• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

خبر كوتاه

برنامه جبهه پيروان براي حضور بيشتر زنان 
رييس ستاد انتخابات جبهه پيروان از برنامه ويژه جبهه پيروان براي حضور بيشتر زنان در ليست‌هاي انتخاباتي مجلس خبر داد. محسن كوهكن، رييس ستاد انتخابات جبهه پيروان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم، با اشاره به برگزاري جلسات ستاد انتخابات اين جبهه اظهار داشت: كميته بانوان ستاد انتخابات جبهه پيروان براي حضور بيشتر زنان در عرصه انتخابات خصوصا در استان‌هاي كشور برنامه‌ريزي كرده است. وي ادامه داد: در گذشته زنان اين انتقاد را مطرح مي‌كردند كه فعاليت‌هاي آنها در قالب اقشار محدود مي‌شد و اين انتقاد از هر دو جناح بود، لذا با توجه به اينكه زنان نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند، بايد در جهت حضور بيشتر آنها در عرصه انتخابات تلاش شود. رييس ستاد انتخابات جبهه پيروان گفت: با توجه به اينكه زنان براي حضور در مجلس منعي ندارند بايد پرسيد كه چرا تلاش مستقلي براي شناسايي زنان مومن، متدين و واجد شرايط دنبال نمي‌شود؟ كوهكن يادآور شد: رويكرد جديد اين است كه زنان در سه بخش حفظ وضع موجود از نظر عده، شناسايي نيروهاي زن بالقوه كه امكان حضور در مجلس را دارند و برنامه‌ريزي براي حضور زنان در انتخابات دور بعدي مجلس فعاليت كنند، لذا كميته خواهران ستاد انتخابات جبهه پيروان اين موضوع را دنبال مي‌كند.  

در دولت احمدي‌نژاد مردم در رفاه بودند
حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان، نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي در مورد بازگشت احمدي‌نژاد به عرصه انتخابات اظهار داشت: ما اميدواريم اين اتفاق بيفتد و احمدي‌نژاد براي شركت در انتخابات حاضر شود. اين عضو جبهه پايداري در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دليل اين درخواست گفت: تنها دولتي كه پس از انقلاب باعث خدمت به مردم و آباداني اين كشور شده است دولت سابق بوده و در دولت احمدي‌نژاد مردم در رفاه بودند. وي همچنين در پايان اظهار داشت: بايد مجموعه دولت سابق را در نظر گرفت و اين مجموعه دولت مطابق شاخص‌ها و معيارها مطلوب عمل كرده و بنده اميدوار به بازگشت احمدي‌نژاد هستم. 

دعوت اصولگرايان از لاريجاني
رييس شوراي سياستگذاري ائمه جماعت كشور گفت: حزب يكتا رابطه خوبي با ما دارد. آنها در جلسات‌شان از مابقي اصولگرايان دعوت كرده‌اند.  به گزارش ايلنا، سيدرضا تقوي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وحدت اصولگرايان در چه وضعيتي است، گفت: همگرايي در مراحل خوبي است. جلسات شوراي همگرايي هم هميشه بوده است. قائم مقام دبيركل جامعه روحانيت مبارز در مورد تكليف شوراي هماهنگي اصولگرايان كه محمدرضا باهنر آن را پيشنهاد داده، گفت: اين طرح در حال پيگيري است. تقوي در پاسخ به اين سوال كه آيا در جلسات‌تان از آقاي لاريجاني يا نمايندگان وي دعوتي شده است، خاطرنشان كرد: هنوز به آنجا نرسيده‌ايم ولي دعوت خواهند شد. قرار است اين جلسات به جايي برسد كه هسته مركزي براي آن شكل بگيرد كه هماهنگ‌كننده ما با شعبه‌ها و شاخه‌ها باشد. رييس شوراي همگرايي اصولگرايان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا اصولگرايان مي‌توانند به وحدت برسند؟ بيان كرد: ان‌شاءالله؛ اين غيرممكن نيست. رييس شوراي سياستگذاري ائمه جماعت كشور در پاسخ به اين سوال كه جبهه پايداري در اين جلسات حضور دارد؟ ابراز داشت: همه احزاب اصولگرا در اين جلسات هستند و رابطه ما با احزاب اصولگرا خوب است. تقوي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا آقاي احمدي‌نژاد در شوراي هماهنگي و همگرايي حضور دارد؟ عنوان كرد: ما احزاب اصولگرا در حال كار كردن هستيم. اين فعال سياسي اصولگرا در جواب اين سوال كه آيا حزب يكتا در اين جلسات حضور دارد؟ گفت: حزب يكتا رابطه خوبي با ما دارد. آنها در جلسات‌شان از مابقي اصولگرايان دعوت كرده‌اند. در جلسه نخست نيز آيت‌الله موحدي كرماني و بنده صحبت كرديم. مضاف بر اينكه دبيران احزاب ديگر نيز حضور داشتند و صحبت كردند. 

روحاني نشان دهد ما با مردم امريكا دشمني نداريم
عضو شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان تصريح كرد: آقاي روحاني در سازمان ملل مي‌تواند تاكيد كند كه ما با مردم امريكا دشمني نداريم. حسن يونسي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اولويت‌هاي سخنراني رييس‌جمهور در اجلاس سازمان ملل اظهار كرد: ‌آقاي روحاني مي‌تواند بر اين مساله تاكيد كند كه ما با مردم امريكا دشمني نداريم و اگر وارد مباحث خصمانه و مساله با امريكا شده‌ايم ربطي به مردم اين كشور ندارد، ضمن اينكه دولت امريكا دشمني را با مردم ايران آغاز كرده كه اميدواريم دست از اين دشمني بردارد. وي با بيان اينكه برخي سياست‌هاي امريكا در منطقه باعث رشد افراطي‌گري شده‌ است، افزود: امريكايي‌ها عامل افراطي‌گري در منطقه بوده‌اند و دولت امريكا نه در حرف، بلكه درعمل بايد نشان دهد كه نسبتي با اين افراطي‌گري به خصوص در عراق و سوريه ندارد و متعهد شود به راه‌هايي كه باعث تضعيف تروريست‌ها و تقويت صلح در منطقه مي‌شود كمك كند و آقاي روحاني در نيويورك مي‌تواند به اين مساله نيز اشاره كند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به نقش مخرب رژيم صهيونيستي در منطقه يادآور شد: رييس‌جمهور بايد به نقش مخرب رژيم صهيونيستي تاكيد كند. اين رژيم در ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در منطقه نقش موثري دارد و به خصوص تلاش‌هاي نافرجامي براي ايجاد مانع در توافق هسته‌اي داشت كه البته باعث انزواي بيش از پيش آن حتي در ميان متحدين استراتژيك‌ اين رژيم شد. 



انصاري‌راد تاكيد كرد 
محوريت بزرگان اصلاحات در انتخابات خبرگان
خبرگان رهبري از مهم‌ترين نهادهاي حاكميتي است كه نقش مهمي در اداره كشور و تصميم‌گيري، تصميم‌سازي و پيشبرد اين تصميمات كلان دارد. در عين حال مدت زمان زيادي هم تا انتخابات مجلس خبرگان نمانده است و اين خود بر اهميت موضوع مي‌افزايد. حسين انصاري‌راد، نماينده ادوار مجلس مي‌گويد: «جوان بودن نه يك مزيت است و نه يك مضرت. اگر كسي اين ويژگي‌ها را داشت مي‌تواند وارد مجلس شود...» بخشي از سخنان او در گفت‌وگو با «نداي ايرانيان» در ادامه مي‌آيد: 
    ‌ به‌طور كلي وظيفه خبرگان تعيين رهبري در صورت فقدان وي و نظارت بر عملكرد ايشان است. رهبري دو ويژگي بسيار مهم دارد؛ يكي اجتهاد و عدالت هست و مساله ديگر اين است كه رهبري بايد بر سياست روز اشراف داشته باشد و بتواند در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كشور را هدايت كند. ضمن اينكه بايد معادلات قدرت چه در داخل و چه خارج كشور و گرايش‌هاي فرهنگي و سياسي و... را بشناسد تا اين امر ميسر شود. 
   ‌ مناسبت حكم و موضوع ايجاب مي‌كند كه خبرگان داراي دو بعد اساسي باشد؛ يك بعد اجتهاد و ديگري بعد شناخت سياسي، اجتماعي و... بايد توجه داشت كه تنها شرط اجتهاد و به نوعي روحاني بودن صرف كافي نيست. خبرگان بايد كسي را كه مجتهد بوده و شناخت سياسي كافي براي اداره كشور را دارد، تشخيص دهد؛ لذا بايد از هردو حوزه در مجلس خبرگان حضور داشته باشند. 
   ‌ به‌طور كلي جوان بودن مجلس خبرگان نه يك مزيت است و نه يك مضرت. اگر كسي ويژگي‌هاي لازم را داشت مي‌تواند وارد مجلس شود و اگر با وجود اين ويژگي‌ها كسي جوان هم باشد كه بسيار امري مطلوب است. چرا كه جوانان فعال‌تر و پرانرژي‌تر از ديگران ظاهر مي‌شوند. 
   ‌ حضور زنان در مجلس خبرگان رهبري هيج اشكال قانوني و شرعي ندارد و در صورتي كه اين دو خصوصيت را داشته باشند، مي‌توانند وارد اين مجلس شوند؛ همانطور كه در دوره اول مجلس خبرگان نيز، يك زن حضور داشته است. 
   ‌ رهبري متعلق به همه ملت ايران است و همانطور كه قانون اساسي تصريح كرده است، همه مردم ايران در انتخاب وي نقش دارند. حتي در صحه قرار دادن بر اين مقام معظم در قانون اساسي به نقش پذيرش و قبول از سوي مردم تاكيد شده است. بنابراين هيچ ايراني را از حق انتخاب كردن و انتخاب شدن _ با فرض وجود ويژگي‌ها - نمي‌توان محروم كرد. يعني همه مردم بايد حضور پيدا كنند و خبرگاني بسازند كه نماينده همه مردم باشند. بنابراين هرگونه تبعيضي برخلاف قانون اساسي است. 
   اجماع بزرگاني نظير سيد محمد خاتمي، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و سيد حسن خميني در انتخابات بسيار تاثيرگذار است. بسياري در انتخابات چشم اميدشان به اين بزرگان است و به صراحت عرض مي‌كنم اين افراد از بيشترين اعتماد ملت برخوردارند. بنابراين محوريت آنها امري ميمون و مطلوب است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون