• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

خاورميانه

واكنش حماس به احكام عاملان قتل «محمد ابوخضير»
از ميان سه مظنون قتل و سوزاندن جسد محمد ابوخضير، نوجوان فلسطيني در بيت‌المقدس در سال ۲۰۱۴، دو تن مجرم شناخته شده‌اند. حكم مظنون سوم كه مسووليت اين گروه را بر عهده داشته، براي بررسي سلامت رواني متهم به تعويق افتاده است. اما حماس اين اقدام را تبرئه مظنون اصلي دانسته و آن را محكوم كرده است. «سامي ابو زهري» سخنگوي رسمي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اقدام دادگاه منطقه‌اي بيت‌المقدس در صدور حكم برائت يكي از سه متهم به سوزاندن «محمد ابوخضير» نوجوان فلسطيني، را محكوم كرده و آن را نشانه نژادپرستي رژيم صهيونيستي و حمايت از جنايت‌هاي شهرك‌نشينان صهيونيست‌ها عليه ملت فلسطين توصيف كرده است.
سال 2014 شهادت محمد ابوخضير ۱۶ ساله باعث خشم و انزجار گسترده فلسطينيان و آغاز درگيري‌هاي خشونت‌بار در كرانه باختري و غزه شد. پيكر نيم‌سوخته محمد ابوخضير در جولاي سال ۲۰۱۴ در حالي در حاشيه منطقه صهيونيست‌نشين بيت‌المقدس پيدا شد كه آثار شكنجه در پيكر او پيدا بود. كشته شدن اين نوجوان فلسطيني بازتاب گسترده‌اي در جهان داشت و سازمان ملل، امريكا و بريتانيا شكنجه و قتل اين نوجوان را شديدا محكوم كردند. اين در حالي بود كه چند روز قبل نيز جسد سه نوجوان اسراييلي در كرانه باختري پيدا شده بود. در نهايت اين وقايع موجب بهانه‌جويي دوباره اسراييل براي حمله به غزه شد و 51 روز حملات متجاوزانه رژيم صهيونيستي به منطقه در محاصره غزه را رقم زد.

اسراييل نقش اتحاديه اروپا را بايكوت كرد
تل‌آويو به مصوبه اتحاديه اروپا درباره لزوم برچسب‌دار بودن كالاهاي توليد شهرك‌نشينان صهيونيست پاسخ داد. اسراييل ارتباطات خود با بروكسل را در رابطه با تنش ميان اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها به حال تعليق درآورد. بر اين اساس تمام گفت‌وگوهاي تل‌آويو در مورد مذاكرات صلح ميان فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها كه قرار بود با مشاركت اتحاديه اروپا برگزار شود، لغو مي‌شود. در بيانيه‌اي كه تل‌آويو منتشر كرده، تاكيد شده است تا زماني كه بروكسل در اين تصميم خود بازنگري نكند و همچنين ارزيابي مجدد نقش اتحاديه اروپا در روند صلح در منطقه، اين روابط از سرگرفته نخواهد شد.  كميسيون اروپا روز يازدهم نوامبر طرحي را تصويب كرد كه به موجب آن، توليدكنندگان صهيونيست كه در اراضي اشغال شده پس از سال ۱۹۶۷ موسسات صنعتي يا كشاورزي خود را تاسيس كرده‌اند بايد محل توليد را ذكر كنند. اين اقدام در پاسخ به مطالبه شهروندان اتحاديه اروپا انجام شده كه در واكنش به تجاوز 51 روزه اسراييل به غزه در تابستان 2014 خواستار تحريم اقتصادي اسراييل شده بودند. گفتني است، از آن زمان تعدادي از كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه، انگليس، اسپانيا و سوئد در پارلمان‌هاي خود، كشور مستقل فلسطين را شناسايي كردند. هرچند اين تصميم پارلمان‌هاي اروپايي براي دولت‌هاي‌شان الزام‌آور نيست، اما يك گام در تحقق طرح دو دولت فلسطين و اسراييل ارزيابي مي‌شود كه تل‌آويو در برابر آن مقاومت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون