• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3397 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ آبان

فردا روز جهاني كودك است

جامعه امروز بچه‌ها را ناديده مي‌گيرد

مرضيه برومند

بچه‌هاي امروز نياز به شادي و نشاط دارند؛ اين موضوعي ‌است كه فقدانش در جامعه ‌احساس مي‌شود. روز جهاني كودك فرصتي است كه اين موضوعات را به هم يادآوري كنيم و آنها را در برنامه‌هاي كاري‌مان قرار دهيم. اگر مي‌خواهيم بچه‌هاي شاد و سرحالي داشته‌ باشيم، بايد براي آنها كتاب‌هاي شاد بنويسيم و برنامه‌هاي تلويزيوني مفرح بسازيم. جامعه امروز وجود بچه‌ها را ناديده گرفته، شهرهاي شلوغ و خشن براي بچه‌هاي امروز مناسب‌ نيست، استرس و عصبيت‌هاي اجتماعي به بچه‌ها منتقل مي‌شود و چهره‌هاي آنها را عبوس و درهم مي‌كند. هميشه و در همه جوامع اين فقدان وجود دارد كه نمي‌توان شهري آرام و خالي از خشونت داشت اما مي‌توان اين فقدان را با نوشتن و ساختن كتاب و برنامه‌هاي مناسب براي كودكان جبران كنيم.
مي‌توان با كمي تلاش فضاي سنگين جامعه را براي بچه‌ها لطيف و آرام كرد. نويسندگان و كارگردانان كودك بيش از اينكه به فكر سوژه‌هاي اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي باشند، بايد سوژه‌هاي شادكننده را جدي بگيرند چون اين نياز اصلي كودك امروز است. مي‌توان با آثار ادبي و هنري شاد، بچه‌هايي شاد و سرحال داشت، همه كساني كه در كار و حرفه‌شان به‌نوعي با كودك و نوجوان سروكار دارند بايد به اين نياز مهم و ضروري اهميت دهند و در زمينه رفع آن تلاش كنند. بايد تلاش كرد دوگانگي‌ در بچه‌هاي امروز برطرف شود، در اين زمينه نويسندگان كتاب‌هاي كودك و برنامه‌سازان تلويزيوني نقش موثري دارند، نقشي كه به‌نظر مي‌رسد كمي رو به فراموشي رفته است.
به‌گذشته كه نگاه مي‌كنم، مي‌بينم ما در دوران بچگي‌ وسايل و امكانات زيادي براي تفريح و بازي نداشتيم اما هميشه در حال بازي و خوشگذراني بوديم. همين ‌است كه هنوز خاطرات شيرين‌ روزهاي كودكي‌ يادمان است. اما بچه‌هاي امروز با وجود انواع و اقسام تفريحات و وسايل‌ بازي و رفاهي، خيلي وقت‌ها شاد نيستند. انگار جاي يك‌چيز در زندگي آنها خالي است، اين جاي خالي را با خيلي چيزها مي‌توان پركرد و روزهاي كودكي بچه‌هاي امروز را هم شاد و پرخاطره ساخت. روزهاي كودكي سرشار از لحظات خاطره‌ساز است، اما دنياي ديجيتال، كتاب‌هاي درسي سنگين و امتحانات پشت‌هم خاطره‌سازي را از بچه‌هاي امروز گرفته و آنها را غمگين و دلسرد كرده است. گاهي احساس مي‌كنم مدرسه‌رفتن براي بچه‌هاي امروز تبديل به يك عذاب بزرگ شده است. در حالي كه ما مدرسه را دوست داشتيم و با ذوق و شوق سركلاس درس حاضر مي‌شديم.
شايد دليل اين احساس بچه‌هاي امروز اين باشد كه نشاط و شادي در مدارس جديد كمرنگ‌ شده و جاي آن‌ را فشارهاي درسي گرفته است. سيستم آموزشي جديد اشتباه است و بچه‌ها را تحت فشار قرار مي‌دهد. اين نوع آموزش كهنه شده و با روحيه بچه‌هاي امروز همخواني ندارد. هرچند سال‌به‌سال اين سيستم آموزشي را تغيير مي‌دهند و چيزهاي جديدي وارد آن مي‌كنند، اما تا وقتي اين تغييرات كارشناسي شده نباشد و روحيه بچه‌ها را در نظر نگيرد، نمي‌توان انتظار جواب مناسبي از آن‌ داشت. سيستم آموزشي نياز به تغييرات اساسي و بنيادي دارد كه بچه‌ها را از اين فشار و استرس درسي رها كند و آنها را با بازي و هنر آشنا كند. بچه‌هاي امروز انشا ندارند، همين است كه با كتاب و ادبيات آشنا نمي‌شوند. بايد بچه‌ها را از همان دبستان كتابخوان بار آورد و آنها را با نويسندگان آشنا كرد. بچه‌هاي امروز بي‌سواد شده‌اند و با تاريخ و ادبيات آشنايي ندارند. زنگ ‌انشا جاي مناسبي براي اين‌ آموزش‌هاست؛ آموزش‌هايي كه در آينده به‌كار و زندگي بچه‌ها مي‌آيد و نگاه آنها را باز مي‌كند. زنگ ورزش هم جاي مناسبي براي بازي‌هاي دسته‌جمعي است. اما فضاي مدارس كوچك شده و جاي بازي و هياهو براي بچه‌ها نيست. قديم‌ها مدارس بزرگ بود و ما مدام در حال دويدن و بازي بوديم، براي همين در مدرسه به ‌ما خوش مي‌گذشت. مدرسه محل مناسبي براي كشف استعداد‌هاي بچه‌ها است، كلاس‌ها و درس‌ها بايد با اين هدف براي بچه‌ها ارايه شود و فقط به‌ فكر اين نباشيم كه با امتحانات و تست‌هاي مختلف بچه‌ها را تحت فشار قرار دهيم. كودك در كنار رياضي و علوم به بازي و نشاط هم نياز دارد. اگر اين نياز او تامين نشود، تك‌بعدي مي‌شود و فكر مي‌كند فقط بايد سرش در كتاب‌هاي درسي باشد. درحالي كه بايد او را با ابعاد ديگر هم آشنا كرد كه كشف و شهود درستي از سن خود داشته ‌باشد. اين كشف‌ و شهود آينده او را مي‌سازد.
آينده بچه‌ها، آينده‌ تمام جامعه است بنابراين به بچه‌هاي امروز اهميت دهيم و نيازهاي آنها را در نظر بگيريم. مدارس، برنامه‌سازان تلويزيون و نويسندگان كودك، همه‌و همه در اين زمينه نقش موثري دارند كه بايد نقش خود را به‌درستي ايفا كنند. فضاي كودكي بچه‌ها را شاد كنيم كه با عشق و خاطره از دوران كودكي‌شان گذر كنند و به نوجواني و جواني پا بگذارند. افرادي كه كودكي شيرين و پرخاطره‌اي داشته‌اند در جواني‌ هم شاد و بانشاط خواهند بود. اين افراد داراي خصوصيات رفتاري مثل مهرورزي، عطوفت و معرفت مي‌شوند و از پرخاشگري و خشونت پرهيز مي‌كنند. بنابراين همه كساني كه در زمينه‌هاي مختلف براي كودكان كار مي‌كنند بايد با تمام وجود به‌فكر خاطره‌سازي براي آنها باشند و به اين موضوع اهميت زيادي بدهند.
پي‌نوشت: در ايران روز 16 مهر را به عنوان روز كودك جشن مي‌گيريم اما تاريخ جهاني ثبت شده اين مناسبت 20 نوامبر يا 29 آبان است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون