• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3354 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر

گزارش «اعتماد» از غيبت مسوولان ورزش كشور در مراسم استقبال از تيم ملي فوتسال بانوان

بازگشت غريبانه!

اعضاي خانواده بازيكنان به جاي مديران كميته المپيك و وزارت ورزش به فرودگاه آمدند

حسين قهار/ هيچ كسي نيامده بود و شايد اين «نيامدن» پاداش افتخارآفريني كساني بود كه نخستين طلا و عنوان قهرماني تيمي تاريخ ورزش بانوان ايران را به دست آوردند.

بازار پيام تبريك و تهنيت هم البته در دو سه روز گذشته به‌شدت داغ بود و مسوولان ورزشي و غيرورزشي، هنرمندان و اكثر چهره‌هاي شاخص در شبكه‌هاي اجتماعي خود نسبت به موفقيت تيم ملي فوتسال بانوان ايران در مسابقات قهرماني آسيا واكنش نشان داده و ابراز خوشحالي كردند. نكته قابل تامل البته همين‌ جاست. يك پيام تبريك و قدرداني خشك و خالي شايد از نظر مسوولان، براي قهرماناني كه در ورزش ايران تاريخ‌ساز شدند كافي بود!

اتفاقاتي كه در بازه زماني كوتاه قهرماني تا بازگشت تيم ملي به تهران رخ داد، واقعيت تلخ «موج‌سواري» و «تبليغات شخصي» را به همه نشان داد. حقيقت اين حرف وقتي براي اهالي ورزش مشخص مي‌شود كه هيچ يك از مسوولاني كه انتظار مي‌رفت براي مراسم استقبال از تيم ملي فوتسال پس از قهرماني آسيا در فرودگاه امام خميني (ره) حاضر شوند، به خودشان زحمت انجام اين كار را ندادند. به اين ترتيب در كمال تعجب و البته نهايت تاسف، بانوان فوتساليست تاريخ‌ساز بعدازظهر روز يكشنبه، وقتي وارد سالن فرودگاه شدند، مورد استقبال چهره‌هايي آشنا قرار گرفتند كه تنها حاميان آنها در ساليان گذشته بوده‌اند. باور كردن اين موضوع كه در مراسم استقبال از تيم ملي فوتسال بانوان بعد از قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا، فقط اعضاي خانواده‌شان حضور داشتند شايد بعد از اين موفقيت بزرگ و تاريخي سخت باشد. اما عدم حضور مقامات و حتي نماينده وزارت ورزش و جوانان، كميته ملي المپيك و مسوولان ورزش كشور در فرودگاه علامت سوال بزرگي بود كه هيچ كسي براي آن جواب قانع‌كننده‌اي پيدا نمي‌كرد. به اين ترتيب بود كه بانوان تاريخ‌ساز ورزش ايران، بازگشتي «غريبانه» به كشورشان داشتند و حسرت يك تشكر خشك و خالي حضوري در بدو ورود از طرف مسوولان به دل تمام آنها باقي ماند.

 

بانوان در شرايطي با شايستگي و تحمل و پشت سرگذاشتن مشكلات بسيار زياد، براي نخستين بار قهرمان شد كه معلوم نيست فدراسيون، كميته المپيك و وزارت ورزش چه پاداشي براي آنها در نظر خواهند گرفت. تيم‌هاي ملي فوتبال آقايان در مسابقات مختلف شركت كرده‌اند و در سال‌هاي اخير چيزي جز ناكامي به ارمغان نياورده‌اند. در اين ميان بانوان جور آقايان را هم كشيدند و حتي به مديريت حاكم در فدراسيون ثبات بخشيدند! پاداش اين افتخارآفريني آنها اما تنها «صددلار» ناقابل براي هر پيروزي در مسابقات بوده، كه آن هم به صورت نصف ‌و نيمه به بازيكنان و اعضاي كادر فني پرداخت شده است. بانوان تاريخ‌ساز با بدترين تداركات نسبت به حريفان تا بن دندان مسلح شرق آسيايي و البته كمترين توجه از طرف مسوولان بدون اينكه جنجالي به راه بيندازند، به مسابقات اعزام شدند و با عملكردي خيره‌كننده حريفان خود را يكي پس از ديگري از پيش رو برداشتند و قهرمان آسيا شدند. براي اينكه ثابت كنند كه «مي‌توانند» و نياز به حمايت و توجه بيشتر دارند. در نهايت بعد از اين افتخار در زمان بازگشت، متوجه شدند قهرماني‌ آنها براي مسوولان ارشد ورزش كشور آنقدر مهم نبوده كه مجبورشان كند براي حضور در مراسم استقبال به فرودگاه بيايند. حتي اگر وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك در چند وقت آينده براي قدرداني از زحمات آنها بهترين مراسم تجليل را برگزار كنند، اين انتقاد به آنها وارد است كه چرا هيچ نماينده‌اي در فرودگاه امام خميني (ره) براي استقبال از تيم ملي بانوان نداشتند.

 

«براي هر پيروزي تيم ملي به بچه‌ها حدود صد دلار پاداش نقدي در باز‌ي‌ها پرداخت شد. اما به خاطر عنوان قهرماني و موفقيتي كه كسب كرده‌ايم كه تا الان كه برگشته‌ايم هيچ اتفاقي نيفتاده است و ما هم نمي‌دانيم قرار است پاداش بگيريم يا خير». اين جملات صحبت‌هاي فرشته كريمي بهترين بازيكن فوتسال آسيا و زننده گل قهرماني تيم ملي فوتسال بانوان است. كريمي مي‌گويد: «ما تمام تلاش خود را كرديم تا بهترين نتيجه را كسب كنيم. از نظر برنامه‌ريزي و امكانات به جرات مي‌توانم بگويم كه نسبت به حريفان شرق آسيا در مضيقه بوديم. اما اين مساله باعث نشد كه روحيه خود را از دست بدهيم. ما براي كشورمان و خوشحالي مردمي تيم را قهرمان كرديم كه هميشه در اين مدت نسبت به ما لطف داشتند. براي همين خاطر خود من تمام گل‌هايم را به مردم تقديم مي‌كردم. اينكه چرا هيچ كدام از مسوولان در فرودگاه حاضر نشده‌اند هم دليلش را نمي‌دانم. اما همين كه تلاش و زحمات بچه‌هاي ما به چشم مردم ديده شد، براي همه كافي است.» فروزان سليماني، سرمربي تيم ملي فوتسال بانوان هم البته دل پري دارد. او با سخت‌ترين شرايط تيمش را آماده حضور در مسابقات كرد اما در نهايت توانست ايران را قهرمان آسيا كند. سليماني در بدو ورود به ايران بعد از اين افتخارآفريني به خبرنگار «اعتماد» گفت: «من از زحمات همه بچه‌ها تشكر مي‌كنم. ما حدود دو سال زحمت كشيديم و تلاش كرديم تا بتوانيم بهترين نتيجه را كسب كنيم. قهرماني كمترين حق ما بود كه به آن رسيديم. بانوان تيم ملي فوتسال را قهرمان آسيا كردند كه به مسوولان بگويند به حمايت بيشتر نياز دارند. ما مسابقات جهاني را در پيش داريم. الان كه تيم قهرمان شده خيلي‌ها پيام تبريك دادند. مردم هم به‌شدت به ما لطف داشتند. ولي بايد روي اين مساله تاكيد كنم كه اين تيم توانايي خود را نشان داد. اما به جاي پيام تبريك به حمايت و توجه مسوولان احتياج دارد. من اميدوارم قبل از اينكه عرق اين بچه‌ها هم خشك شود، پاداش در خور توجهي به خاطر اين نتيجه تاريخي به آنها تعلق بگيرد و اين اتفاق مشمول وعده‌ و وعيد و زمان هم نشود.»

 

نيلوفر اردلان، كاپيتان و باتجربه‌ترين بازيكن تيم ملي فوتسال بانوان، در آستانه اعزام تيم به مسابقات قهرماني آسيا، به خاطر مخالفت همسرش نتوانست در كنار تيم باشد و مجبور شد در ايران بماند. اشك‌هاي او در فردوگاه امام خميني (ره) به هنگام ورود تيم به كشور بعد از قهرماني، اتفاقي بود كه از چشم هيچ كسي پنهان نماند. بازيكنان تيم ملي به محض روبه‌رو شدن با اردلان، كاپ قهرماني مسابقات و مدال‌هاي خود را به او تقديم كردند و دقايقي با صداي بلند و به صورت تيمي كاپيتان خود را مورد تشويق قرار دادند. بازيكنان تيم ملي در مصاحبه‌هاي خود با رسانه‌ها هم نسبت به اتفاقاتي كه براي نيلوفر اردلان رخ داد ابراز تاسف و ناراحتي كردند و از مسوولان خواستند براي حل مشكل او مساعدت لازم را داشته باشند. به هر صورت اشك‌هاي اردلان هم در مراسم استقبال از ‌هم‌تيمي‌هايش به‌شدت توي چشم مي‌زد. درست مثل غيبت مسوولان ورزش كشور در فرودگاه!

 

برش

از سوي TAG (گروه آناليز بازي‌ها) در مسابقات فوتسال قهرماني آسيا تيم رويايي انتخاب شد كه بر اساس اعلام اين گروه 3 بازيكن از ايران در تيم منتخب جاي دارند. فرزانه توسلي دروازه‌بان ايران، فهيمه زارعي و فرشته كريمي سه بازيكن از ايران هستند كه در تيم رويايي قرار دارند. همچنين در اين تيم 2 بازيكن از ژاپن هم قرار گرفتند. شهرزاد مظفر سرمربي سابق تيم ملي فوتسال ايران و يك نماينده ديگر از ژاپن به عنوان مسوول آناليز اين بازي‌ها در جام ملت‌هاي آسيا حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون