• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

جاستين ترودو،نخست‌وزير جديد كانادا:

براي آغاز روابط با ايران آماده‌هستيم

جاستين ترودو، رهبر حزب ليبرال كانادا كه در انتخابات اكتبر توانست استفان هارپر ضدايراني را شكست دهد، پس از اداي سوگند به عنوان نخست‌وزير جديد اين كشور، بار ديگر تاكيد كرد براي آغاز روابط با ايران آماده است. ترودو در حالي كه كابينه‌اي نسبتا برابر از لحاظ توجه به اقشار مختلف جامعه را معرفي مي‌كرد، به عنوان نخست‌وزير جديد كانادا همچنين قول داد كه كابينه‌اش شفاف‌تر و بازتر از دولت استفان هارپر، نخست‌وزير سابق عمل كند. ترودو كه در مقابل كابينه جديد كانادا سخن مي‌گفت بر تعهد كامل به تمام وعده‌هاي انتخاباتي خود تاكيد كرد. اين اظهارات ترودو در حالي انجام شد كه براساس وعده يك دولت دوستانه‌تر و شفاف‌تر، حزب ليبرال مردم را به محوطه اقامتگاه رسمي فرماندار كل كانادا در اتاوا براي تماشاي مراسم تحليف ترودو دعوت كرده بود و در همين حال صفحه‌هاي نمايش بزرگي در اطراف اين اقامتگاه نصب شده بود تا افراد بيشتري بتوانند اين مراسم را تماشا كنند. به گزارش آسوشيتدپرس، در حالي كه نخست‌وزير جديد كانادا وعده آغاز روابط با ايران را داده است، اما با رفتن استفان هارپر كه از عملكرد اوباما دلخور بود، انتظار مي‌رود رابطه كانادا با امريكا نيز در دوران نخست‌وزيري ترودوي جوان بهتر شود. ترودو با شعار انتخاباتي «اكنون نوبت تغيير واقعي است» به ميدان آمد و به يك دهه حاكميت محافظه‌كاران در كانادا با نخست‌وزيري استفان هارپر پايان داد. اكنون كه دولت جديد كانادا معرفي شده، كار رسمي جاستين ترودو در مقام نخست‌وزيري نيز آغاز مي‌شود.

كابينه چند مليتي كانادا

كابينه جديد كانادا كه به رياست جاستين ترودو از روز چهارشنبه كار خود را آغاز كرده، تركيبي برابر از زن و مرد را شامل مي‌شود و در آن چهره‌هاي رنگي و اصالتا غيركانادايي نيز ديده مي‌شوند. در حالي كه حضور زنان در نيمي از كابينه يكي از وعده‌هاي انتخاباتي نخست‌وزير جديد بود، گفتني است در دولت جديد كانادا براي نخستين‌بار يك زن افغان نيز به عنوان نخستين زن مسلمان وارد كابينه شده است. در همين حال يك مرد كه اصالتا هندي است نيز به عنوان وزير دفاع تعيين شده است.

تاكيد دوباره بر آغاز روابط با ايران

جاستين ترودو، نخست‌وزير جديد كانادا در نشست خبري پس از اداي سوگند در مقابل پارلمان، به عنوان بيست و سومين نخست‌وزير اين كشور اعلام كرد، براي برقراري روابط دوباره ميان ايران و كانادا كه در سال 2012 از سوي مقامات كانادايي به صورت يكجانبه قطع شده بود، آماده است. ترودو تاكيد كرد: دولت جديد بر خلاف استفان هارپر، نخست‌وزير سابق كانادا، خواهان ايجاد تغييرات چشمگير در روابط خارجي و ديپلماتيك كانادا با كشور امريكا و ايران است. گفتني است براساس آمارهاي سازمان‌هاي مختلف در حال حاضر تعداد ايراني‌هاي مقيم كانادا حدود 160 هزار نفر است و ايراني‌ها در پيروزي حزب ليبرال دموكرات كانادا در انتخابات پارلماني اخير نقش زيادي ايفا كردند.

 

وزير دفاع

يكي از چهره‌هاي قابل توجه كابينه جديد كانادا مربوط به «هرجيت سينگ سجان» است كه به عنوان وزير دفاع انتخاب شده است. او متولد 1971 ايالت پنجاب هند و عضو حزب ليبرال كاناداست. وي از سال 1989 جزو نيروهاي ذخيره ارتش كانادا بودو سپس به صورت تمام وقت به عضويت ارتش در آمد.

وزير نهاد‌هاي دموكراتيك

مريم منصف متولد شهر هرات در غرب افغانستان است ودر زمان رژيم طالبان در سال ۱۹۹۶ و در سن ۱۱سالگي همراه با دو خواهر و مادر بيوه‌اش از افغانستان فرار كرده و به كانادا مهاجرت كرد. مريم منصف با 30 سال سن جوان‌ترين عضو كابينه كانادا به شمار مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون