• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

معاون وزير راه و شهرسازي:

250 فروند هواپيماي زمينگير در ايران وجود دارد

 

در هفته گذشته موضوع آزاد‌سازي نرخ هواپيما جدي شد و بالاخره سازمان هواپيمايي به خواست ايرلاين‌ها پاسخ مثبت داد و نرخ بليت هواپيما در 170 مسير را آزاد كرد. علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي كشوري كه خود از مديران سابق ايرلاين‌ها بوده است با حضور در برنامه‌اي تلويزيوني به ارايه جزييات بيشتر از اين برنامه پرداخت و از واگذاري اختيار به شركت‌هاي هواپيمايي براي تعيين قيمت‌ها پس از آزاد‌سازي كامل قيمت‌ها، خبر داد. وي تاكيد كرده است تا پايان امسال آزادسازي نرخ بليت هواپيما براي تمام مسيرهاي باقي مانده پروازي نيز آزاد مي‌شود.
برخي موضع‌گيري‌هاي اين سازمان در قالب مهم‌ترين بخش‌هاي صحبت‌هاي رييس سازمان هواپيمايي كشور:
‌  براساس قانون برنامه پنجم بخشي از طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما در قالب متنوع‌سازي نرخ بليت اجرا و در نهايت طي چند روز اخير قيمت بليت هواپيما در 170 مسير به‌طور كامل آزاد اعلام شد.
 ‌ نرخ 87 مسير همچنان تابع نرخ‌گذاري سازمان هواپيمايي است، سازمان هواپيمايي نظارت كامل بر مسيرهاي پروازي حمايتي كه از مسيرهاي كم‌تقاضا هستند دارد. نرخ بليت براي مسيرهاي جديد كه در حال حاضر پروازي در آنها انجام نمي‌شود نيز آزاد شده است كه دليل آزادسازي نرخ بليت اين مسيرها توجه ويژه‌ به قسمت اعظمي از مناطق كه در حال حاضر پرواز كمي در آنها وجود دارد است تا شركت‌هاي هواپيمايي براي راه‌اندازي مسيرهاي جديد پروازي تشويق شوند.
‌ به‌طور قطع سازمان هواپيمايي كشوري در زمان اجراي آزادسازي قيمت‌ها را پايش مي‌كند و اجازه رقابت‌هاي ناسالم در صنعت حمل‌و‌نقل هوايي را نخواهيم داد.
‌  سازمان هواپيمايي كشوري نمي‌تواند منتظر خريد هواپيماي نو توسط ايرلاين‌ها باشد سپس نسبت به آزادسازي نرخ بليت اقدام كند.
‌ در يك سال اخير نرخ بليت بسياري از مسيرها در برخي از زمان‌ها بسيار نازل بود به‌طوري‌كه حتي بليت مسير تهران - كيش با نرخ 40 هزار، 50 هزار و 60 هزار تومان نيز به فروش مي‌رسيد. اين واقعيت بايد در نظر گرفته شود كه امروز هزينه تمام شده هر صندلي پرواز براي يك ساعت در شرايط تحريم حدود 40 دلار است در حالي كه نرخ متوسط جهاني هر ساعت پرواز براي يك صندلي در كشورهايي كه تحريم نيستند و مهد هوانوردي جهان هستند 80 دلار است بنابراين در اين شرايط انتظار خريد هواپيما از سوي شركت‌هاي هواپيمايي ناعادلانه است.
‌  نرخ بليت هواپيما بعد از انقلاب اسلامي تاكنون 200 برابر افزايش يافته است اين درحالي است كه در مقابل هزينه ارزي شركت‌هاي هواپيمايي با رشد 500 برابري از ارز 7 توماني به 3500 تومان و نرخ هر ليتر سوخت هواپيما نيز با رشد 1200 برابري از 5 ريال در زمان انقلاب به 600 تومان افزايش يافته است.
‌  در حاضر 250 فروند هواپيما (اعم از فعال و زمينگير) در كشور وجود دارد كه ارزش آنها حدود يك ميليارد دلار است در حالي كه ارزش 5 فروند هواپيماي بويينگ 777 كه حدود 1500 صندلي را شامل مي‌شود يك ميليارد دلار و ارزش يك هواپيماي ايرباس 320 حدود 50 ميليون دلار است. در مقابل ورود هواپيماهاي با عمر بالا مي‌ايستيم و اجازه اين سرمايه‌گذاري‌هاي غيرواقع را نمي‌دهيم.
‌  شبكه پروازي ايران امروز به 250 فروند هواپيما محدود شده است در صورتي كه حدود 40 فرودگاه در كشور وجود دارد كه اصلا شركت‌هاي هواپيمايي تمايلي به پرواز به اين مقاصد ندارند در حالي كه فرودگاه‌ها سرمايه‌هاي كشور هستند.
‌  شركت‌هاي هواپيمايي در صورت كنسل شدن پرواز خسارت مسافران را پرداخت مي‌كنند اما بسياري از مسافران براي دريافت خسارت خود مراجعه نمي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون