• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3397 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ آبان

يوكيا آمانو در مجمع عمومي سازمان ملل:

گزارشم درباره ايران واقعيت‌محور، عيني و بي‌طرف خواهد بود

خوشرو خواستار لغو قطعنامه‌هاي شوراي حكام آژانس عليه ايران شد

 


گروه ديپلماسي| «واقعيت‌محور، عيني و بي‌طرف»؛ اينها تعابيري است كه يوكيا آمانو براساس آن عبارت وعده داده تا گزارش خويش را درباره پرونده فعاليت‌هاي پيشين و حال هسته‌اي ايران يا به قول آژانس «ابعاد نظامي احتمالي پرونده هسته‌اي ايران» (PMD) تنظيم كند. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بامداد ديروز در هفتادمين نشست عادي مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك آخرين گزارش خويش درباره پرونده هسته‌اي ايران سخن گفت و از تعهدات ايران براساس برجام صحبت به ميان آورد. او در ابتدا سخنانش را با تحولات رخ‌داده در پرونده هسته‌اي ايران در ماه‌هاي گذشته شروع كرد و گفت: از زماني كه براي آخرين بار افتخار داشتم مجمع عمومي را خطاب قرار دهم، تحولات مهمي درباره موضوع هسته‌اي ايران اتفاق افتاده و اين بيانگر موفقيت واقعي در ديپلماسي است اگرچه هنوز هم كارهاي بسياري بايد انجام شود. آمانو با بيان اينكه رخدادهاي مهمي در زمينه اجراي پادمان‌هاي اين نهاد نظارتي سازمان ملل متحد در ايران به وقوع پيوست، گريزي به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 زد و به وظايف آژانس بر اساس برجام در قبال فعاليت هسته‌اي ايران اشاره كرد. وي گفت: «شوراي امنيت از آژانس خواسته است راستي‌آزمايي و نظارت بر تعهدات ايران در سند برجام را بر عهده بگيرد و شوراي حكام ما مجوز اين كار را به ما داد. » مديركل آژانس با اشاره به تعهدات ايران در برجام خاطرنشان كرد ايران اضافه بر «توافق پادماني» با آژانس، پروتكل الحاقي را هم اجرا خواهد كرد. وي درباره پروتكل الحاقي گفت: «اين، ابزاري قوي براي راستي‌آزمايي است كه به آژانس دسترسي‌هاي بيشتري به اطلاعات و اماكن ايران مي‌دهد. » آمانو سپس به اختيارات بازرسي‌هاي فراپروتكلي اعطا شده به آژانس تحت برجام پرداخت. مديركل آژانس با بيان اينكه ايران با اجراي برخي اقدامات شفاف‌ساز اضافي هم موافقت كرده تصريح كرد اين اقدامات فراتر از پروتكل الحاقي هستند و به آژانس در درك بهتر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كمك خواهد كرد.
پاسخ مناسب شوراي حكام به گزارش آژانس
«اكنون در حال نهايي كردن تحليل‌مان از اطلاعاتي كه در اختيار داريم، هستيم.» اين تصويري است كه مديركل آژانس از اقدامات صورت گرفته براساس توافق صورت‌گرفته ميان ايران و آژانس موسوم به نقشه راه درباره پرونده فعاليت‌هاي پيشين و حال پرونده هسته‌اي ايران ارايه مي‌دهد و مي‌گويد: «من، در ماه جولاي نقشه‌راهي با ايران براي روشن كردن ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي اين كشور تا پايان سال جاري امضا كردم. فعاليت‌هاي مشخص‌شده در نقشه‌راه تا تاريخ هدفگذاري‌شده 15‌اكتبر كامل شدند. » آمانو افزود: «اكنون در حال نهايي‌كردن تحليل‌مان از اطلاعاتي كه در اختيار داريم، هستيم. من ارزيابي نهايي درباره تمامي موضوعات حال و گذشته را تا 15 دسامبر به شوراي حكام ارايه مي‌كنم. گزارش من، واقعيت‌محور، عيني و بي‌طرف خواهد بود. كشورهاي عضو ما، پاسخ مناسب را تعيين خواهند كرد. » «پاسخ واقعي» شايد اشاره‌اي به تعهدات 1+5 بر اساس برجام است كه در اين راستا، گروه 1+5 بايد به جلسه شوراي حكام در 15 دسامبر (24 آذر) قطعنامه‌اي را ارايه بدهند كه بر اساس آن، پرونده فعاليت‌هاي پيشين و حال فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران براي هميشه بسته شود. با اين حال، آمانو تاكيد كرد: «آژانس همچنان به اجراي پادمان‌ها در ايران ادامه خواهد داد تا اطمينان حاصل شود همه مصالح اتمي طبق موارد مقرر همچنان براي فعاليت‌هاي صلح آميز به كار گرفته مي‌شوند. » وي با بيان اينكه كارهاي زيادي براي انجام مانده تاكيد دارد: «معتقدم كه پيشرفت‌هاي قابل توجه حاصل شده در موضوع هسته‌اي ايران، نشان‌دهنده موفقيتي واقعي براي ديپلماسي است. اين نشان مي‌دهد كه حتي موضوعات پيچيده و چالشي را مي‌توان در صورت پايبندي همه طرفين به گفت‌وگو، به نحو موثري از ميان برداشت - گفت‌وگو نه براي گفت‌وگو، بلكه گفت‌وگويي براي دست‌يابي به نتايج.»
قطعنامه‌هاي شوراي حكام آژانس عليه ايران بايد لغو شوند
سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومي اين سازمان در خصوص گزارش سالانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به تشريح ديدگاه‌هاي اصولي كشورمان در خصوص فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي پرداخت. به گزارش «اعتماد»، غلامعلي خوشرو در اين نشست گفت: در جهان امروز نياز ملت‌ها به انرژي به ويژه به نيروي برق رو به فزوني گذاشته و لازم است براي تامين اين نياز بدون تاثير سوء بر آب و هوا، از منابع انرژي پاك حداكثر استفاده را به عمل آورد. وي گفت: در اين ارتباط، انرژي هسته‌اي نقش بسيار مهمي در پيشرفت كشورهاي در حال توسعه ايفا خواهد كرد. سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد مسووليت اصلي آژانس را طبق اساسنامه‌اش، كمك به كشورهاي عضو در تحقيق، توسعه و كاربرد انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح‌آميز دانست و اظهار داشت در ارتباط با اجرا و ارتقاي پادمان‌ها لازم است حقوق كشورهاي عضو عدم اشاعه بدون هيچ‌گونه محدوديت محترم شمرده شود. خوشرو افزود: استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي و فناوري‌هاي وابسته به آن براي توسعه اقتصادي، علمي و فني جمهوري اسلامي ايران بسيار با اهميت است. وي گفت: حق لاينفك دولت‌هاي عضو ان پي‌ تي‌ در توليد و استفاده از انرژي هسته‌اي از جمله غني‌سازي بايد محترم شمرده شود. متاسفانه تلاش‌هاي مستمري به بهانه عدم اشاعه براي محدود كردن استفاده از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز به كار بسته شده است. ايران بر مبناي اصول ديني، راهبردي و بين‌المللي همواره سلاح‌هاي كشتار جمعي به ويژه، سلاح‌هاي هسته‌اي را مردود دانسته است. سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد ضمن اشاره به برجام كه منجر به حل يك بحران غير ضروري شده است، گفت: تغيير بنيادين در رويكرد شوراي امنيت در قبال برنامه هسته‌اي ايران بايد با تغيير مشابهي در شوراي حكام آژانس همراه شود و همه قطعنامه‌هاي شوراي حكام در اين زمينه لغو شوند. خوشرو در خصوص همكاري بين ايران و آژانس براي حل همه مسائل باقيمانده مربوط به گذشته و حال گفت: ايران همه اقدامات داوطلبانه توافق شده طبق نقشه راه را انجام داده است و انتظار دارد بعد از ارايه گزارش نهايي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پرونده همه موضوعات مربوط به گذشته و حال يك‌بار براي هميشه در اجلاس شوراي حكام آژانس در دسامبر ۲۰۱۵ بسته شود.
فرانسه هنوز  سند بازطراحي رآكتور اراك  را امضا نكرده است ‌
در حالي كه در روزهاي گذشته، محمدجواد ظريف از امضاي سند نهايي همكاري‌هاي گروه‌1+5 با ايران براي بازطراحي قلب رآكتور اراك خبر داده بود و همگان در انتظار شنيدن اعلام اين خبر بودند اما حالا به نظر مي‌رسد نهايي شدن اين سند منتظر امضاي لوران فابيوس مانده است. براساس اعلام‌هاي قبلي قرار بود عصر دوشنبه 25 آبان سند رسمي بازطراحي رآكتور اراك پس از كامل شدن فرآيند امضاي وزراي خارجه ايران، 1+5 و فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، منتشر شود، ولي تا هنگام تنظيم اين گزارش، خبري از انتشار اين سند نيست. به نظر مي‌رسد حوادث تروريستي اخير در پاريس در اين زمينه بي‌تاثير نبوده و احتمال دارد عدم انتشار اين سند تا امروز به دليل درگيري‌ها و مشغله‌هاي لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه پس از اين حوادث باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون