• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

سه تصوير ساكنان شهرهاي مرزي از مسافران اربعين

اعتماد| تصاويري كه دوربين خبرگزاري‌ها از عزيمت زايران كربلا و پياده‌روي اربعين منتشر مي‌كنند بخشي از جمعيتي كه به سوي عراق روانه شده‌اند را ترسيم مي‌كند. اما تصاويري هم هستند كه فقط در ذهن مردم ثبت شده‌اند، ساكنان شهرهاي نزديك به مرز كه هر ساله ميزبان اين جمعيت هستند و هر سال شهرهاي‌شان از زايران و ماجراهاي‌شان پر و خالي مي‌شود. اين تصاوير از ايلام تا خوزستان در ذهن ساكنان بومي ثبت مي‌شوند و اين تصاوير را مي‌توان تبديل كرد به گزارشي از ديده‌ها و قضاوت آنان در مورد برگزاري هر ساله مراسم اربعين، مراسمي كه بخش عظيمي از آن در حال عزيمت برگزار مي‌شود. سه تصوير از خرمشهر، شلمچه و مهران، روايتي هستند از اين روزهاي خط مرزي ايران و عراق.
مهران
عزيز سيفي، مدير هتل آپارتماني است در شهر مهران كه چند روزي است به قول خودش نتوانسته از شدت ازدحام ماشين را از خانه‌اش بيرون بياورد اما تمامي اين شلوغي گويا مزاحمتي براي زندگي روزمره‌اش ايجاد نكرده: «وضعيت در مهران عالي است، استقبال مردم امسال خيلي زياد است به خصوص از امروز كه ديگر شده مثل دسته‌هاي روز عاشورا با اين تفاوت كه 11 كيلومتر ادامه دارد و اصلا نمي‌توانند ويزا را كنترل كنند. تمام كوچه‌ها بسته است شده مثل روز محشر از شدت جمعيت اما مديريت خيلي خوب بوده و كسي اذيت نمي‌شود نه از لحاظ غذا و نه امكانات. سال پيش 18 گيت بود امسال 96 تا شد يعني چند برابر شده. داخل مرز سرويس بهداشتي‌هاي بزرگ و مجهز ايجاد كرده‌اند، چند تا پاركينگ ايجاد كرده‌اند كه هر كدام 60 هزار تا ماشين را در خود جا مي‌دهند.»
سيفي تاكيد دارد كه با وجود مديريت خوب و امكانات زيادي كه امسال در مهران ايجاد شده است، مردم شهر هم نقشي اساسي در رسيدگي به زايران دارند: «مردم پاركينگ‌هاي با ظرفيت هزار ماشين دارند كه در اختيار زايران قرار داده‌اند. مردم شهر بسيج شده‌اند، خانه‌هاي‌شان را به زايران مي‌دهند، پذيرايي مي‌كنند. ممكن است تهران كسي مشكلي داشته باشد و كسي توجه نكند اما اينجا يكي اگر سردرگم باشد چند نفر هستند كه بهش رسيدگي كنند، فوري مي‌خواهند اگر مشكلي باشد براي زايران امام حسين حل كنند. خيلي كم پيش مي‌آيد اين كارها در ازاي پول باشد. شايد دو درصد وگرنه بقيه آماده‌اند كه بدون هيچ چشم‌داشتي كمك كنند.»
علي برز، صاحب يك سوپر ماركت در شهر مهران هم گفته‌هاي همشهري‌اش را تاييد مي‌كند: «امسال شايد پنج برابر شلوغ‌تر از سال قبل باشد. شهر پر از جمعيت شده اما از همه جاي كشور به كمك مهران آمده‌اند؛ از شهرداري تهران و اراك گرفته تا نيروهاي پليس و يگان ويژه، همه ارگان‌ها هستند و هيچ مشكلي ايجاد نشده است. مردم شهر هم هر كاري از دست‌شان برآيد مي‌كنند. خيلي‌ها غذاي نذري پخش مي‌كنند و جاي استراحت و پاركينگ رايگان در اختيار زايران مي‌گذارند.»
خرمشهر
كمي مانده به شلمچه اصلي‌ترين شهري كه پشتيباني از عمليات رسيدگي به رفت و آمد زايران اربعين را بر عهده دارد خرمشهر است. حاج عباس، عضو هيات امناي مسجد الزهراي اين شهر مي‌گويد كه از چند روز پيش مسجد جامع خرمشهر براي‌شان پتو فرستاده تا اگر گذر زايري به مسجدشان افتاد بدون امكانات نمانند. فاطمه هلالات هم از ديگر شهروندان خرمشهر است كه مي‌گويد جو شهر آرام است اما ديگر چيزي با نام حمل و نقل عمومي در خرمشهر نمانده: «بيشتر اتفاقات در شلمچه مي‌افتد و رفت و آمدها از آنجاست اما امكانات و وسايل از خرمشهر فرستاده مي‌شود مثلا الان همه اتوبوس‌هاي شهر رفته‌اند به سمت شلمچه و توي خرمشهر هيچ وسيله حمل و نقل عمومي نمانده. اما وضعيت ساماندهي جمعيت امسال خيلي بهتر شده.»
 شلمچه
«خدا نكند كه مشكلي باشد » زئلان عساكره، كارمند شهرداري است. در پاسخ هر سوالي در مورد مشكلات احتمالي پاسخ مي‌دهد كه خدا نكند مشكلي باشد. مي‌گويد كه جمعيت امسال خيلي بيشتر از قبل شده و اين جمعيت گاهي چند ساعتي را استراحت مي‌كنند و بعد به حركت ادامه مي‌دهند: «همه جا امن است، نيروهاي انتظامي همه جا هستند و غذا هم مدام بين مردم توزيع مي‌شود. از غذاي نذري كه خود مردم شهر آماده مي‌كنند تا مثلا همين ديشب كه ديدم كنسرو لوبيا هم بين زايران تقسيم مي‌كنند. امسال همه‌چيز خيلي براي زايران خوب بود شايد 80 درصد بهتر از سال قبل، به همه رسيدگي مي‌شود، به همه احترام گذاشته مي‌شود. مردم شهر هم هر كاري از دست‌شان بربيايد مي‌كنند.» عساكره مي‌گويد در خانه خيلي‌ها به روي زايران باز است تا در ميان راه استراحت كنند: «در خانه ما هم به روي زاير امام حسين باز است، هر وقت خواستيد تشريف بياوريد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون