• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3378 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ آبان

تدوين سند رسمي رآكتور اراك در سه مرحله

 

سرانجام رآكتور اراك چه خواهد بود؟ اين سوالي است كه پس از نامه مقام معظم رهبري و تاييد برجام از سوي ايشان با طرح پيش‌شرط‌هايي از مذاكره‌كنندگان هسته‌اي ايران بسيار پرسيده مي‌شود. در ميان كلياتي كه در چند روز اخير در خصوص نحوه مدرن‌سازي پروژه رآكتور آب‌سنگين اراك منتشر شده است بهترين پاسخ‌ها را محمد جواد ظريف،
وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت بيان كرده است. ظريف با بيان اينكه بازطراحي رآكتور اراك در چند پروژه و با مديريت ايران انجام خواهد شد، تاكيد كرد: بازطراحي رآكتور اراك احتمالا تك پروژه‌اي نخواهد بود بلكه طي پروژه‌هاي متعددي صورت مي‌گيرد. طبق توافقي كه صورت گرفته است ايران مدير تمام پروژه‌ها خواهد بود و به نوعي همه با ما كار مي‌كنند.

وزير امور خارجه در خصوص مراحل تهيه و تدوين سند رسمي رآكتور اراك گفت: اين سند در سه مرحله تهيه مي‌شود. در مرحله اول بيانيه مشترك بين صالحي و وزير انرژي امريكا و همتاي چيني انجام شد و همزمان با روز تصويب توسط كاخ سفيد، روي سايت امريكا قرار گرفت. وي در خصوص مرحله دوم سند رسمي رآكتور اراك اظهار داشت: مرحله دوم سند رسمي يا در سطح وزرا يا سطح مناسب ديگري بين ايران و همه اعضاي گروه 1+5 امضا خواهد شد. پيش‌نويس آن قطعي شده است و منتظر نهايي شدن و امضا هستيم. ظريف در خصوص مرحله نهايي اين سند توضيح داد: مرحله نهايي در واقع در خصوص اسناد و جزييات هر يك از پروژه‌هاي مربوط به رآكتور اراك است. بازطراحي رآكتور اراك احتمالا تك پروژه‌اي نخواهد بود بلكه طي پروژه‌هاي متعددي صورت مي‌گيرد. طبق توافقي كه صورت گرفته است ايران مدير تمام پروژه‌ها خواهد بود و به نوعي همه با ما كار مي‌كنند. به گفته رييس دستگاه ديپلماسي در خصوص اسناد و جزييات پروژه‌ها حسب مورد و در زمان لازم اقدامات انجام خواهد شد. اما در مرحله كنوني آنچه بايد قبل از اجرا انجام شود، آماده كردن سند رسمي است كه كارهاي آن صورت گرفته و در آينده نزديك امضاي آن انجام مي‌شود.

ظريف در پاسخ به اين سوال كه تغييرات در رآكتور اراك منوط به بسته شدن پرونده PMD در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است، توضيح داد: جزييات بازطراحي در رآكتور اراك براساس ابلاغيه مقام معظم رهبري، تصميم شوراي عالي امنيت و مجلس است، برنامه‌ريزي در اين زمينه صورت گرفته تا در چارچوب زماني كه پيش‌بيني كرده بوديم به ياري خدا پيش خواهد رفت.

وزير امور خارجه افزود: در ماه دسامبر زماني براي بسته شدن پرونده پيش‌بيني شده است. انتظار مي‌رود تا آن زمان همه كارها تمام شود كه آن روز به اصطلاح روز اجراي برجام خواهد بود. وي همچنين درباره كاهش ذخاير اورانيوم گفت: براي تبادل ذخاير اورانيوم تمام هماهنگي لازم انجام خواهد شد. اين كار دقيقا بر همان شكلي صورت مي‌گيرد كه مقام معظم رهبري تعيين و قبلا در شوراي عالي امنيت و كميته هسته‌اي توافق شده است. وزير امور خارجه در خصوص روند راستي‌آزمايي آژانس از ايران گفت: راستي‌آزمايي موارد كمي است نه كيفي. آنها تعداد و وزن مواد را مورد بررسي قرار خواهند داد. قبلا هم در چندين بند نحوه كار احصا شده است. كاري كه از سوي آنها انجام مي‌گيرد هم در طول و هم در پايان كار خواهد بود بنابراين مانعي براي راستي‌آزمايي و حضور آژانس در طول تغييرات وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون