• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

ديدار منطقه‌اي در مسقط

جبير: دو طرف درباره افزايش همكاري‌ها در مسائل سوريه و يمن توافق كردند

ملك سلمان پادشاه عربستان، عادل جبير وزير خارجه اين كشور را مامور ساخته است در گفت‌وگو و رايزني با مقامات عماني راهكارهاي افزايش مناسبات دوجانبه و همچنين افزايش تلاش‌هاي مشترك رياض- مسقط براي حل بحران‌هاي سوريه و يمن را مورد بررسي قرار دهد.

به گزارش منابع خبري عربي جبير در روز پنجشنبه براي چندمين بار در ماه‌هاي گذشته راهي مسقط شد تا با مقامات عماني ديدار و گفت‌وگو كند. گفتني است ملاقات و مذاكره عادل جبير، وزيرخارجه عربستان با يوسف بن علوي بن عبدالله، وزير خارجه عمان درست بلافاصله پس از سفر بن علوي به سوريه و ديدار و رايزني وي با مقامات سوري به ويژه بشار اسد انجام مي‌شود. اين موضوع از آن جهت مورد توجه ناظران منطقه‌اي و بين‌المللي قرار گرفته كه چنانچه پايگاه خبري تحليلي «ميدل ايست اي» عنوان مي‌كند عمان به عنوان يك ميانجي سنتي در منطقه شناخته مي‌شود و از سوي ديگر عمان برخلاف همسايگان خود در خليج فارس، همواره رابطه خوب خود با ايران را حفظ كرده است.

تاكيدهاي وزير خارجه عمان

يوسف بن علوي بن عبدالله، وزير خارجه عمان بعد از ديدار با وزير خارجه عربستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است كشورش دست به تلاش‌هاي ديپلماتيك براي حل و فصل مسالمت‌آميز درگيري‌ها در سوريه و يمن مي‌زند.

وزير خارجه عمان با اشاره به اين مساله كه تمامي طرف‌هايي كه به يك نحوي با اين دو مساله در تماس هستند، به دنبال راه‌هاي مسالمت‌آميز بر مبناي راهكار ديپلماتيك مي‌گردند، عنوان داشت كه مسقط از طريق راهكار ديپلماسي آرام و بدون مخالفت با هيچ كسي در تلاش است تا تمامي طرف‌ها را با هدف رسيدن به راه‌حل‌هاي سياسي كه تضميني براي ادامه اين راهكارها نيز وجود داشته باشد، به يكديگر نزديك كند. وي درخصوص سفر اخيرش به سوريه نيز گفت: اين سفر براي طرف سعودي بسيار مهم بود تا به ديدگاه عمان گوش فرا دهد و وي در دمشق نظر و ديدگاه بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه را شنيد. هرچند سفر جبير به مسقط به سفر بن علوي به دمشق مرتبط دانسته مي‌شود اما وزيرخارجه عمان تاكيد داشته ديدار وزراي خارجه عربستان و عمان قبل از مذاكرات او با اسد برنامه‌ريزي شده بود.

تاكيدهاي وزيرخارجه عربستان

عادل جبير، وزيرخارجه عربستان نيز پس از ديدار و گفت‌وگو با مقامات عماني در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي عربي اعلام كرد در رايزني‌ها وضعيت در سوريه و يمن و استفاده از تقويت همكاري در ميان شش كشور عربي در خليج فارس مورد بررسي قرار گرفت. به گزارش آژانس خبري عمان، جبير مذاكرات را پربار و سازنده خوانده و تاكيد كرد كه دو طرف ديدگاه يكسان نسبت به همه مسائل مورد بحث داشتند. وي با اشاره به ديدگاه‌هاي هماهنگ دو كشور درباره امنيت و ثبات منطقه گفت: مسقط و رياض درباره مسائل مهم منطقه از جمله اوضاع يمن و سوريه به توافق رسيدند كه تشديد همكاري ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس (GCC) به تحكيم امنيت، ثبات و صلح در خاورميانه منجر مي‌شود. گفتني است عمان تنها كشور عربي حاشيه خليج فارس است كه در ائتلاف عربي عليه يمن مشاركت ندارد و از آغاز حملات عربستان به يمن نيز ميزبان چند دور مذاكره محرمانه انصارلله با طرف‌هاي عربي و امريكايي بوده است.

 

بازگشت هيات يمني از عمان

به گزارش ايسنا منابع يمني اعلام كردند كه هيات انصارالله و حزب كنگره مردمي با هدف مطلع ساختن رهبران خود از روند مذاكرات در عمان به صنعا بازگشته‌اند. اين در حالي است كه حملات ائتلاف متجاوز عربي به يمن ادامه دارد. اما در جديدترين تحول ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن در ادامه عمليات توانسته‌اند يك جنگنده اين ائتلاف را در استان صنعا سرنگون كنند. اين نخستين‌بار نيست كه ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن هواپيماها و پهپادهاي ائتلاف متجاوز سعودي را سرنگون مي‌كنند. پيشتر نيز چند هواپيماي وابسته به ائتلاف توسط ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن سرنگون شدند.

ارتش و كميته‌هاي مردمي همچنين حملات موشكي را عليه پايگاه‌هاي نظامي سعودي در جيزان، نجران و عسير انجام دادند. آنها پايگاه‌هاي رجلا، عين الحاره و چند پايگاه نظامي عربستان را بمباران كردند. حملات ارتش و انصارالله يمن در حالي ادامه دارد كه جنگنده‌هاي متجاوز سعودي نيز همچنان به حملات متجاوزانه خود عليه مناطق مختلف يمن ادامه مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون