• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

از گوشه و كنار جهان

برگزاري انتخابات پارلماني مصر

مردم مصر روز گذشته در نخستين مرحله از انتخابات پارلماني اين كشور در داخل به پاي صندوق‌هاي راي رفتند. اين نخستين انتخابات پارلماني در اين كشور از زمان سرنگوني محمد مرسي، رييس‌جمهور اين كشور در سال ۲۰۱۳ محسوب مي‌شود. مصر از ژوئن سال ۲۰۱۲ كه پارلمان آن به حكم دادگاه منحل شد بدون پارلمان است. در آن مجلس، حزب منحل شده اخوان‌المسلمين اكثريت نسبي كرسي‌هاي آخرين پارلمان مصر را در اختيار داشت. عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهور مصر در آستانه انتخابات از تمام مردم اين كشور خواست تا در اين راي‌گيري شركت كنند. شهروندان مصري ساكن خارج از كشور از روز شنبه در ۱۳۹ سفارتخانه و كنسولگري مصر در سراسر جهان راي خود را به صندوق انداختند. در جريان انتخابات پارلماني مصر ۵۶۸ نماينده مجلس اين كشور از مجموع ۵۹۶ قانونگذار انتخاب خواهند شد. انتخاب ۲۸ نماينده پارلمان بر عهده رييس‌جمهور اين كشور خواهد بود. تعداد راي‌دهندگان واجد شرايط در داخل مصر به حدود 55 ميليون و 600 هزار تن مي‌رسد.

 

ورود شهرك‌نشينان به مسجد الاقصي

به دنبال فراخوان‌هايي كه جمعيت‌هاي صهيونيستي داده‌اند، شهرك‌نشينان تندروي صهيونيست از صبح روز گذشته تجمع در مسجدالاقصي را آغاز كرده‌اند. اين اقدام تحريك‌آميز صهيونيست‌ها، در ميان تدابير گسترده امنيتي عناصر پليس اسراييل از طريق دروازه باب‌المغاربه انجام مي‌شود.

اين تجمع گسترده همزمان با سالگرد تيراندازي شهيد معتز حجازي به يك صهيونيست تندرو به نام يهوا گليك انجام مي‌شود و برخي سازمان‌هاي صهيونيستي نيز آن را در گراميداشت يك خاخام يهودي عربي در قرون وسطي به رمبام مي‌دانند. احتمال آن مي‌رود كه اين اقدام صهيونيست‌ها با واكنش فلسطيني‌ها مواجه شده و به تشديد درگيري‌ها در فلسطين اشغالي بينجامد. گفتني است در چند هفته اخير 44 نفر از فلسطينيان جان خود را در خشونت‌هاي فلسطين اشغالي از دست داده‌اند و بيش از پنج هزار تن نيز مجروح شده‌اند.

 

نقض آتش بس در دونتسك

مقامات منطقه جدايي‌طلب دونتسك اعلام كردند كه آتش‌بس در اين منطقه نقض شده است. جدايي‌طلبان ارتش اوكراين را متهم به نقض آتش‌بس كرده و مي‌گويند در آتش‌باري‌اي كه ارتش اوكراين به سوي اين جمهوري كرده، از توپ‌هاي كاليبر 152 ميليمتري استفاده شده و ساختمان فرودگاه دونتسك نيز مورد حمله خمپاره‌اي با استفاده از خمپاره‌هاي 82 ميليمتري قرار گرفته است.

اين در حالي است كه اواخر ماه سپتامبر موافقتنامه‌اي درباره عقب كشيده‌شدن تانك‌ها و تسليحات توپخانه‌اي با كاليبر كمتر از 100 ميليتر از منطقه درگيري امضا شد. اين روند مرحله به مرحله صورت مي‌گيرد. جمهوري لوهانسك روز پنجشنبه گذشته اعلام كرد كه مرحله اول اين روند را به پايان رسانده و ارتش اوكراين نيز روز جمعه از به پايان رساندن مرحله اول خبر داد. جدايي‌طلبان دونتسك اعلام كرده‌اند كه در صورت رعايت آتش‌بس، تا 21 اكتبر عقب كشيدن تسليحات را آغاز مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون