• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

هشت قدرت برتر جهان از نگاه فوربس

 

يكي از سوال‌هايي كه ذهن بسياري را در جهان پرآشوب اين روزها مشغول مي‌كند اين است كه در حال حاضر چه شخصي با توجه به سمت و موقعيت خود در جهان قدرتمندتر است. كاري كه نشريه فوربس همه ساله آن را انجام مي‌دهد و ليستي بلندبالا از سران كشورها و شخصيت‌هاي مختلف سياسي و غير‌سياسي را به عنوان قدرتمند‌ترين شخصيت جهان معرفي مي‌كند شايد يك پاسخ به اين سوال‌ها باشد. معيارها براي تعيين قدرتمند‌ترين اين رهبران نيز از نگاه فوربس متفاوت است. در اين بين ميزان ثروت، توليد ناخالص داخلي، قدرت نظامي و تسلط بر كشور و عمليات‌هاي برون مرزي و... از جمله موضوعاتي هستند كه از نگاه فوربس براي رده‌بندي ميان افراد مدنظر قرار گرفته است. در تازه‌ترين رده‌بندي فوربس براي سال 2015 هشت نفر اول اين ليست به ترتيب مورد بررسي قرار مي‌گيرند:

ولاديمير پوتين| رييس‌جمهور 63ساله روسيه، براي سومين سال پياپي از نگاه فوربس به عنوان قدرتمندترين سياستمدار جهان انتخاب مي‌شود. بر اساس اين ديدگاه او يكي از معدود مردان سياستمدار جهان است كه به اندازه كافي قدرتمند و با ثبات در جهان است كه در هر راهي بخواهد قدم مي‌گذارد. هر چند روسيه طي يك سال گذشته دچار تحريم‌هاي بين‌المللي پس از تصرف كريمه بوده و عملا جنگي نيابتي را با اتحاديه اروپا در اوكراين آغاز كرده و اين موضوع باعث شده است تا روبل روسيه ارزش خود را در برابر ارزهاي ديگر از دست بدهد. با آنكه تصور مي‌شد اين موضوعات به محبوبيت پوتين در روسيه لطمه وارد كند اما نظرسنجي كه ماه ژوئن منتشر شد نشان داد كه پوتين محبوبيتي 89درصدي ميان شهروندان روسي دارد. او در ماه اكتبر نيز عمليات گسترده نظامي را در سوريه عليه تروريست‌هاي حاضر در سوريه آغاز كرد و بشار اسد را پس از پنج سال به كرملين آورد و با او نيز ديدار كرد و با اين اقدامات نفوذ روسيه در خارج از مرزهاي اين كشور را افزايش داد و اقدامات ايالات متحده و ناتو در منطقه را تحت الشعاع خود قرار داد.

آنجلا مركل| صدراعظم 61 ساله آلمان نه‌تنها دومين فرد در اين ليست است بلكه قدرتمند‌ترين زن در كره خاكي محسوب مي‌شود و اكنون بيش از 10سال است در راس قدرتمندترين كشور اتحاديه اروپا قرار دارد. در سال 2014 نيز در انتخابات آلمان مسجل شد كه او مي‌تواند طولاني‌ترين دوران حكومت را در اتحاديه اروپا به صورت متمادي طي كند. او در طول بحران اقتصادي جهان از سال 2008 و شروع بحران اقتصادي جهاني سعي كرد با بسته‌هاي محرك و يارانه‌هاي دولتي شركت‌هايي را كه دچار آسيب شده بودند تا حدودي از بحران خارج كند و كشورهايي همچون يونان را از ورشكستگي نجات داد. او همچنين از قدرت خود براي مقابله با داعش نيز استفاده كرد و تابوي پس از جنگ جهاني دوم براي حضور در جنگ را شكست و وارد مبارزه شد. مركل همچنين پس از بحران اوكراين تلاش كرد تا با ولاديمير پوتين براي انعقاد قرارداد صلح وارد عمل شود و موفقيت نسبي نيز در اين جريان به دست آورد.

باراك اوباما| نفر سوم در اين ليست رييس‌جمهور امريكاست. اوباما اكنون 54 سال سن دارد و تنها يك سال به پايان رياست‌جمهوري او باقي مانده است. او دو فرزند دارد و دكتراي حقوق خود را از دانشگاه كلمبياي امريكا دريافت كرده است. با اين وجود اكنون شكي نيست كه ايالات متحده بزرگ‌ترين اقتصاد جهان و بالاترين توليد ناخالص ملي و قدرت تكنولوژيك نظامي در جهان را دارد. با اين حال از آنجايي كه سال آخر رياست‌جمهوري اوباماست سعي دارد تا كشور را وارد جنگي ديگر نكند. همچنين عدم مداخله قاطعانه اوباما در بحران‌هاي بين‌المللي باعث شده است تا محبوبيت وي كاهش يابد و رتبه خود را در سال جاري ميلادي از دست دهد و محبوبيت خود را نيز تا حدودي رو به افول ببيند.

پاپ فرانسيس|‌رهبر معنوي يك ششم از جمعيت جهان، اكنون 78سال سن دارد. پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان كه در آرژانتين به‌دنيا آمد در سال 2013 و پس از كناره‌گيري پاپ بنديكت به عنوان پاپ معرفي شد. پاپ ماموريت خود را از خارج كردن كليسا از حالت محافظه‌كاري آغاز كرد. او در سفر شش روزه‌اي كه در ماه سپتامبر به امريكا داشت در كنگره امريكا به سخنراني پرداخت و خواستار اقداماتي مهم از جمله در خصوص تغييرات آب و هوايي، مهاجرت، آزارو اذيت مسيحيان و ديگر اقليت‌هاي مذهبي در خاورميانه شد. او حتي در جايگاه خود از سوءاستفاده‌هاي جنسي كه در كليساي كاتوليك صورت مي‌گرفت رسما عذر‌خواهي كرد. پاپ در از‌سر‌گيري روابط ميان كوبا و امريكا نيز نقش بسزايي را ايفا كرد.

شي جين پينگ| او رييس‌جمهور جمهوري خلق چين است. وي 62سال سن دارد و داراي يك فرزند است. شي جين پينگ از اكتبر 2013 دراين سمت قرار گرفته است و از زمان به قدرت رسيدن اصلاحات بسياري از ساختار حكومت چين را آغاز كرده و مبارزه گسترده‌اي را با فساد در حزب و دولت چين دارد و قاطعانه با مفسدان برخورد مي‌كند. با اين وجود او يكي از طرفداران سرمايه‌گذاري چين در خارج از كشور است. او در ماه اكتبر با رهبران امريكا و بريتانيا ديدار كرد و توافق در خصوص بيش از 46 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري و تجارت حاصل اين ديدارها بود.

بيل گيتس| در رتبه ششم، نه فردي سياستمدار و نه قدرتمند از نظر نظامي است. او تنها صاحب قدرتمند‌ترين شركت كامپيوتري جهان به نام مايكروسافت است. بيل گيتس 60سال سن دارد و داراي سه فرزند است و به عنوان ثروتمند‌ترين فرد جهان شناخته مي‌شود. بيل گيتس كه به همراه دوستان خود 40 سال پيش مايكروسافت را با هدف قراردادن يك كامپيوتر روي ميز هر فرد راه‌اندازي كردند، اكنون به هدف خود نزديك شده‌اند. بر اساس آمارها 84 درصد از خانواده‌ها در ايالات متحده صاحب يك كامپيوتر هستند. بيل گيتس به همراه همسر خود 15سال پيش خيريه‌اي را راه‌اندازي كرد كه اكنون داراي سرمايه‌اي معادل 30ميليارد دلار است. آنها سال 2015 برنامه‌اي براي 15 سال آينده ارايه دادند تا با اقدامات خيريه بيشتر زندگي افراد را بهبود ببخشند و يك شبكه را براي نظارت بر بيماري در آفريقا و جنوب آسيا راه‌اندازي كردند تا مردم را از بيماري ابولا يا سارس محافظت كنند.

جانت يلن| او به عنوان نخستين زني است كه در طول تاريخ امريكا به رياست بانك مركزي امريكا رسيد. يلن كه پروفسور بازنشسته دانشگاه ييل است، پس از روي كار آمدن در بانك مركزي امريكا توانست با بهبود اوضاع اقتصادي امريكا دوران ركود را در اين كشور از بين ببرد و وضعيت بازار در امريكا بهبود يافت. او از فوريه سال 2014 به رياست بانك مركزي امريكا رسيد و پيش از آن نيز معاون بانك مركزي امريكا به حساب مي‌آمد و اقدامات او در بهبود اوضاع اقتصادي اين كشور بسيار موثر بود. در دوره يلن همچنين نظارت‌هاي گسترده‌اي از سوي فدرال رزرو امريكا بر بانك‌هاي بزرگ اين كشور اعمال شد.

ديويد كامرون| نخست‌وزير بريتانيا در انتخابات سال جاري ميلادي كه در اين كشور برگزار شد توانست يك بار ديگر موقعيت خود را در ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ لندن تثبيت كند. او كه اكنون 49 سال سن دارد داراي چهار فرزند است و علاقه بسيار زيادي به شبكه اجتماعي توييتر دارد و در آن 834هزار دنبال‌كننده دارد. او در سال 2014 رتبه دهم اين ليست را در اختيار داشت و با دو پله سعود به رتبه هشتم قدرتمند‌ترين افراد جهان رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون