقاي روحاني در جهت سر و سامان دادن به حوزه اقتصاد با توجه به درآمدهايي كه از رفع تحريم‌ها كسب مي‌كند قرار خواهد داد و همين‌طور توجه بيشتر به حقوق و آزادي‌هاي شهروندي با حل مسائل حوزه سياست خارجي فضاي بهتري براي دنبال كردن اهداف دولت در عرصه حقوق و آزادي‌هاي شهروندي فراهم خواهد شد. 
     اين پروژه كجاي بازه كف و سقف مطالبات اصلاح‌طلبان قرار مي‌گيرد؟
اصلاح‌طلبان در مجموع دنبال حاكميت خرد، انديشه و عقلانيت و علم هستند و كارهايي كه دولت انجام داده اعمالي عقلاني و عالمانه بوده است و در كل از اين لحاظ مي‌شود گفت كه اهداف اصلاح‌طلبان را دنبال كرده است. اصلاح‌طلبان از دولت راضي هستند به جهت اينكه دولت عملكردي عاقلانه و عالمانه داشته است به خصوص در حل مشكلات كشور و در عرصه سياست خارجي. قطعا و يقينا برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان مثل سامان دادن به امور كشور، توجه به حقوق و آزادي‌هاي شهروندي سر‌و سامان دادن به حوزه اقتصاد، باز مي‌گردد به حاكميت عقلانيت و خردگرايي كه دولت آقاي روحاني به خوبي به آنها توجه داشته و در جهت عملي كردن برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان اقدامات قابل توجهي را انجام داده است. البته برنامه اصلاح‌طلبان هم جداي از سربلندي و توسعه كشور نبوده و اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند تا اينجاي كار دنبال منافع شخصي و جناحي و گروهي نيستند بلكه دنبال منافع ملي هستند. اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند در پيشبرد منافع ملي همصدا با رقبا و دشمنان كشور نمي‌شوند و در كل دنبال پيشبرد اهداف و منافع ملي هستند و هيچ اصلاح‌طلب نيامد مواضعش را شبيه به مواضع اسراييل و عربستان سعودي بكند و با دشمنان و رقباي ملت ايران در منطقه همراه شود. آنچه اصلاح‌طلبان دنبال مي‌كنند منافع ملت ايران است حتي اگر خودشان هم در فشار و تنگنا قرار بگيرند براي پيشبرد اين منافع تلاش
 خواهند كرد. 
     آيا در شرايط فعلي دولت آقاي روحاني بايد اهداف اصلاح‌طلبانه را پيگيري كند؟
آقاي روحاني نسبت به شعارهاي انتخاباتي‌شان تعهد دارند و آنچه وجود دارد اين است كه ايشان در مقابل فشارهايي كه به وي وارد شده است تا اينجا به نوعي مصمم بوده‌اند براي پيشبرد اهداف و برنامه‌ها و نشان داده‌اند دربرابر فشار‌ها كوتاه نمي‌آيند و متعهدانه در جهت پيشبرد برنامه‌ها تلاش كرده‌اند و عملكرد ايشان قابل تقدير است. 
     توقع اصلاح‌طلبان از دولت آقاي روحاني چيست؟
توقع اصلاح‌طلبان در مجموع تداوم همين روندي است كه آقاي روحاني در جهت توسعه و پيشرفت كشور در پيش گرفته است. حل مسائل بنيادين و اعتلاي نام ايران در عرصه جهاني و ايجاد شرايطي مناسب و انساني براي زندگي كردن در داخل كشور كه دولت هم به خوبي در اين راستا تلاش كرده و اصلاح‌طلبان هم به خوبي واقفند از موانعي است كه سر راه دولت بوده است. ما اميدواريم كه اين موانع برداشته شود و دولت بهتر بتواند در شرايط مناسب‌تري به اهداف و منافع خودش برسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون