• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3354 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر

ربوده شدن مقامات سياسي و نظامي در منا شايعه است

وزير كشور: جان‌باختگان منا بيش از اينهاست

مهر| وزير كشور گفت: تعداد كل جان‌باختگان در مناسك حج بسيار بيشتر از آنچه در قبل اعلام شده بود، است، اما فعلا نمي‌توانم آمار قطعي را ارايه دهم و به محض رسيدن آمار جديد آن را به اطلاع مردم خواهيم رساند.

عبدالرضا رحماني‌فضلي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از امروز تعدادي از مجروحان از بيمارستان مرخص خواهند شد. وي گفت: رييس‌جمهور از نخستين لحظات دستورات ويژه‌اي را براي رسيدگي به اين موضوع صادر كرد و هيات دولت نيز جلسه فوق‌العاده تشكيل داد و ستاد پيگيري وضعيت حجاج با مسووليت وزارت كشور با حضور وزارتخانه‌هاي امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامي، راه و شهرسازي، بهداشت و درمان، نيروي انتظامي، سازمان حج و زيارت، هلال احمر و هواپيماي كشوري تشكيل شد كه متناظر اين ستاد نيز در استان‌ها با مسووليت استانداران تشكيل شد.

رحماني‌فضلي با بيان اينكه همه اطلاعات و اقدامات صورت گرفته به صورت لحظه‌اي به اطلاع رييس‌جمهور مي‌رسد، خاطرنشان كرد: رييس‌جمهور روزانه چندين بار با معاون اول و ديگر دستگاه‌هاي اجرايي تماس مي‌گيرد و همچنين مسووليت پيگيري اين حادثه را در گروه خودشان به آقاي نهاونديان و فريدون واگذار كرده است.

وزير كشور همچنين در خصوص آمار كشته‌شدگان در حادثه منا اظهار كرد: بر اساس آخرين آماري كه به ما رسيده است، تعداد كل جان‌باختگان در مناسك حج بسيار بيشتر از آنچه كه در قبل اعلام شده بود، است اما در حال حاضر نمي‌توانم آمار قطعي ارايه دهم و به محض رسيدن آمار جديد آن را به اطلاع مردم خواهيم رساند. وي اضافه كرد: خبرهايي به ما رسيده كه برخي از كشورها به توافق رسيده‌اند كه اجساد را در داخل عربستان دفن كنند و از بردن آنان به كشورهاي خود خودداري كرده‌اند، اما ما اعلام كرده‌ايم كه تمام پيگيري‌ها، اقدامات اجرايي و فعاليت خود را براي منتقل كردن همه زايران، مفقودان، جان‌باختگان و مجروحان به كار خواهيم گرفت و عربستان نيز مسوول است در اين زمينه با ما همكاري‌هاي لازم را انجام دهد.

رحماني فضلي تاكيد كرد: از مقامات دولتي عربستان تقاضا داريم كه در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را با ما انجام دهند و موضوع را پيچيده‌تر از آني كه در حال حاضر در افكار و اذهان عمومي مطرح است، نكنند.

وزير كشور خاطرنشان كرد: همان طور كه رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهور اشاره داشتند، عربستان بايد مسووليت اين حادثه را بپذيرد و ضمن عذرخواهي با عواملي كه در مديريت مراسم حج كوتاهي كردند برخورد كنند البته تاكنون نيز برخي مسوولان و وزرا را بركنار كرده‌اند، اما اين كافي نيست و اميدواريم با برخورد منطقي، قانوني و مناسب در اين مرحله بتوانند كوتاهي‌هاي انجام شده را جبران كنند.

وي با بيان اينكه حق حقوقي و قانوني ايران براي پيگيري حادثه منا باقي خواهد ماند، گفت: با تقسيم كاري كه انجام شده است، مقرر شده وزارت امور خارجه پيگيري‌هاي سياسي و حقوقي و دادستاني كل كشور پيگيري‌هاي حقوقي و قضايي را در نهادهاي بين‌المللي انجام دهند.

وزير كشور تصريح كرد: در حال حاضر منتظر هستيم تا پيكر جان‌باختگان را تحويل بگيريم و به محض تحويل در اسرع وقت مي‌توانيم پيكر آنان را به كشور منتقل كنيم.

رحماني فضلي با بيان اينكه يك مراسم استقبال، تكريم و تشييع باشكوه به صورت رسمي توسط مسوولان براي جان‌باختگان انجام خواهد شد، اظهار كرد: اين آمادگي نيز وجود دارد كه اين مراسم در مراكز استان‌ها انجام شود.

وزير كشور افزود: وزارت كشور تمام لحظات خود را به ساماندهي اين موضوع اختصاص داده و ما از همه مسوولان خواهش كرديم صحبت‌ها و مصاحبه‌هايي انجام ندهند كه موجب تفرقه و نگراني بيش از حد مردم شوند و از رسانه‌ها نيز مي‌خواهيم كه واقعيت‌ها و حقيقت‌ها را مطرح كنند.

وي ادامه داد: استفاده از فضاي مجازي و اخبار نادرست كه در اين فضا پخش مي‌شود برخي نگراني‌ها و دغدغه‌هايي را در جامعه ايجاد كرده است كه بايد رسانه‌ها به اين موضوع توجه داشته باشند.

رحماني فضلي با بيان اينكه بيش از ۶۰ هزار زاير ما اكنون در عربستان حضور دارند، توضيح داد: اين زايرين نگراني و دغدغه دارند و انتقال آنان نيز به نوع فعاليت دستگاه‌هاي مسوول برمي‌گردد.

وي با اشاره به تلاش‌ها و پيگيري‌هاي وزير امور خارجه در نيويورك گفت: بر اساس آن تلاش‌ها مقرر شد وزير بهداشت و رييس هلال احمر به همراه تيمي به عربستان اعزام شوند كه قطعا در پيگيري مسائل جان‌باختگان و مجروحان تلاش خواهند كرد.

وزير كشور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه برخي شايعات حاكي از آن است كه موساد در حادثه منا نقش داشته و برخي از فرماندهان ارشد سپاه و ديپلمات‌هاي ايران را ربوده است، توضيح داد: اين جزو اخباري است كه در فضاي مجازي منتشر شده و بيشتر براي طرح ديدگاه‌ها و مسائل شخصي جهت ايجاد اضطراب و نگراني در جامعه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون