• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

فردا نوزدهمين دوره كريستيز برگزار مي‌شود

اعتماد| نوزدهمين دوره حراج كريستيز خاورميانه سه شنبه - ٢٨ مهر ماه - در هتل امارات تاورز دوبي و با ارايه ١٢١ اثر از هنرمندان ايران، عرب و ترك برگزار مي‌شود. حراج كريستيز خاورميانه كه سالانه دوبار توسط حراج خانه كريستيز لندن در دوبي برگزار مي‌شود در نوزدهمين دوره خود از ٢٠ هنرمند ايراني و ٣٤ نقاش و نقاشي‌خط‌شان ميزباني مي‌كند؛ در اين ميان سه اثر از « فرهاد مشيري» در كنار چند هنرمند عرب حايز بالاترين قيمت‌هاي پايه است و زنده رودي با ارايه پنج اثر مورد توجه قرار گرفته است.

روي جلد كاتالوگ اين دوره از حراج كريستيز به اثر «كاكتوس» «عصيم ابوشكرا» ي فلسطيني و پشت جلد اين كاتالوگ به «شياطين فرياد» فرهاد مشيري اختصاص داده شده كه
هر دو بالاترين تخمين قيمت اوليه حراجي را يدك مي‌كشند. در اين دوره علاوه بر دو هنرمند ياد شده، ١٨ هنرمند ديگر كشورمان نيز آثاري براي فروش عرضه مي‌كنند، از هفت هنرمند منوچهر يكتايي، رضا درخشاني، بهجت صدر، ليلي متين‌دفتري، قاسم حاجي‌زاده، سيراك ملكونيان و حسين كاظمي هر يك دو اثر و از سهراب سپهري، پرويز كلانتري، سيد محمد احصايي، افشين پيرهاشمي، منير فرمانفرمايان، پروانه اعتمادي، بهمن محصص، نصرالله افجه‌اي، مسعود عربشاهي، فريده لاشايي، تيمو ناصري و ركني حائري‌زاده يك اثر به روي ميز حراج مي‌رود.

گران‎ترين هنرمندان اين دوره از كريستيز خاورميانه از ايران، مصر، فلسطين و لبنان هستند، در اين فهرست 9 هنرمند با 11 اثر وجود دارد كه آثارشان بالاي 100 هزار دلار قيمت پايه دارند، از ميان آنها دو هنرمند از مصر و لبنان، دو هنرمند از فلسطين و پنج هنرمند از ايران هستند. گران‎ترين آثار اين فهرست مربوط به سه اثر از سه هنرمند از مصر، فلسطين و ايران است كه هر يك قيمت 200 تا 250 هزار دلار پيشنهاد شده‌اند: محمود سعيد، هنرمند فقيد مصري كه پس از پرويز تناولي دومين ركورد فروش منطقه را دارد با تابلوي نقاشي «زن سياهپوست كنار پنجره» متعلق به سال 1926 يكي از اين سه هنرمند است كه عصيم ابوشكرا هنرمند فلسطيني با تابلوي «كاكتوس» متعلق به سال 1986 و فرهاد مشيري با تابلوي سه لته «شياطين فرياد» متعلق به سال 2008 را در بالاترين تخمين اين دوره كنار خود مي بيند.

دومين برآورد قيمت بالاي اين دوره 150 تا 200 هزار دلار است كه به چهار هنرمند ايراني و دو هنرمند عرب اختصاص يافته است: سهراب سپهري با اثري از سري درخت‎ها متعلق به سال 1970، حسين زنده‌رودي با تابلويي با عنوان «صاد» متعلق به سال 1981، محمد احصايي با نقاشي‎خط «محبت» خلق شده در سال 2013، اسماعيل شاموت هنرمند فلسطيني با تابلوي نقاشي «شادي» متعلق به سال 1993، ايمن بعلبكي هنرمند لبناني با يك تابلوي نقاشي بدون عنوان متعلق به سال 2008 و فرهاد مشيري با نقاشي «خالي از آرزو مي‌شم تا تو برگردي» متعلق به سال 2003 در جايگاه دوم هنرمندان گران‌قيمت قرار دارند.

در جايگاه سوم نيز فرهاد مشيري با اثر «روياي شيرين» متعلق به سال 2007 به قيمت 100 تا 150 هزار دلار و رضا درخشاني با نقاشي سه لته « آنها فيروزه‌اي را شكار مي‌كنند، آنها آبي را شكار مي‌كنند آنها صورتي را شكار مي‌كنند» متعلق به سال 2012 و با همين تخمين قيمت حضور دارند. نوزدهمين حراج كريستيز دوبي روز 20 اكتبر برابر با 28 مهرماه در هتل تاورز دوبي برگزار مي‌شود. نمايشگاه اين دوره از كريستيز خاورميانه نيز از 18 تا 21 اكتبر در همين هتل در حال برگزاري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون