• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

نشست خبري سريال «شهرزاد» برگزار شد

فتحي: ظرفيت و پتانسيل نمايش خانگي كشف نشده است

    شراره داودي/   برگزاري نشست‌هاي خبري در همه دنيا آدابي دارد، از آن جهت كه نشست خبري براي اهالي رسانه است و مسوولان برگزاري براي در اختيار گذاشتن اطلاعاتي درباره پروژه يا سازمان مورد نظر آن را برگزار مي‌كنند و اين امكان را به خبرنگاران مي‌دهند تا سوالات خودشان را مطرح كنند. اين نشست‌هاي خبري اصلا قرار نيست اتفاق خارق العاده‌اي را رقم بزنند، همين‌كه در جايي مشخص و آرام دور هم جمع شوند و درباره موضوع مورد نظر صحبت كنند، كافي است. عصر روز يكشنبه پرديس سينمايي ملت ميزبان نشست خبري متفاوتي بود، دست‌اندركاران پروژه «شهرزاد» در گالري اين پرديس سينمايي گرد هم جمع شده بودند، برگزاري نشست خبري در اين مكان به خودي خود اتفاق عجيبي نيست، اما وقتي اطلاع‌رساني به صورت گسترده اتفاق افتاده باشد و مردم عادي از حضور بازيگران اصلي اين مجموعه خبر داشته باشند، مطمئنا در محل حضور پيدا مي‌كنند و مي‌خواهند بازيگران محبوب‌شان را ببينند. نشستي كه قرار بود برنامه پرسش و پاسخي براي اهالي رسانه باشد، بدل شد به شوي پرسر و صدايي كه حتي با ميكروفن هم صداي كساني كه صحبت مي‌كردند نيز شنيده نشود و حتي خبرنگارها نيز نتوانند سوالات خودشان را بپرسند.
در ابتداي اين برنامه كه سعيد قطبي‌زاده اجراي آن را برعهده داشت، حسن فتحي، كارگردان شهرزاد كه در كارنامه كاري خودش سريال‌هاي پرمخاطب و موفق «مدار صفردرجه» و «ميوه ممنوعه» را دارد و مجموعه «شهرزاد» نخستين اثر او در شبكه نمايش خانگي است، مي‌گويد: از روز اولي كه با خانم ثميني روي فيلمنامه اين مجموعه كار مي‌كرديم، با اين پيش فرض جلو رفتيم كه شبكه نمايش خانگي ظرفيت و پتانسيل بالايي دارد و متاثر بوديم از اينكه رونق ندارد، به همين دليل عزم‌مان را جزم كرديم كه قصه‌اي را روايت كنيم كه با مخاطب ارتباط برقرار كند. براي اين كار از بازيگران خوب و حرفه‌اي دعوت كرديم و با حمايت سرمايه‌گذارها توانستيم كار را به نتيجه برسانيم.  در بخش ديگري از اين نشست علي نصيريان، بازيگر نقش بزرگ‌آقا كه سومين همكاري با فتحي را تجربه مي‌كند، درباره حضورش در اين مجموعه توضيح مي‌دهد: در اين پروژه گروه منسجمي كه در تمام بخش‌ها حضور داشتند، به پيشبرد كار كمك كردند و نقش دو نفر در اين موضوع بسيار پررنگ‌تر از بقيه بود، يكي حسن فتحي به عنوان كارگردان و ديگري همت تهيه‌كننده كار، سيد محمد امامي بود كه از هيچ‌چيزي دريغ نكرد.  اين بازيگر كه با اين كارش توليد در بخش خصوصي را تجربه كرده است، درباره اين تجربه مي‌گويد: براي توليد در بخش خصوصي هميشه اميد وجود دارد و بهترين روش توليد، سپردن كار به دست خود مردم است. وقتي ما كار را به دست كاردان بسپاريم، حتما اثر خوبي را خواهيم ديد و بايد اين نكته را به ياد داشته باشيم كه اساسا توليد اثر هنري به دست دولت يا تلويزيون انجام نمي‌شود. در اين مورد و بعد از توليد مجموعه شهرزاد، مي‌توانيم آن را نمونه‌اي براي كارهاي بعدي درنظر بگيريم و به دنبال كارهايي باشيم كه بتواند با همه افراد جامعه ارتباط برقرار كند.
نصيريان همچنين معتقد است تهيه‌كننده، سرمايه‌گذار و كارگردان به اندازه‌اي كارشان را خوب انجام دادند كه حتي به صرفه‌تر از توليدات دولتي بوده است.  بازيگر نقش بزرگ‌آقا تاكيد مي‌كند كه براي او اينكه چه نقشي را بازي مي‌كند، فرق چنداني ندارد، اما بازي در يك نقش عوامل مختلفي را شامل مي‌شود: نكته ابتدايي فيلمنامه است، چيزي كه به عنوان متن نوشته شده و توضيحات كارگردان را نيز ارايه مي‌كند، از همين رو برخورد اوليه‌ام با متن خيلي مهم است و مي‌تواند انگيزه بازي در آن كار را برايم ايجاد كند و سكوي انتخاب باشد. درباره مجموعه شهرزاد من همه داستان را نخوانده بودم و در نخستين مواجهه، چهار قسمت از فيلمنامه را خوانده‌بودم و با در نظر گرفتن اينكه كارهاي آقاي فتحي را مي‌شناسم و مي‌دانم در شخصيت‌پردازي و روايت قصه كارش را خوب مي‌شناسد، مي‌دانستم اين كار هم موفق مي‌شود.  نغمه ثميني كه به همراه حسن فتحي در نوشتن فيلمنامه مجموعه همكاري داشته است، سال‌ها در عرصه نمايشنامه‌نويسي فعاليت مي‌كند و آثار زيادي از او روي صحنه‌ تئاتر جان گرفته‌اند، او درباره كار كردن در فضاي تاريخي و كودتاي ۲۸ مرداد توضيح مي‌دهد: ۲۸ مرداد مقطع بسيار مهمي در تاريخ معاصر كشور ما است. روزي كه در خاطره تاريخي ما ايراني‌ها باقي مي‌ماند و هر لحظه ممكن است برگردد. ۲۸ مرداد اين ارزش را داشت كه در مجموعه به آن بپردازيم، چون به قدري انرژي آن زياد و غيرقابل انكار است كه هر درامي را مي‌توان در بستر آن تعريف كرد و هر بار موقعيت‌هاي جذاب و پر تنشي را نيز به وجود آورد. من فكر مي‌كنم تاريخ، ابعادي چند لايه دارد كه مطمئنا تفاسير مختلفي را نيز دربرخواهد گرفت.
سيد محمدهادي رضوي، سرمايه‌گذار اين پروژه معتقد است كه دولت‌ها از اينكه بخش خصوصي در عرصه فرهنگ و هنر فعال شوند، ترس دارند؛ مي‌گويد: دولت‌ها بايد از خيلي سال قبل بخش خصوصي را در اين حوزه آماده مي‌كردند، شايد ترس آنها از اين بوده كه هركسي جرات حضور در اين عرصه و توليد آثاري مانند شهرزاد را نداشته است. اما اين موضوع هيچ ترسي ندارد و بايد خوشحال باشيم كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي آثار ما را تبليغ مي‌كنند، ما با شهرزاد بدل به تهاجم فرهنگي زده‌ايم و مطمئن باشيد اگر كار خوب و با كيفيتي ارايه شود، حتما ديده مي‌شود و مورد استقبال قرار مي‌گيرد.  اين سرمايه‌گذار همچنين از همكاران ابراز نارضايتي مي‌كند: اگر اين پروژه باعث ضرر من و آقاي امامي مي‌شد، به عنوان كساني كه در وهله اول كار اقتصادي و در وهله دوم كار فرهنگي انجام مي‌دهيم، مطمئنا وارد اين پروژه نمي‌شديم. از همين رو دوستاني كه در صنف خودمان هستند نبايد از سرمايه‌گذاري در چنين پروژه‌هايي بترسند، چون براي آنها هم سوددهي دارد و هم مي‌توانند ماليات آن را بپردازند.  محمد امامي نيز كه تهيه‌كنندگي اثر را بر عهده داشته، در ابتدا و پيش از شروع سخنانش از حضور تعداد زياد حضار كه همه نيز خودشان را خبرنگار معرفي مي‌كردند، اظهار تعجب كرد و گفت: من اصلا نمي‌دانستم اين تعداد خبرنگار در ايران هستند! اين تهيه‌كننده در ادامه موفقيت مجموعه شهرزاد در حوزه پخش و توزيع را تنها در پخش‌كننده موفق نمي‌بيند و توضيح مي‌دهد: علاوه بر پخش‌كننده، محتواي اثر نيز در موفقيت مجموعه سهيم بوده است. پيش از اين بيشتر سريال‌هاي نمايش خانگي با ميانگين ۱۰، ۱۳ روز يك بار توزيع مي‌شدند، اما سريال شهرزاد با برنامه‌ريزي و هفته‌اي يك بار توزيع مي‌شد و دليل آن هم اين است كه ابتدا تصويربرداري آن تمام شده بود.
ترانه عليدوستي، بازيگر نقش اول مجموعه شهرزاد كه براي نخستين بار در يك مجموعه سريال حضور داشته، تاكيد مي‌كند كه مطمئنا ميان مديوم‌هاي نمايشي تفاوت وجود دارد، همان‌گونه كه ميان نقش‌هاي مختلف نيز اين تفاوت وجود دارد. او در ادامه مي‌افزايد: به طور كلي به دسته‌بندي آثار سينمايي و تلويزيوني اعتقادي ندارم، اما فكر مي‌كنم هر نقشي اقتضائات خاص خودش را دارد. در مجموعه شهرزاد كه نخستين تجربه من در حوزه بازي در سريال‌ها بود كه براي خودم نيز تجربه جديدي به حساب مي‌آمد و علاوه بر اينكه چيزهاي تازه‌اي ياد گرفتم، بلكه كار را هم خيلي دوست داشتم و هرچه در توان داشتم براي نقش انجام دادم.  بازيگر نقش شهرزاد نخستين دليل حضورش در اين مجموعه را قصه پركشش آن عنوان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: فيلمنامه اين سريال براي من مانند رماني بود كه وقتي خواندنش را شروع كردم، نمي‌توانستم آن را زمين بگذارم و اين نخستين نشانه‌اي بود كه فكر كردم اگر فيلمنامه روي كاغذ چنين فضايي دارد بعد از ساخت و در تصوير هم مردم نظر مثبتي درباره آن خواهند داشت.  عليدوستي همچنين شخصيت شهرزاد را متفاوت از چيزي كه در ديگر آثار تلويزيوني و فيلم‌هاي سينمايي مي‌بينيم، مي‌داند و او را فردي صاحب فرديت، انتخاب شخصي و نوعي فلسفه مي‌داند.  پريناز ايزديار و گلاره عباسي ديگر بازيگران حاضر در اين نشست بودند كه در سخناني كوتاه از حضور در اين مجموعه ابراز رضايت كردند، گلاره عباسي حضورش در اين مجموعه را اتفاق خوبي توصيف مي‌كند و مي‌گويد: من اين سريال را دنبال مي‌كنم، نه به اين خاطر كه خودم در آن بازي كرده‌ام، بلكه قصه آن جذابيت دارد و اگر خودم هم در آن حضور نداشتم، باز هم شهرزاد را مي‌ديدم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون