• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3404 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

شكسته شدن طلسم ديدار ظريف و الجبير در سكوت خبري

گروه ديپلماسي| «محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي سرانجام با هم ديدار كرده‌اند.» خبر اين ديدار روز گذشته در حاشيه مراسم تشييع پيكر سفير سابق ايران در لبنان از زبان حسين امير عبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه شنيده شد. زمان اين ديدار نه ديروز و نه چند روز گذشته كه در حاشيه دومين نشست فراگير سوريه در وين بوده است. حسين امير عبداللهيان جزيياتي از محتواي گفت‌وگوي بي‌سابقه دو وزير در اختيار رسانه‌ها قرار نداده است و حين تاكيد بر اينكه عربستان سعودي مسوول مستقيم فاجعه مناست و بايد همه تبعات آن را پذيرا باشد، گفت: در حاشيه نشست وين 2 آقاي ظريف با وزير امور خارجه عربستان ملاقات كوتاهي داشتند و در اين ملاقات كوتاه موضوعات متنوعي مطرح شد و آقاي ظريف در اين جلسه خطاب به وزير امور خارجه عربستان تاكيد كرد كه در پيگيري وضعيت مفقودان فاجعه منا و مباحث حقوقي اين فاجعه تسريع‌ شود. نخستين ديدار رسمي و دوجانبه ظريف با الجبير در حالي از تيررس رصد خبرنگاران دور مانده است كه در جريان نخستين نشست فراگير وين با حضور تمام بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، مكالمه تندي ميان ظريف و الجبير صورت گرفته بود. به گفته منابع حاضر در نشست فوق، در حالي كه ظريف تلاش مي‌كرد وارد گود سر و صداهاي الجبير و به حاشيه كشيده شدن اصول قابل قيد در بيانيه نهايي شود، الجبير اتهام‌هايي را متوجه ايران كرد كه با پاسخ صريح محمد جواد ظريف مبني بر اينكه اكثر عاملان حادثه 11 سپتامبر امريكا، تابعيت سعودي داشته‌اند تمام حاضران را براي چند ثانيه شوكه كرد. پيش از اين ديدار هم محمد‌جواد ظريف در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل با توجه به فاجعه منا و جان باختن بيش از 400 نفر از حجاج ايراني مساله ديدار با الجبير را مطرح كرد كه طرف سعودي براي طفره رفتن از توضيحات در خصوص اين حادثه اين ديدار را نپذيرفت. نشست وين 2 نيز در حالي مجددا با حضور تمام بازيگران برگزار شد كه محمد‌جواد ظريف با تاخير به نشست وارد شد اما پيشنهاد ايران براي برقراري آتش‌بس در سوريه در بيانيه پاياني همان نشست هم قيد شد. دومين نشست فراگير سوريه تحت تاثير حادثه تروريستي پاريس در ميان تدابير شديد امنيتي برگزار شد و شايد به همين دليل بوده است كه هيچ خبرنگاري از ديدار وزراي امور خارجه ايران و عربستان باخبر نشده است.
برگزاري نشست وين 3، سه تا چهار هفته ديگر
روز گذشته معاون وزارت امور خارجه كشورمان همچنين در مورد برگزاري نشست وين3 و زمان و مكان آن گفت: تا دو سه هفته ديگر نشست وين3 برگزار خواهد شد. البته اين نشست ممكن است در وين يا پاريس باشد و مكان آن هنوز قطعي نشده است. وي با اشاره به تاكيد جدي ايران جهت مبارزه جدي با تروريسم، گفت: ما تاكيد بر اين داريم كه روند مبارزه با تروريسم با جديت دنبال شود و روند سياسي نيز به موازات آن دنبال شود و نكته مهم در اين قضيه تعيين وضعيت بشار اسد است. اميرعبداللهيان با اشاره به اظهارنظر مقامات برخي از كشورها مبني بر اينكه بشار اسد بايد برود و ديگر اظهارنظرهاي شبيه به اين، گفت: تصميم‌گيري در مورد اين مساله حق مردم سوريه است و هيچ كشوري حق ندارد براي مردم سوريه تصميم‌گيري كند و اين مردم سوريه هستند كه در پايان روند سياسي در اين كشور در مورد اين موضوع تصميم‌گيري مي‌كنند. اگر ده‌ها نشست وين نيز برگزار شود ما اجازه نمي‌دهيم كه كشورهاي ديگر به جاي مردم سوريه در مورد آينده سياسي اين كشور تصميم بگيرند. ما همه بايد تلاش كنيم و اين شرايط را فراهم كنيم كه مردم اين كشور در مبارزه با تروريسم موفق شوند.
هدف قرار دادن هواپيماي روسي خطا بود
وي همچنين در مورد درگيري‌هاي لفظي ايجاد‌شده بين روسيه و تركيه، اظهار كرد: ما از همان ابتدا به دو طرف اين موضوع توصيه به خويشتنداري كرديم. البته در شرايطي كه روسيه در حال مبارزه با گروه‌هاي تروريستي است هدف قرار دادن هواپيمايي كه در حال مبارزه با تروريست‌هاست خطاست. ما از همان ابتدا در اين قضيه دو طرف را به خويشتنداري دعوت كرديم و اينكه همه تلاش‌ها بايد در جهت مبارزه با تروريسم سوق داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون