• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

خبر كوتاه

يوان در فهرست ارزهاي ذخيره‌اي جهان
يوان به فهرست ارزهاي ذخيره‌اي جهان افزوده مي‌شود. تاكنون دلارهاي امريكا، استراليا و كانادا، پوند بريتانيا، يورو، ين ژاپن و فرانك سوييس فهرست ارزهاي ذخيره را تشكيل مي‌دادند و در معاملات بين‌المللي استفاده مي‌شدند. چين به عنوان بزرگ‌ترين صادركننده جهان در بسياري از معاملات بين‌المللي خود مجبور است، بهاي كالاي صادراتي خود را به يكي از اين ارزها دريافت و سپس تبديل به يوان كند. يكي از دلايلي كه تاكنون چين نتوانسته بود پول رسمي خود را به ارزي جهاني تبديل كند، تفاوت آن با ارزهاي ديگر در تعيين ارزش آن در بازارهاي جهاني بوده است.

شكست يك تبادل
تلاش‌ها براي تبادل نظاميان لبناني ربوده شده در مقابل آزادي تعدادي از تروريست‌هاي جبهه نصرت در دقيقه نود به دليل ليست جديد درخواست‌هاي اين گروه تروريستي با شكست روبه‌رو شد، در حالي كه منابع لبناني مقدمات انجام عمليات تبادل اسرا ميان اين كشور با زندانيان النصره و آزاد شدن 16 ارتشي دربند تروريست‌هاي سوري را فراهم كرده بودند. تمام سلام، نخست‌وزير لبنان كه عمليات تبادل اسيران را نظارت مي‌كرد سفرش به پاريس براي شركت در نشست آب و هوا را تا زمان پايان تبادل اسيران به تعويق انداخته بود اما به‌طور غيرمنتظره سفرش را به پاريس لغو كرد كه نشان مي‌دهد مشكلاتي در عمليات تبادل اسيران رخ داده كه باعث شده وي بماند و از نزديك اين مساله را دنبال كند. منابع ويژه اعلام كردند كه اتفاقاتي افتاده كه باعث شد تبادل اسيران انجام نشود اما مذاكرات در اين زمينه متوقف نخواهد شد. اين تبادل اسرا ميان جبهه نصرت و لبنان، شامل آزادي 16 نظامي ربوده شده اين كشور كه در اسارت گروه تروريستي جبهه نصرت بودند، در مقابل آزادي 16 تن از اسراي اين گروه است.

پاپ از مسجد جنجالي بانگي ديدن كرد
پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان با پشتيباني نيروهاي حافظ صلح مسلح و خودروهاي زرهي مستقر در مسير حركتش وارد منطقه موسوم به پ.‌ك. 5 (PK5) در بانگي پايتخت آفريقاي مركزي شد. تيراندازهاي سازمان ملل متحد هم از منارهاي مسجد اين منطقه پاپ را حمايت كردند. صدها تن از مسلمانان اين منطقه در مراسم سخنراني پاپ كه خواستار پايان خشونت‌ها شد، شركت كردند. پاپ تاكيد كرد: مسيحيان و مسلمانان خواهر و برادرند. آن كساني كه ادعاي پرستش خدا را دارند، بايد زنان و مردان صلح‌طلب هم باشند. رهبر كاتوليك‌هاي جهان در ادامه با بيان واژه عربي صلح گفت: همگي با هم بايد به تنفر، به انتقام‌جويي و به خشونت و خصوصا خشونتي كه به نام دين و خداوند باشد، نه بگوييم.

كنترل انصارالله بر
10 پايگاه عربستاني
 انصارالله يمن اعلام كرد كه عمليات نظامي گسترده‌اي را عليه عربستان انجام داده و طي آن كنترل پايگاه‌هاي فريضه، قرن، ملحمه و يك پايگاه ديگر در غرب شهر خوبه واقع در استان جازان و پايگاه نهوقه در استان نجران عربستان را به همراه 10خودروي نظامي در دست گرفت. به گفته منابع يمني انصارالله و ارتش يمن عمليات نظامي خود در مناطق مرزي با عربستان را افزايش داده و حدود 12پايگاه نظامي سعودي در جازان را به‌طور يك‌جا به كنترل خود درآورده است. از جمله اين پايگاه‌هاي مهم رديف، ملحمه و ممعود هستند. همچنين طي عمليات انصارالله و ارتش يمن ده‌ها سرباز عربستاني كشته شدند. از سوي ديگر وزارت كشور عربستان از كشته شدن سه سرباز اين كشور در يكي از ايست‌هاي گارد مرزي در ظهران و منطقه‌اي در استان جيزان خبر داد. به گفته وزارت كشور عربستان، اين سربازها در معرض شليك گلوله از سوي خاك يمن قرار گرفتند. مناطق مرزي عربستان با يمن از آغاز حملات متجاوزانه ائتلاف سعودي در معرض حملات موشكي انصارالله و ارتش يمن قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون