• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

رييس‌جمهور در كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري:

شرم آور است كه خشونت‌ را به نام دين انجام مي‌دهند

رييس‌جمهور، با تاكيد بر ضرورت مبارزه همگاني با خشونت و افراطي‌گري، از همه كشورهاي منطقه خواست با همفكري و هماهنگي و ايجاد ائتلاف و سياستگذاري‌هاي منطقي و عقلاني، به سوي خاورميانه‌يي در صلح و امنيت گام بردارند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري كه در سالن اجلاس سران و با حضور نمايندگاني از بيش از ۴۰ كشور جهان برگزار شد، گفت: استقبال جهاني از ايده جهان عليه خشونت و افراطي‌گري و تصويب آن در مجمع عمومي سازمان ملل متحد با رأي قاطع كشورهاي جهان، ميزان ضرورت و اهميت پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان مي‌دهد. روحاني اظهارداشت: ‌گر چه همكاري‌هاي گسترده اقتصادي و تعامل سياسي در بخش‌هاي مهمي از نظام بين‌الملل، خشونت و افراطي‌گري را كاهش داده ولي در عين حال متاسفانه در بخش‌هاي ديگري از جمله منطقه خاورميانه خشونت همچنان حضور دارد و بعضا به‌طور روزانه جان ده‌ها كودك و زن و مرد را مي‌گيرد.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه همه كشورها و جريان‌هاي حامي صلح، بايد همكاري و تعامل، درجه تفاهم و هماهنگي و جديت خود را در مبارزه با خشونت و افراطي‌گري به حداكثر برسانند، گفت: در نظام بين‌الملل امروز جنگ و درگيري‌هاي نظامي جز توليد هزينه و تنش و از هم‌گسيختگي زندگي اجتماعي و اقتصادي شهروندان هيچ نفعي ندارد. اروپايي‌ها بعد از قرن‌ها درگيري و نزاع و دو جنگ جهاني در نهايت به همكاري‌هاي بهم تنيده اقتصادي در هم نهادند و با هم‌‌گرايي اقتصادي، ‌سياسي و امنيتي دستاوردهاي بزرگي را براي صلح و امنيت منطقه خود به ارمغان آوردند.
روحاني با اشاره به اينكه خوشبختانه كشورهاي آسيايي و امريكاي لاتين نيز با همكاري‌هاي گسترده منطقه‌يي و اقتصادي در فرآيند ائتلاف‌هاي موثر سياسي و امنيتي قدم برمي‌دارند، افزود: از عموم كشورهاي منطقه درخواست مي‌كنم كه با همفكري و هماهنگي و ايجاد ائتلاف و سياستگذاري‌هاي منطقي و عقلاني، به سوي خاورميانه‌يي در سوي صلح و امنيت سوق پيدا كنيم.
رييس‌جمهور، دولت‌هاي اين منطقه را به مراتب علاقه‌مند‌تر و دلسوزتر در قبال آرامش و مبارزه با خشونت دانست و گفت: هيچ ضرورتي ديده نمي‌شود كه بازيگران فرامنطقه‌يي كه منافع خاص خود را دنبال مي‌كنند سرنوشت مردم اين منطقه را رقم بزنند. جهان عاري از خشونت در شرايطي محقق مي‌شود كه دولت‌ها با هم همكاري كنند و در سياستگذاري‌ها هماهنگ باشند. وقتي دولت‌ها هماهنگ باشند، جريان‌هاي افراطي در حاشيه قرار خواهند گرفت.
روحاني با تاكيد بر اينكه دولت‌هاي مقتدر اگر با همسايگان خود به سياست‌هاي مشتركي دست يابند مي‌توانند در مدت زمان كوتاهي ريشه‌هاي خشونت را بخشكانند، گفت: جمهوري اسلامي ايران در دوره جديد مديريت و دولت تدبير و اميد از روز اول مسووليت خود، بر ثبات، آرامش و مبارزه با خشونت تاكيد كرده است و در عموم مجامع منطقه‌يي و بين‌المللي خواستار همكاري‌ دولت‌ها براي ريشه‌كن كردن خشونت شده است. رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: تمام نهادها و ارگان‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اين هدف ملي با يكديگر هماهنگ هستند و در صورتي كه كشورهاي منطقه با يكديگر به تفاهم برسند، مي‌توانند جريان‌هاي ضداسلامي مانند داعش را در مدت زمان كوتاهي به حاشيه رانده و هزاران زن و مرد و كودك كه به واسطه اعمال وحشيانه اين جريان ضد انساني بي‌خانمان و اسير گشته‌اند، آزاد كنند. رييس‌جمهوري گفت: اين واقعيتي شرم آور است انواع خشونت‌ها مانند كشتار انسان‌ها، تخريب اماكن مقدس و آثار باستاني و خريد و فروش زنان را به نام دين انجام مي‌دهند. بي‌ترديد قتل‌عام انسان‌ها جفاي آشكار در حق آموزه‌هاي صلح‌آميز همه اديان است كه براساس آن كشتن يك انسان بي‌گناه همانند كشتن همه انسان‌هاست.
روحاني، تفكر‌هاي غلط و افراطي را تنها يكي از مسيرهاي منتهي به خشونت دانست و اظهارداشت: توسعه نيافتگي و نيازهاي مادي پاسخ داده نشده، بيكاري، فقر، نبودن امكانات زندگي و نااميدي از دست يافتن به آينده‌يي قابل تحمل و ارزشمند، بستري براي خشونت‌طلبي است و اين همان بلايي است كه خاورميانه و بخش مهمي از جهان گرفتار آن آمدند خودبرتر بيني در مقياس ملي و بين‌المللي و تقسيم كشورها به خودي و غيرخودي خود به خود زمينه‌ساز فرهنگ خشونت و گسترش ناامني در ابعاد بين‌المللي است، ساير انواع خشونت‌هاي ساختاري همچون تحريم و تهديد، ناقض حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي، چالشي جدي براي امنيت در نظام بين‌الملل است.
 روحاني، گسترش و تعميق گفت‌وگو ميان ملت‌ها، دولت‌ها و جامعه مدني با هدف كاستن از سوء‌برداشت‌ها و تنازعات و نيل به تفاهم و همكاري بيشتر، تلاش در جهت گسترش آموزش همگاني با بهره‌مندي از روش‌هاي پيشرفته تربيتي با هدف بسط فرهنگ صلح، تفاهم و مدارا، اهميت نقش زنان، جوانان، علماي ديني، روشنفكران، دانشگاهيان، هنرمندان در گسترش دانش و انديشه و احساس و باورهاي ديني و اخلاقي و ارتقاي همكاري‌هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي براي شتاب‌بخشيدن به روند مبارزه دسته‌جمعي با خشونت و افراطي‌گري، به عنوان اقداماتي در جهت پيشبرد فرهنگ صلح و مدارا در جهان نام برد.
رييس‌جمهور در ادامه ۱۰ پيشنهاد را براي مبارزه فوري با تروريسم و افراطي‌گري جاري در منطقه و جهان اعلام كرد.
رييس‌جمهور در نخستين پيشنهاد خود در اين عرصه گفت: كشورهايي كه به شكل‌گرفتن تروريسم در اين منطقه كمك و سازماندهي و تامين مالي كرده‌اند، به صراحت از تروريست‌ها اعلام برائت كرده و تامين مالي مستقيم و غيرمستقيم خود را قطع كنند و در جهت مبارزه با تروريسم با كشورهاي قرباني همكاري كرده و به آنها كمك‌هاي مالي، اطلاعاتي و نظامي كنند. كشورهاي عراق و سوريه متحمل تلفات و صدمات جاني و مالي بي‌سابقه‌يي شدند و كشورهايي كه مسبب اين صدمات بي‌شمار شده‌اند، لازم است وظيفه تامين مالي براي جبران خسارت وارده را بر عهده گيرند.
«ضرورت كمك بين‌المللي براي بازسازي خانه‌هاي ويران شده اماكن مذهبي تخريب شده و تاسيسات زيرساختي نابود شده در اثر اقدامات تروريستي و خسارات ناشي از عمليات نظامي مقابله با آن»، «تاسيس صندوق بين‌المللي، اشتغال‌زايي و توسعه براي كمك به رشد سرمايه‌گذاري در كشورهاي قرباني تروريسم بين‌المللي»، «همكاري منطقه‌يي براي اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومي و مدارس ديني در جهت مقابله با تفسيرهاي، افراطي، تكفيري و خشونت آميز از آموزه‌هاي مذهبي و معرفي حقيقت اسلام رحماني به جهان» و «همكاري منطقه‌يي ميان كشورهاي جدي در مبارزه با تروريسم در خصوص تبادل اطلاعاتي» از ديگر پيشنهادهاي مطرح شده از سوي رييس‌جمهوري در اين كنفرانس بود.
رييس‌جمهور در تشريح ششمين پيشنهاد خود گفت: لازم است رسانه‌هاي ملي و بين‌المللي، نسبت به آگاه‌سازي افكار عمومي در مورد تهديدات تروريست‌ها و جلوگيري از سوءاستفاده از خيل بيكار و به حاشيه رانده شده برنامه‌ريزي جدي داشته باشند. ضرورت همكاري جهاني براي مقابله با سوءاستفاده تروريست‌ها از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي، ايجاد مانع در مسير ترانزيت تروريست و تقويت مكانيسم‌هاي ضروري در اين عرصه و اعلام و نامگذاري روز ۱۸ دسامبر كه سالروز تصويب قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل در سال ۱۳۹۳ است به عنوان روز جهاني عليه خشونت و افراطي‌گري از ديگر پيشنهادهاي رييس‌جمهوري بود.
روحاني همچنين تصريح كرد: تلاش جامعه بين‌المللي براي اصلاحات در سازمان ملل به ويژه شوراي امنيت و كاربرد حق وتو كه در موارد جدي تهديد صلح و امنيت بين‌المللي، عملا سازمان ملل را فلج كرده است تاكنون با موفقيت چنداني روبه‌رو نبوده است.
رييس‌جمهوري گفت: عدم كارآيي شوراي امنيت در موارد جدي تهديد صلح و امنيت بين‌المللي، موجب تشويق متجاوز از يك طرف و سرخوردگي قربانيان و زمينه‌ساز اقدامات خشونت‌آميز آنها از طرف ديگر شده است. شايسته است روند اين اصلاحات و بازپروري سازمان ملل از فلج‌هاي ادواري كه گريبانگيرش مي‌شود با اراده و استدلال قوي‌تر از جانب جامعه بين‌المللي پيگيري شود.
روحاني در پايان ابراز اميدواري كرد كه كنفرانس تهران بتواند در پرتو هم‌انديشي جدي و حصول تفاهم، رهنمودها و پيشنهادهاي موثر و عملي، در جهت اعتلاي فرهنگ صلح و مدارا، مبارزه با خشونت و افراطي‌گري ارايه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون