• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3404 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

بازگشت به خانه

پيكر مرحوم غضنفر ركن‌آبادي صبح ديروز با استقبال رسمي به تهران آمد

 

گروه ديپلماسي| سرانجام سفير مظلوميت حجاج ايراني به وطن بازگشت و روي دوش همكاران و هموطنان خويش راهي آرامگاهش شد. روز چهارشنبه بود كه سرانجام اعلام شد جنجالي‌ترين حاجي مفقود شده در فاجعه منا پيدا شده است و به زودي به وطن بازخواهد گشت. همين اتفاق نيز رخ داد و پيكر مرحوم غضنفر اصل ركن‌آبادي بامداد جمعه با پرواز ۴۳۱ WY (عمان‌اير) وارد تهران شد و در پاويون دولت فرودگاه مهرآباد هم مراسم استقبال رسمي از پيكر وي با حضور خانواده، آشنايان، دوستان و همكاران وي در وزارت امور خارجه برگزار شد.
تطابق نتايج آزمايش دي‌ان‌اي مرحوم ركن‌آبادي در ايران و عربستان
«عربستان علت فوت مرحوم ركن‌آبادي را ايست قلبي و تنگي نفس اعلام كرده‌ است كه اگر اين اظهارات با نتايج بررسي‌هاي پزشكي ايران مغايرت داشته باشد در دادگاه‌هاي بين‌المللي از عربستان شكايت خواهيم كرد. » اين نخستين واكنشي است كه مرتضي ركن‌آبادي، برادر مرحوم ركن‌آبادي اظهار مي‌كند و در ادامه از تشكيل انجمن مهاجران الي‌الله در فاجعه منا خبر مي‌دهد. او گفت: در راستاي مطالبات حقوقي مهاجران الي‌الله در فاجعه منا انجمني تشكيل شده كه بنده سخنگوي آن هستم. وي درباره علت فوت برادرش گفت: عربستان علت فوت وي را ايست قلبي و تنگي نفس اعلام كرده‌ است كه اگر اين اظهارات با نتايج بررسي‌هاي پزشكي ايران مغايرت داشته باشد در دادگاه‌هاي بين‌المللي از عربستان شكايت خواهيم كرد. ركن‌آبادي سپس در گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرد كه نتايج آزمايش‌هاي DNA و ژنتيكي كه در ارتباط با پيكر مرحوم ركن‌آبادي در پزشكي قانوني صورت گرفت با نتايج آزمايش‌هاي قبلي در عربستان تطبيق دارد و آزمايش‌ها مورد تاييد قرار گرفته است. وي ادامه داد: البته آزمايش‌هايي نيز در مورد علت و زمان دقيق جان باختن ايشان صورت گرفته كه جواب اين آزمايش‌ها در چند روز آينده مشخص خواهد شد.
عربستان سرنوشت مفقودان را به يك موضوع سياسي بزرگ تبديل نكند
حسين جابرانصاري در حاشيه مراسم استقبال رسمي از پيكر مرحوم غضنفر ركن‌آبادي در جمع خبرنگاران گفت: بعد از مدت‌ها پيگيري و اقدامات مختلف توسط نهادهاي ذي‌ربط، پيكر سفير سابق‌مان در لبنان به ايران بازگشت. وي با بيان اينكه فاجعه منا در تاريخ حج و ملت‌هاي اسلامي باقي خواهد ماند گفت: اميدواريم ديگر شاهد تكرار اين حوادث نباشيم. در مراسم حج احتمال اين اتفاقات هست اما نبايد اين حوادث عادي شود. بايد مسوولانه با اين حوادث برخورد شود و اگر تعمدي بوده دقيق پيگيري شود. جابرانصاري ضمن تسليت به خانواده ركن‌آبادي و آرزوي صبر براي آنها خاطرنشان كرد: درباره ساير مفقودان پيگيري‌ها ادامه دارد و اميدواريم اين پيگيري طولاني‌تر نشود. وي با تاكيد بر اينكه از همه ظرفيت‌هاي ايران در قالب دو‌جانبه با عربستان و منطقه‌اي و بين‌المللي استفاده مي‌شود تا حقوق جان‌باختگان و بازماندگان ايفاد شود، ابراز داشت: اميدواريم همكاري ايران و عربستان ادامه يابد تا سرنوشت ساير مفقودان مشخص شود و اجازه ندهد اين مساله به يك موضوع بزرگ سياسي تبديل شود.
ادامه پيگيري‌ها براي تعيين سرنوشت ديگر مفقودان
حسين اميرعبداللهيان در حاشيه استقبال رسمي از پيكر مرحوم ركن‌آبادي گفت: پيگيري‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي تعيين سرنوشت يكايك مفقودان فاجعه منا ادامه دارد. البته در حال حاضر تعداد مفقودان به كمترين سطح خود رسيده ولي ما با اطمينان اعلام مي‌كنيم تا تعيين تكليف آخرين مفقود ايراني فاجعه منا اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد. اميرعبداللهيان همچنين به پيگيري اين موضوع در محاكم قضايي عربستان سعودي اشاره كرد و گفت: سفارت كشورمان در عربستان و سركنسولگري ايران در جده پيگير اين موضوع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون