• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

«محمد آفريده» دبير جشنواره فيلم روح‌الله در گفت‌وگو با «اعتماد»:

هميشه آماده حمايت از جوان‌هاي خلاق هستم

 

نخستين جشنواره فيلم‌هاي 60 ثانيه‌اي روح‌الله امسال از سوي معاونت فرهنگي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) برگزار مي‌شود. «محمد آفريده» دبير اين جشنواره در گفت‌وگو با «اعتماد»، جزيياتي از اين جشنواره را تشريح كرد.
به گزارش «اعتماد» آفريده سابقه برگزاري بيش از 20 جشنواره از جمله: جشنواره فيلم كوتاه تهران، سينما حقيقت، جايزه بزرگ آويني، همايش تصوير عاشورا و... را در كارنامه كاري خود دارد و از سال 1358 در بدنه سينماي ايران حضوري فعال داشته است. وي درخصوص انگيزه خود از پذيرش دبيري اين جشنواره گفت: «زماني كه در نوجواني چشم باز كردم، امام و سپس انقلاب را ديدم و بعد از انقلاب نيز تحصيلاتم را در رشته الهيات ادامه دادم. با توجه به نقش مهم سينما در ايران پس از انقلاب، از سال 1358 با حضور در مركز اسلامي فيلمسازي وابسته به سازمان صدا و سيما، حركتي جدي را در اين عرصه آغاز كردم.»

انقلاب روحيه خودباوري به جامعه داد
آفريده كه سابقه همكاري و همراهي با جمعي از سينماگران همچون: «سعيد حاجي‌ميري، كمال تبريزي، ابراهيم حاتمي‌كيا، عزيز‌الله حميدنژاد، امير سماواتي، رضا مقصودي، حميد خيرالدين، محمود ارجمند و... » را در اين مركز دارد، درباره ادامه فعاليت خود در حوزه سينما مي‌گويد: «سال 1362 به بنياد سينمايي فارابي پيوستم و در مقام كارشناس فرهنگي مدت 11 سال در اين بنياد فعاليت داشتم. طي سال‌هاي پس از انقلاب بسياري از دوستانم در جبهه‌ها به شهادت رسيدند. هميشه فكر مي‌كردم مي‌توانم در قالب سينما بتوانم مسير آنها را ادامه بدهم اما مسير سخت و پرمخاطره بوده و حتي در مواقعي لازم است از آبروي‌مان مايه بگذاريم.»
اين مدير فرهنگي 53 ساله در ادامه با ذكر خاطره‌اي گفت: «ما اصالتا قمي هستيم. فضاي مذهبي خانواده اجازه نمي‌داد پيش از انقلاب تلويزيون داشته باشيم. پدرم اهل شعر و شاعري بود و همچنان در قم در برخي از مراكز مقدسه، اشعار ايشان نصب است. البته نام خانوادگي اوليه ما «صادقي» بود كه طبق روايت پدرم در زمان رضاخان و ماجراي كشف حجاب، پاسباني در قم چادر مادر بزرگم را از سرش مي‌كشد و پدربزرگم در واكنش به اين بي‌حرمتي، سطلي از لجن را از روي پشت‌بام بر سر اين پاسبان خالي مي‌كند و به تهران فرار كرده و از آن پس نام خانوادگي ما به «آفريده» تغيير مي‌كند.»

ضرورت برگزاري جشنواره‌اي با موضوع روح‌الله
وي در پاسخ به سوالي درباره ضرورت برگزاري جشنواره‌اي با موضوع امام خميني (ره) در شرايط امروز گفت: «انقلاب پنجره‌اي تازه و جديد روي مردم گشود و ظرفيت‌هاي تازه‌اي را روي مردم باز كرده و روحيه خودباوري را به جامعه اهدا كرد. امام خميني مي‌گفتند انقلاب ما انقلابي فرهنگي است و حالا نياز داريم نگاه، ديدگاه و خميرمايه معرفتي ايشان را در جامعه تسري بدهيم. به همين دليل بايد ابعاد مختلف ديدگاه‌هاي امام را در جامعه و به خصوص ميان نسل جوان مطرح كنيم.»
آفريده در ادامه افزود: «امام يعني حركت، تلاش، اميد و نشاط فرهنگي و همه بايد براي يك ايران آباد تلاش كنيم. اين ديدگاه مشي ايشان است و براي اينكه نگاه امام را در جامعه تبيين كنيم، بايد با فعاليت‌هاي متنوع براي نسل‌هاي سوم و چهارم، امام را بيشتر به جامعه بشناسانيم. بر همين اساس سينما كليد اين حركت است. زماني كه در انجمن سينماي جوانان بودم، طي همكاري با موسسه تنظيم و نشر، حدود 20 فيلم كوتاه با موضوع امام خميني (ره) به كارگرداني چهره‌هاي جوان ساختم.»

نگذاريم انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد
آفريده در پاسخ به اين سوال كه «اين روزها افراد زيادي داعيه پيروي از خط و انديشه‌هاي امام را دارند. براي شما كه در سال‌هاي جواني محضر ايشان را درك كرده‌ايد، خط و راه امام چه مشخصه‌هايي دارد؟» گفت: «مقام معظم رهبري مي‌فرمايند مبارزه با دشمن، خدمت به مردم است. به نظر من هم براي شناساندن و گسترش انديشه امام و انقلاب در جامعه و گسترش فرهنگ تعهد، بايد كار و خدمت كنيم و از اشتباه هم نترسيم چرا كه بسياري از مسوولان و مديران به خاطر ترس از اشتباه و به خطر افتادن جايگاه‌شان، فعاليت و كار سازمان خود را تعطيل كرده‌اند. ما ضمن فعاليت در سنگر نظام، بايد خودمان را هم نقد كنيم.»
وي در پاسخ به اين سوال كه جمله معروف امام(ره) فرموده‌اند: «نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. به نظر شما اين افراد چه كساني هستند؟» گفت: «نامحرمان و نااهلان كساني هستند كه پشت ارزش‌ها تيشه به ريشه انقلاب مي‌زنند و آگاهانه و ناآگاهانه افراد خالص و اصيل خدمتگزار را گوشه‌نشين مي‌كنند.»

حمايت از طيف متنوعي از فيلمسازان
اين مدير سينمايي كه در طول دوران فعاليت خود از 70 اثر سينمايي ساخته‌شده توسط فيلمسازان جوان از جمله «اخراجي‌ها» ساخته مسعود ده‌نمكي حمايت كرده، تاكيد مي‌كند: «نگاه من همواره حمايت از جوانان خلاق بوده و البته ممكن است برخي از اين توليدات مشكلاتي هم داشته باشند. من همواره از اين روند و نگاه فرهنگي حمايت كرده‌ام نه از فيلمي خاص. البته براي اين موارد نيز هزينه‌هايي پرداخت كرده‌ام كه طبيعي است. اگر كاري انجام نمي‌دادم، هيچ كس كاري با من نداشت و دچار دردسر هم نمي‌شدم. به نظرم حوزه فرهنگ، حوزه جنگ نرم و بسيار پيچيده است اما خيلي‌ها با نگاه جنگ سخت مي‌خواهند اين عرصه را اداره كنند. جنگ نرم مثل باغباني است و حوزه بگير و ببند نيست و اگر اين حوزه را نشناسيم، خسارت بزرگي به بار مي‌آوريم.»
اين فعال سينمايي در ادامه درباره حواشي فيلم «يك خانواده محترم» كه تهيه‌كنندگي آن را بر عهده داشته و در سال‌هاي اخير اخبار متفاوتي از آن به گوش رسيده است نيز گفت: «در پي اتفاق‌هاي شكل گرفته در حول و حوش اين فيلم در سال 1390، فيلم متوقف شد. در همان زمان شكايتي هم از سوي سازمان سينمايي و ديگران با عنوان «ساخت بدون مجوز فيلم » عليه من صورت گرفت كه اين پرونده در مرحله بازپرسي، پس از بررسي‌هاي كارشناسانه موضوع بسته و براي اينجانب قرار منع تعقيب صادر شد.

فعاليت‌هاي آفريده در حوزه سينما و دفاع مقدس
1- حضور در عمليات‌هاي فتح‌المبين و مرصاد به عنوان نيروي فرهنگي- مردمي
2- عضو هيات موسس كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران
3- نگارش فيلمنامه آثاري همچون: «كودتاي نوژه» ساخته شده توسط مرحوم جهانگير جهانگيري، «بازگشت قهرمان» ساخته شاپور قريب، «يك شب يك غريبه» ساخته حسين قاسمي‌جامي و «عاشقانه» ساخت عليرضا داوودنژاد
4- نگارش فيلمنامه سريال 13 قسمتي «سيمرغ» با موضوع زندگي شهيدان كشوري و شيرودي كه در زمان پخش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.
ساخت فيلمي تلويزيوني با نام «باديه‌هاي شير» ويژه ضربت خوردن حضرت علي (ع) كه براي 15 سال به صورت پيوسته در شب‌هاي شهادت حضرت علي(ع) از اين شبكه نمايش داده مي‌شد.
5- نگارش فيلمنامه سريالي با موضوع علاقه مردم براي شركت در مراسم چهلم حضرت امام طي مشاركت با «رضا مقصودي».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون