• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3387 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ آبان

يك ماه مانده به آغاز نام‌نويسي براي انتخابات در وزارت كشور چه خبر است؟

مهياسازي «انتخابات الكترونيكي»، «طرح جامع انتخابات» و «تعرفه‌هاي انتخاباتي»

گروه سياسي| چهار ماه بيشتر تا انتخابات نمانده است و وزارت كشور سخت مشغول آماده‌سازي مقدمات انتخابات اسفندماه است. حسينعلي اميري از بودجه و هزينه انتخابات، محمد حسين مقيمي از ساز و كار و چگونگي برگزاري انتخابات و علي پورعلي مطلق از آغاز چاپ تعرفه‌هاي راي خبر داده است. اما در اين ميان هنوز يك مساله در هاله‌اي از ابهام است. مساله‌اي كه شايد يكي از مهم‌ترين خواست‌هاي وزير كشور حسن روحاني است. حالا ديگر به خوبي روشن شده است كه انتخابات الكترونيك تبديل به چالشي ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان شده است. شوراي نگهبان سياست و موضعش در قبال اين موضوع كاملا روشن و مشخص است و توپ را به زمين وزارت كشور مي‌اندازد؛ در مقابل اما به نظر مي‌رسد وزارت كشور در اين مورد منسجم عمل نمي‌كند و اظهارات ضد و نقيض مسوولان وزارت كشور در اين مورد گواهي بر همين ماجراست. يك روز خبر تاييد سخت‌افزار انتخابات الكترونيك توسط شوراي نگهبان از زبان مسوولان وزارت كشور به گوش مي‌رسد و روز ديگر، مسوول ديگري مي‌گويد همچنان منتظر تاييد شوراي نگهبان هستند. انتخابات الكترونيك قرار بود در 9 كلانشهر برگزار شود تنها به 14 حوزه تقليل پيدا كرد و حالا حسنيعلي اميري مي‌گويد: هنوز در مورد محل و تعداد استان‌هايي كه در آن انتخابات به صورت الكترونيك برگزار مي‌شود، به جمع‌بندي نرسيده‌ايم. به نظر مي‌رسد با اين وضعيت وزارت كشور نتواند به خواست خود در مورد برگزاري انتخابات الكترونيك برسد به ويژه كه شوراي نگهبان هم نسبت به اين موضوع با وزارت كشور همراه نشد و با وجود اينكه حرف‌ها و اظهارنظرها حكايت از تعامل شوراي نگهبان با وزارت كشور داشت اما به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان تا امروز توانسته برنامه‌ريزي‌هاي وزارت كشور را در اين مورد تحت تاثير قرار دهد.

 

اختلاف نظري با شوراي نگهبان نداريم

حسينعلي اميري

قائم‌مقام وزير كشور همچنان مي‌گويد اختلاف نظري ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان نيست اما در مورد تعداد استان‌ها و محل‌هايي كه قرار است انتخابات به صورت الكترونيك برگزار شود هم مي‌گويد هنوز به جمع‌بندي نرسيديم. اين در شرايطي است كه تنها چهار ماه تا انتخابات باقي مانده و شوراي نگهبان هم هنوز با وزارت كشور بر سر همه جوانب و تجهيزات انتخابات الكترونيك به توافق و تفاهم نرسيده است. اميري همچنين هزينه تقريبي دو انتخابات خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي را 160 ميليارد تومان اعلام كرده و مي‌گويد اين بودجه از سوي دولت تامين خواهد شد. به گزارش ايلنا اميري با اشاره به وضعيت صندوق‌هاي شفاف عنوان كرد: در مورد صندوق شفاف، نمونه صندوق را به شوراي نگهبان ارايه كرديم كه يكي از آنها مورد تاييد اعضاي شوراي نگهبان قرار گرفت. ويژگي اين صندوق‌ها اين است كه در عين شفاف بودن برگه راي در آنها ديده مي‌شود، اما راي افراد قابل خواندن نيست. سخنگوي وزارت كشور در مورد اينكه هزينه انتخابات چه ميزان پيش‌بيني شده است، گفت: هزينه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبري حدود ۱۶۰ميليارد تومان تخمين زده شده است كه بودجه آن از سوي دولت تامين خواهد شد. قائم‌مقام و سخنگوي وزارت كشور در مورد اينكه در كدام كلانشهر‌ها انتخابات به صورت الكترونيك برگزار مي‌شود، گفت: هنوز در مورد محل و تعداد استان‌هايي كه در آن انتخابات به صورت الكترونيك برگزار مي‌شود، به جمع‌بندي نرسيده‌ايم. وي در خصوص نحوه تعامل وزارت كشور با شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: تا الان تعامل خوبي بين وزارت كشور و شوراي نگهبان وجود دارد و اختلاف خاصي بين اين دو نهاد نيست. حسينعلي اميري در پاسخ به اين سوال كه وضعيت مجوز مجمع ايثارگران به كجا رسيده، عنوان كرد: كميسيون ماده ۱۰ احزاب اخيرا جلسه داشت و چند پرونده در آن مطرح شد كه يكي از آنها بحث مجوز مجمع ايثارگران بود، لذا به لحاظ اينكه پاسخ استعلام‌هاي اعضاي اين تشكل سياسي هنوز نيامده بحث در اين خصوص به زماني موكول شد كه ما پاسخ اين استعلام‌ها را در اختيار داشته باشيم.

 

استفاده از شبكه مخابرات داخلي در انتخابات

محمدحسين مقيمي

ديروز دومين جلسه هماهنگي زيرساخت‌ها و شبكه انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري، به صورت ويدئو كنفرانس با حضور نمايندگان شوراي نگهبان، وزارت ارتباطات و فناوري، شركت مخابرات ايران و شركت ارتباطات سيار برگزار شد. به گزارش ايرنا رييس ستاد انتخابات كشور در اين جلسه اظهار داشت: 23 مرحله‌اي كه در انتخابات‌هاي قبلي به صورت ماشيني انجام شده بود، به قوت خود باقي خواهد ماند و سعي ما بر اين است تا بتوانيم يك سوم راي‌گيري و شمارش آرا به صورت ماشيني برگزار شود. مقيمي خاطرنشان كرد: در صورت تاييد مراحل انتخابات تمام الكترونيكي از نظر سخت افزاري، نرم‌افزاري و حوزه‌هاي انتخاباتي از سوي شوراي نگهبان آمادگي لازم براي برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي تا يك سوم حوزه‌ها وجود دارد كه لازمه آن استفاده و بهره‌برداري حداكثري از امكانات مخابراتي در كشور است. قائم‌مقام وزير كشور در امور سياسي ضمن ابراز خرسندي نسبت به طراحي نرم‌افزار جامع انتخابات از سوي كارشناسان داخلي و بهره‌مندي از سيستم داخلي و عدم استفاده از مجموعه خارج از كشور گفت: هيچ گونه استفاده مخابراتي را از مجموعه خارج از كشور نخواهيم داشت و از اين نظر اطمينان ما بيشتر خواهد شد. مقيمي با يادآوري انجام تمهيدات و مقدمات لازم براي برگزاري انتخابات در زمان و روز معين و با تاكيد بر ضرورت انجام همكاري و هماهنگي در اين خصوص گفت: توصيه من به همكاران در استان‌ها و ستادهاي انتخابات در سراسر كشور بر اين است كه ضمن توجه و بهره‌گيري از سامانه جامع انتخابات، تمهيدات لازم را براي انجام آموزش‌هاي لازم در اين خصوص فراهم كنند. وي بر ضرورت توجه به آموزش مجريان انتخابات به عنوان مهم‌ترين فعاليت‌هاي ستاد تاكيد كرد و افزود: بايد در تمامي استان‌ها، مانورهايي براي انجام آمادگي كامل انجام شود. رييس ستاد انتخابات كشور به وجود مشكل خلاءهاي قانوني براي استفاده از سيستم‌هاي الكترونيكي و ماشيني در برگزاري انتخابات در گذشته و تصويب تغييرات قانون انتخابات در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و گفت: طي يك ماهه اخير خلاءهاي قانوني مرتفع شده و مجموعه قوانيني به تصويب رسيد كه ما را در برگزاري انتخابات، به صورت ماشيني ياري مي‌دهد. مقيمي افزود: انتظار ما از وزارت ارتباطات، فناوري اطلاعات و مخابرات اين است كه جهت كاربري خطوط از زمان آغاز انتخابات تا امحاي راي و تعرفه‌ها همراهي لازم را داشته باشد.

 

آغاز چاپ 130 ميليون تعرفه براي انتخابات

علي پورعلي مطلق

در حالي كه 113 روز به روز انتخابات و زمان اخذ راي و 43 روز به زمان نام نويسي داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است، دبير ستاد انتخابات كشور خبر از آغاز چاپ 130 ميليون تعرفه راي داده است. به گزارش ايرنا علي پورعلي مطلق افزود: چاپ تعرفه‌ها، ساخت صندوق‌هاي دستي و ماشيني، فراهم كردن زيرساخت‌هاي مخابراتي و ساخت مهر و چاپ بنر براي شعب اخذ راي از جمله ملزومات انتخابات است. دبير ستاد انتخابات كشور گفت: در حال حاضر بايد تعرفه‌ها به چاپ برسد كه در اين زمينه بيش از 130 ميليون تعرفه چاپ خواهد شد؛ همچنين بيش از 120 هزار صندوق اخذ راي بايد ساخته شود كه قراردادهاي لازم در اين زمينه بسته شده است. پورعلي مطلق افزود: تمامي ملزومات براي برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي نيز فراهم شده است و اين آمادگي وجود دارد تا در صورت بروز مشكلي در شعب اخذ راي الكترونيكي ظرف 40 دقيقه شيوه اخذ راي را به صورت دستي تغيير دهيم تا مشكلي در فرآيند اخذ راي به وجود نيايد. وي تاكيد كرد: تمامي ملزومات مورد نياز حداكثر يك ماه قبل از برگزاري انتخابات فراهم خواهد بود و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. دبيرستاد انتخابات كشور در ادامه گفت: هفتمين همايش منطقه‌اي آموزش اعضاي ستاد انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري نيز چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاري به مدت دو روز در بندرعباس برگزار مي‌شود. پورعلي مطلق افزود: اين همايش منطقه‌اي با حضور اعضاي ستاد انتخابات كشور، فرمانداران، بخشداران و اعضاي ستاد انتخابات استان‌هاي هرمزگان، كرمان و سيستان و بلوچستان تشكيل مي‌شود. وي ادامه داد: آموزش اعضاي ستاد انتخابات استان‌ها و عوامل اجرايي انتخابات مهم‌ترين بخش كار ما محسوب مي‌شود چرا كه هرچقدر بتوانيم عوامل اجرايي را با قانون آشنا كنيم انتخابات قانونمند و سالم‌تر برگزار مي‌شود. دبيرستاد انتخابات كشور يادآور شد: در اين همايش دو روزه اعضاي ستاد انتخابات سه استان آموزش‌هاي لازم را در زمينه حفاظت از صندوق‌هاي اخذ راي، امور مالي و پشتيباني، امنيت، امور حقوقي، مسووليت هيات‌هاي اجرايي، نحوه راي‌گيري، اجراي قانون انتخابات و شمارش آرا فرا مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون