• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

عدد نوشت

حجم تجارت با عمان
سطح روابط تجاري ايران و عمان در حال حاضر حدود 750 ميليون دلار است، هم‌زمان با آنكه عمان نزديك‌ترين فاصله دريايي را با ايران(جزيره قشم) دارد. موقعيت خاص استراتژيك و فاصله نزديك جغرافيايي، اشتراكات ديني و تاريخي، سهولت و هزينه پايين در حمل و نقل كالا و همچنين وابستگي 100 درصدي به واردات مواد غذايي، سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم در صنعت گردشگري‌ و هتلداري و بهترين مسير براي دسترسي به بازار شمال آفريقا از جمله مزيت‌هايي است كه كشور عمان را به يكي از مهم‌ترين بازارهاي هدف براي توليدكنندگان و صادركنندگان برتر ايراني تبديل كرده است، ولي با وجود اشتراك فراوان ميان كشور عمان و ايران، نتوانسته‌ايم سهم خوبي از بازار اين كشور در اختيار داشته باشيم.

قيمت پرواز تهران -  مشهد

در شرايطي كه سازمان هواپيمايي كشوري پس از چند ماه گمانه‌زني در آستانه تعطيلات اربعين سرانجام آزادسازي نرخ بليت هواپيما را ابلاغ كرد، به نظر مي‌رسد نخستين تاثير اين ابلاغيه جديد بر پروازهاي تهران - مشهد خود را نشان داده و قيمت‌ها را به شكلي عجيب افزايش داده است. بر اساس اطلاعاتي كه ايسنا از بازار فروش بليت هواپيما در روزهاي منتهي به شهادت امام رضا(ع) ارايه كرد، قيمت بليت هواپيما از تهران به سمت مشهد در هفته آينده به شكلي تصاعدي افزايش پيدا كرده و در شرايطي كه در روزهاي يكشنبه و دوشنبه مي‌توان بليت‌هايي با قيمت كمتر از 200 هزار تومان نيز پيدا كرد، اما هر چه به روزهاي پاياني هفته نزديك مي‌شويم قيمت‌ها به نيم ميليون تومان مي‌رسد.

نرخ رشد اقتصادي هند

بانك توسعه آسيا پيش‌بيني كرد رشد اقتصادي هند در سال جاري ميلادي به 4/7 درصد برسد. بانك توسعه آسيا پيش‌بيني كرد رشد اقتصادي هند در سال جاري ميلادي به 4/7 درصد برسد، ضمن اينكه اين نرخ براي سال‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ميلادي 8/7درصد خواهد بود. همچنين موسسه «استاندارد‌اند پورز» رشد اقتصادي هند را براي سال‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ميلادي بيش از هشت درصد پيش‌بيني كرد. در همين حال، رشد اقتصادي هند در سه ماه دوم سال جاري ميلادي 4/7درصد گزارش شد، اين در حالي است كه اين نرخ براي سه ماه اول سال جاري ميلادي ۷ درصد ثبت شده بود.

كاهش حجم ذخاير آب چهار حوضه آبريز  

با وجود بارش‌هاي خوب در پاييز امسال، ميزان جريان‌هاي سطحي در چهار حوضه آبريز كشور منفي و تنها در دو حوضه شرايط بهبود يافته است. با وجود بارش‌هاي پاييزي حجم جريان‌هاي سطحي كشور همچنان در وضعيت منفي قرار دارد. حجم جريان‌هاي سطحي در پايان آبان‌ماه سال جاري رتبه ۲۹ را در ۴۷ سال گذشته به خود اختصاص داده است. با گذشت دو ماه پرباران از سال آبي جديد، حجم روان‌آب‌هاي كشور در پايان آبان ماه همچنان منفي است و در مقايسه با ميانگين بلندمدت ۱۰درصد كاهش يافته است. نگاهي به وضعيت جريان‌هاي سطحي در حوضه‌هاي آبريز اصلي كشور نشان مي‌دهد كه شروع پرباران سال آبي جديد به ويژه بارش‌هاي آبان ماه، نيز نتوانسته وضعيت منفي را در آمار روان‌آب‌هاي كشور بهبود بخشد و ميزان روان‌آب‌ها نسبت به متوسط درازمدت كاهش نشان مي‌دهد.

آمار كشته‌شدگان تصادفات در 5 سال

روند تصادفات جاده‌اي نشان مي‌دهد از سال ۱۳۹۰ تاكنون تلفات جاده‌اي سير كاهشي را به دنبال داشته اما آمارها حاكي از آن است كه در پنج سال گذشته بيش از ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست دادند كه اين آمار بسيار بالاي در بخش سوانح جاده‌اي به شمار مي‌رود. براين اساس، آمارها نشان مي‌دهد در سال‌هاي ۸۴ و ۸۵ بيشترين مرگ و مير در سوانح جاده‌اي اتفاق افتاده است به‌طوري كه در سال ۹۴، ۲۷ هزار و ۷۴۶ نفر در اثر تصادفات جاده‌اي، جان خود را از دست دادند. اين موضوع زنگ خطر را براي مسوولان به صدا درآورد و از سال ۱۳۸۶، تصادفات سير نزولي خود را طي كردند به‌طوري كه در اين سال، مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده‌اي به رقم ۲۲ هزار و ۹۱۸ نفر رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون