• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3387 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ آبان

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام:

فعالانه در نشست وين شركت مي‌كنيم

 

 

گروه سياسي|رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بر حضور فعالانه جمهوري اسلامي ايران در نشست آينده وين براي سوريه با حفظ موازين اعلام شده و رعايت خطوط قرمز تاكيد كرد. علي اكبر ولايتي مي‌گويد: «ما نمي‌توانيم صحنه سياسي را ترك كنيم اما حضور در صحنه سياسي و انجام مذاكرات به معني عقب‌نشيني از اهداف اعلام شده ما نيست.» به گزارش ايسنا، علي‌اكبر ولايتي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا حضور ايران در نشست وين به مفهوم عقب‌نشيني كشورمان از مواضعش در خصوص سوريه است، افزود: به هيچ عنوان. حمايت ما از سوريه در چند عرصه صورت مي‌گيرد كه يك جنبه آن كمك به مقاومت مردم اين كشور در برابر تروريست‌ها و افراطيوني است كه سبب جنگ در جهان اسلام هستند. جمله‌هاي كليدي اظهارات ولايتي را در ادامه مي‌خوانيد:

تروريست‌ها و افراطيون دشمن قسم خورده مردم سوريه هستند و تا كنون هزاران نفر از ملت اين كشور به علت اقدامات تروريست‌ها با حمايت غرب به ويژه امريكايي‌ها، صهيونيست‌ها و مرتجعان منطقه كشته شده‌اند و تحت فشارند.

جمهوري اسلامي ايران از هر نوع كمكي كه بتواند به ملت سوريه كند، دريغ نمي‌كند اما غير از عرصه دفاعي، ما در عرصه سياسي نيز از سوريه به عنوان متحد خود حمايت مي‌كنيم.

در گذشته كساني كه اجلاس ژنو يك و دو را برپا كردند به هيچ عنوان قايل به حضور جمهوري اسلامي ايران در اين مذاكرات نبودند و اگر هم مي‌خواستند ما را شركت دهند پيش‌شرط‌هايي را تعيين مي‌كردند كه ما آنها را قبول نداشتيم.

اكنون پس از پنج سال مقاومت، دولت سوريه و حاميانش دست برتر دارند و همه اقرار كرده‌اند كه بدون جمهوري اسلامي ايران امكان دستيابي به راه‌حل سياسي براي سوريه نيست.

بر اين اساس ما نمي‌توانيم صحنه سياسي را ترك كنيم اما حضور در صحنه سياسي و انجام مذاكرات به معني عقب‌نشيني از اهداف اعلام شده ما نيست.

بدون ترديد هيچ كس حق ندارد در امور داخلي سوريه دخالت كند و اين حق ملت اين كشور است و در گفت‌وگوهايي كه درباره سوريه بايد تكليف كار را در نهايت روشن كند خود مردم اين كشور و گفت‌وگوهاي سوري- سوري تعيين كننده است.

دولت كنوني سوريه نشان داده است كه لياقت اين را دارد كه به عنوان مدافع ملتش در صحنه باشد و اگر امروز هم راي‌گيري كنند آقاي بشار اسد بيش از هر مدعي ديگر راي خواهد آورد.

حضور فعال جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات با حفظ موازين اعلام شده و رعايت خطوط قرمز در گفت‌وگوهاي سياسي به معني خالي نگذاشتن عرصه سياسي است به ويژه كه اكنون ديدگاه كساني كه در مذاكرات وين درباره سوريه شركت دارند كاملا تغيير كرده است.

آنان مي‌دانند بدون جمهوري اسلامي ايران امكان دستيابي به راه‌حل سياسي براي سوريه وجود ندارد و راه‌حل سياسي هم بايد با رعايت حقوق مردم سوريه باشد.

بر اين اساس با هر طرحي كه بخواهد دولت كنوني سوريه را كه چند سال از حقوق مردمش در برابر تروريست‌ها دفاع كرده است كنار بگذارد، مخالفيم.

جمهوري اسلامي ايران هر راه‌حلي را كه دولت و ملت سوريه با آن مخالف باشند، تاييد نمي‌كند و فقط طرحي را مي‌پذيرد كه مقبول دولت و مردم اين كشور باشد.

سوريه از آغاز انقلاب تاكنون متحد ما بوده و هست.

بر اساس يكي از اركان اصلي سياست خارجي ما كه تقويت خط مقدم است، سوريه ركن اساسي در زنجيره مقاومت تلقي مي‌شود كه جمهوري اسلامي ايران سلسله جنبان اين مقاومت است و بر اين اساس از مردم فلسطين و به طور كلي جهان اسلام و منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا حمايت مي‌كند.

طبق نظريه‌هاي صهيونيست‌ها، محدوده نيل تا فرات جزو قلمرو ادعايي و توهمي اين رژيم در آينده است و طبيعي است كه ما طبق مباني ملي، احساس خطر مي‌كنيم.

از نظر مباني اسلامي و قانون اساسي نيز همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند طبق مباني سياست خارجي ما كه بر گرفته از قانون اساسي است موظفيم از كشورهاي جهان اسلام و مستضعفان به ويژه از فلسطين و قبله نخست مسلمانان حمايت كنيم.

از سوي ديگر، دشمني مخالفان جمهوري اسلامي نيز در صحنه بين الملل و منطقه انكارناپذير است و حتي خودشان اين دشمني را به صراحت بيان مي‌كنند.

امريكايي‌ها به صراحت اعلام مي‌كنند كه مخالف نظام اسلامي ايران هستند و در عمل نشان داده‌اند كه مخالف استقلال ما نيز هستند، به همين علت بايد از استقلال، تماميت ارضي و نظام خود دفاع كنيم.

بر اين اساس، اگر قرار باشد از سنگرهاي خودمان در بيرون از مرزها دفاع نكنيم، دشمنان در داخل مرزها به سراغ ما مي‌آيند.

مجموعه اين محورها دلايل حضور ما در منطقه به ويژه سوريه است كه حلقه طلايي زنجيره مقاومت در برابر صهيونيست‌هاي مهاجم تلقي مي‌شود.

دولت سوريه در دوران دفاع مقدس براي حمايت از كشورمان خط لوله نفت عراق را كه از اين كشور تا كرانه مديترانه مي‌گذشت قطع كرد و از منافع ترانزيتي روزانه يك ميليون بشكه نفت محروم شد و اكنون نيز همچنان به ما وفادار است. حضور نيروهاي روسيه در سوريه بن‌بست نظامي را شكسته است و كمك مي‌كند كه بن‌بست سياسي نيز بشكند.

عراق به عنوان جزيي از ائتلاف 1+4 در كنار سوريه قرار دارد و به دولت اين كشور كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون