• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

امداد‌رساني مرزي هلال‌احمر در ايام اربعين

ناصر چرخساز، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» و در توضيح وضعيت امداد‌رساني براي زايران اربعين گفت: «سازمان امداد و نجات در مرزهاي زميني كشور و در استان‌هاي خوزستان و ايلام، 70 پايگاه امدادي داير كرده كه اين پايگاه‌ها از روز 5 آذر ماه و با دستور رسمي، در مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه مستقر شدند و استقرار آنها تا 15 آذر ماه و بازگشت كامل زايران كربلا ادامه دارد.»
به گفته وي روزانه بيش از 350 امدادگر، پزشك و پرستار كه اغلب‌شان، خدمات امدادي داوطلبانه ارايه مي‌دهند در حال امدادرساني به زايران در حال خروج از مرزها هستند علاوه بر آن 5 بالگرد هم امداد هوايي را برعهده دارند كه 3 بالگرد براي استان ايلام اختصاص يافته و دو بالگرد هم به خدمات‌رساني در شلمچه و چزابه مشغول هستند   .
چرخساز در پاسخ به «اعتماد» و در توضيح مشكلات پيش‌روي امداد‌رساني و امداد گران طي روزهاي باقيمانده تا اربعين گفت: «بيشترين مشكل مربوط به زايراني است كه با وجود تاكيدهاي مكرر، بدون رواديد به مرزها آمده‌اند و ازدحام اين افراد بيش از حد است و همين ازدحام حتي منجر به بروز چند مورد تنگي‌نفس شد. تعدادي از زايران هم به صورت انفرادي قصد خروج داشتند و با خودروي شخصي آمده بودند كه تردد اين اتومبيل‌ها در مسيرهاي منتهي به مناطق مرزي و محل تردد زايران، باعث ايجاد ترافيك سنگين در جاده‌ها و معابر شد و رفت‌و‌آمد خودروهاي امدادي و امداد‌رساني را هم با مشكل مواجه كرد. چنان‌كه مسافت بين ايلام و مهران ظرف يك ساعت طي مي‌شود ولي به دليل ازدحام، طي اين مسافت حدود 4 ساعت طول مي‌كشيد.»
وي همچنين در مورد ساير مشكلاتي كه سلامت زايران را مختل كرده بود، گفت: «برخي زايران، داروهاي مصرفي اصلي خود را همراه نياورده‌اند و از ما مي‌خواهند كه داروي قلب يا ريه‌شان را فراهم كنيم. برخي زايران به دليل پياده‌روي طولاني‌مدت دچار افت فشار مي‌شوند كه ما با كنترل فشار و سرم درماني و مراقبت‌هاي اوليه، براي بهبودي‌شان تلاش مي‌كنيم. در استان خوزستان با مواردي مواجه بوديم كه زايران به دليل پياده‌روي، دچار تاول‌هايي در پا شده بودند كه پانسمان اوليه براي اين زايران موثر بود. متاسفانه در برخي مسيرها هم زايران در اثر تصادفات جاده‌اي دچار مجروحيت شده بودند كه آنها هم به مراكز درماني منتقل مي‌شدند.»
به گفته چرخساز، امداد‌رساني در مرزهاي ايران با همياري مشترك امدادرسانان از تهران، ايلام، خوزستان و استان‌هاي معين همچون خراسان رضوي و سيستان و بلوچستان انجام مي‌شود. در عين حال، اداره‌كل روابط عمومي و ارتباطات مردمي جمعيت هلال احمر هم گزارش داد كه سيد علي مرعشي، رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر هم در برنامه زنده «تيتر امشب» و درباره امداد‌رساني به زايران كربلا در عراق گفته است: «از روز گذشته ارايه خدمات بهداشتي و درماني در بدره، العماره و بصره آغاز شده و روزانه يك هزار و 300 تا يك هزار و 600 زاير به چادرهاي درماني هلال احمر مراجعه مي‌كنند. از روزهاي قبل هم، 85 تن دارو و تجهيزات درماني به عراق ارسال شده و از آنجا كه جمعيت هلال احمر متولي اصلي ارايه خدمات بهداشتي و درماني در كشور عراق است تمامي سازمان‌هايي هم كه قصد ارايه خدمات درماني به زايران را دارند، اين اقدامات را با هماهنگي و نظارت جمعيت هلال احمر ايران انجام مي‌دهند.»
به گفته وي، تيم‌هاي پزشكي و درماني اين جمعيت در نجف‌اشرف، مسير نجف تا كربلا و كربلاي معلي و همچنين در مسير مهران تا نجف، چزابه تا نجف و شلمچه تا نجف مستقر شده و طي هماهنگي‌هايي كه با مسوول ستاد عراق و سفير ايران در عراق انجام شد، امكان سفر زايران به صورت هوايي به بغداد و آغاز پياده‌روي از اين شهر، صورت گرفت و پست امدادي هم در مسير بغداد به كربلا در نظر گرفته شده و همچنين تيم پزشكي جمعيت هلال احمر ايران در بيمارستان حله مستقر شده است.
مرعشي تاكيد كرد كه با توجه به پيش‌بيني حضور 20 ميليون زاير در اربعين حسيني، ارايه خدمات و امكانات بهداشتي و درماني تنها مختص به زايران ايراني نيست و زايران ساير كشورها نيز مي‌توانند از خدمات بهداشتي و درماني پزشكان هلال احمر برخوردار شوند.
به گفته وي، جمعيت هلال احمر ايران، در كربلا مجموعا 23 جايگاه ارايه خدمات، 14 چادر ارايه خدمات بهداشتي و درماني، سه جايگاه هر كدام با ظرفيت 10 تخت بستري، 2 درمانگاه شبانه‌روزي در كربلا، 2 چادر ارايه خدمات درماني در بين‌الحرمين با همكاري عتبه حضرت امام حسين(ع) و هلال احمر عراق، 11 چادر در بين راه نجف تا كربلا، 11 چادر در شهر نجف اشرف به همراه دو درمانگاه شبانه‌روزي در اين شهر داير كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون