• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3360 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۴ مهر

استيضاح وزير راه و شهرسازي؛ فرصتي براي گزارش به مردم

پيروز حناچي٭

در چهار ماه گذشته بارها بحث استيضاح وزير راه‌و‌شهرسازي در رسانه‌ها مطرح شده است. در اين دوره زماني جلساتي با حضور مسوولان وزارتخانه و نمايندگان مجلس برگزار شد، اما به نظر مي‌رسد برخي از نمايندگان به هر دليل مي‌خواهند از حق قانوني خود استفاده كنند. استفاده از اهرم استيضاح، سوال و ابزارهايي از اين دست حق قانوني نمايندگان است و نمي‌توان نمايندگان را به اين دليل مورد سوال قرار داد. اين حق قانوني مجلس است كه البته بايد به موقع براي رفع ابهام در عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي مورد استفاده قرار گيرد. دفاع از حقوق مردم يكي از اصلي‌ترين وظايف نمايندگي است و نمايندگان محترم مجلس هر زماني كه لازم بدانند، مي‌توانند از هر وزير سوال كرده و رفع ابهام كنند. در اين ميان توجه به چند نكته ضروري است.

طبيعي است همان‌گونه كه ابزار استيضاح در مورد سوالات تخصصي مي‌تواند يك تهديد براي دستگاه اجرايي باشد، استفاده از اين ابزار براي ارايه گزارش به نمايندگان محترم نيز يك فرصت تلقي مي‌شود.

بحث استيضاح آقاي دكتر آخوندي از تيرماه تاكنون چندين بار مطرح شده است و ايشان نيز در برخي جلسات كميسيون مربوطه شركت كرده‌اند. برخي از نمايندگان مجلس پس از بحث‌ها و بررسي‌هاي فراوان، امضاي خود را از زير طرح استيضاح برداشتند و از توضيحات وزير قانع شدند. اما انتقاد تعداد ديگري از نمايندگان محترم كماكان به قوت خود باقي ماند و حالا اين نمايندگان محترم قصد دارند از حق قانوني خود استفاده كنند. اين كار، حق طبيعي و قانوني نمايندگان مجلس است و وزير نيز با آگاهي از اين مساله به بهارستان مي‌رود تا در اين فرصت ايجاد شده گزارشي جامع از فعاليت‌هاي خود ارايه دهد. واقعيت امر اين است كه وزارت‌ راه و شهرسازي در دو سال گذشته، دوران ويژه‌اي را از سر مي‌گذراند.

 

نگاهي به عملكرد اين وزارتخانه نشان مي‌دهد كه مسوولان فعلي، بخش قابل توجهي از ظرفيت‌هاي اين وزارتخانه را به ايفاي تعهداتي كه پيشينيان بر گردن وزارتخانه گذاشته‌اند، اختصاص داده‌اند. به‌طورمثال دولت گذشته با اجراي طرح مسكن مهر بار سنگيني را بر دوش دولت بعد از خود گذاشت و در حالي كه وزير و مسوولان وزارتخانه فعلي نقشي در راه‌اندازي و اجراي اين طرح نداشتند و به لحاظ اقتصادي نيز ديگر امكان حمايت همانند قبل از اين پروژه وجود ندارد با اين حال تمام تلاش‌شان را براي پاسخگويي به تعهد ايجاد شده به كار بستند و با وجود انتقاداتي كه به ماهيت اين طرح داشتند، مطمئنا از ايفاي وظايف خود سر باز نزدند. اگر قرار بود مديران فعلي برنامه‌اي مانند مسكن‌مهر را اجرا كنند، طبيعي است در شكل تراكم و مكان‌يابي اين پروژه‌ها تفاوت جدي ديده مي‌شد. با اين حال اگرچه از نقطه نظر فني و اجرايي طرحي همچون مسكن مهر مشكلات و تبعات بسيار به همراه دارد و انتقادات كارشناسي فراوان بر آن وارد است، اما كسي منكر تلاش و تعهد مديران فعلي اين وزارتخانه براي ساماندهي وضعيت آن نيست و وزارت راه و شهرسازي تمام اهتمام خود را براي اتمام و بهره‌برداري اين طرح به كار بسته است. از سوي ديگر علاوه بر تمامي اين وظايف و تعهدات، مسوولان وزارت راه و شهرسازي تلاش گسترده‌اي را براي دفاع از حقوق شهروندي در كلانشهرها و به ويژه در تهران در دستور كار خود قرار داده‌اند. طبيعتا اين تلاش به مداخله بيشتر شهروندان در سرنوشت و اداره امور شهر مي‌انجامد. در يك كلام وزارت راه بيش از هر چيز در دو سال گذشته سعي كرده است به واسطه قانون از حقوق شهروندان دفاع كند.

به عنوان فردي كه آقاي آخوندي را از نزديك مي‌شناسم، معتقدم نظر معاون اول رييس‌جمهور، جناب آقاي جهانگيري در مورد ايشان نظر دقيقي است. آخوندي يك وزير استراتژيست است و اين مساله يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي ايشان است. به همين خاطر پيش‌بيني مي‌شود كه وي استيضاح را تبديل به فرصتي كند تا دستاوردهاي وزارتخانه متبوع خود را به گوش مردم برساند. مردم عزيز ما به اين نكته توجه دارند كه در شرايطي كه كسري بودجه‌‌ جدي است و پروژه‌هاي عمراني به سختي جلو مي‌روند، نمي‌توان از وزارت راه و شهرسازي انتظار معجزه داشت. اما با وجود تمامي مشكلات، مسوولان وزارت راه و شهرسازي تلاش كردند از حوزه وظايف روزمره خود نيز فراتر روند تا روزهاي آينده، روزهاي روشن‌تري باشد. ٭ معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي و دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون