• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3413 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ آذر

گلايه‌هاي ظريف از دايم‌الشك‌ها:

كثيرالشك‌ها به شك‌هاي‌شان اعتماد نكنند

گروه ديپلماسي| «كثيرالشك‌ها»؛ اين تعبيري است كه محمدجواد ظريف براي كساني كه اين روزها دايما از بسته نشدن پرونده فعاليت‌هاي پيشين هسته‌اي ايران سخن مي‌گويند، دارد؛ همان‌هايي كه ديروز هم از روند مذاكره با گروه 1+5 سخن مي‌گفتند و تاكيد داشتند كه توافقي به دست نخواهد آمد و بعد هم بيان كردند كه آمانو گزارشي مثبت نخواهد نوشت و اينك نيز مي‌گويند پرونده فعاليت‌هاي پيشين بسته نخواهد شد. حال وزير امور خارجه در گفت‌وگو با «ايرنا» و «تسنيم» درباره نحوه بسته شدن پرونده فعاليت‌هاي پيشين هسته‌اي ايران مي‌گويد: خيلي صريح در گزارش آژانس و مهم‌ترين نكته آن، آمده كه ايران هيچ موادي را به سمت فعاليت‌هاي هسته‌اي تسليحاتي منحرف نكرده است. (پيش‌نويس) قطعنامه هم موضوع را مي‌بندد. وي در ادامه گريزي به سخنان منتقدان مي‌زند و تاكيد كرد: حالا برخي از دوستاني كه به قول آنهايي كه رساله توضيح‌المسائل مي‌خوانند تبديل شده‌اند به كثيرالشك، به شك‌شان ديگر نبايد اعتماد كنند. من نمي‌دانم كه اين دوستان دنبال چه چيزي مي‌گردند. اعلام شده كه شوراي حكام موضوع را مي‌بندد و قطعنامه‌هاي قبلي هم پايان بخشيده مي‌شوند (Terminate) . اينجا اين نوع تحليل به مثابه شك بين ركعت سوم نماز اول و ركعت ششم نماز دوم است.

از روند غيرطبيعي خارج شديم
ظريف در ادامه و در پاسخ به اين سوال كه پس از بسته شدن پرونده موضوعات گذشته و حال ايران در آژانس آيا اين احتمال وجود دارد كه از برخي نكات مندرج در گزارش‌هاي آژانس براي مطرح كردن مسائل ديگر سوءاستفاده شود، گفت: در پاراگراف 9 پيش‌نويس بر بسته شدن موضوع پي‌ام‌دي تاكيد شده است. در قطعنامه آمده كه هر چيزي را كه در گزارش آژانس آمده است به آن توجه كرده‌ايم و موضوع را بسته‌ايم. اينكه بعدا چه مي‌شود، بعدا هر اتفاقي ممكن است بيفتد. مگر زماني كه اين اتهامات عليه ايران مطرح شد، سابقه‌اي وجود داشت. سابقه‌اي وجود نداشت و اتهامات مطرح شد. گزارش آژانس صريح است و عنوان مي‌كند كه ما هيچ نشانه‌اي - دليلي - مبني بر اينكه مواد در ايران به سمت فعاليت‌هاي نظامي منحرف شده باشد پيدا نكرديم. اين مطلب پس از 12 سال جست‌وجو در ايران خيلي موضوع مهمي است. وي در پاسخ به اين سوال كه آژانس چه زماني فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را صلح آميز اعلام مي‌كند؟ بيان كرد: از نظر آژانس بايد پروتكل الحاقي را براي چندين سال اجرا كنيم تا آژانس بگويد كه هيچ فعاليت اعلام شده‌اي در ايران وجود ندارد. اين مرحله براي آينده است و تا برسيم به آن مرحله همه مي‌توانند ادعا كنند كه هنوز آژانس اعلام نكرده فعاليت‌هاي اعلام نشده‌اي در ايران وجود ندارد. علي‌القاعده چنين كاري خواهند كرد. علي‌القاعده خود آژانس هم در گزارش‌هاي آتي خود خواهد گفت كه ما هنوز به اين مرحله نرسيده‌ايم كه بگوييم هيچ فعاليت اعلام نشده‌اي در ايران وجود ندارد. الان آژانس چنين سخني را فقط در مورد تعداد محدودي از كشورها مي‌تواند بزند كه فعاليت‌هاي اعلام نشده در آنها وجود ندارد. لذا اين موضوع نبايد موجب نگراني شود. رييس‌ دستگاه ديپلماسي كشورمان اطمينان مي‌دهد از آنجايي كه «برنامه هسته‌اي تسليحاتي نداريم، اطمينان داريم كه بالاخره روند اجراي پروتكل الحاقي به اين قضيه مي‌انجامد كه ايران تمامي برنامه‌هاي (هسته‌اي) آن اعلام شده است و يادآور مي‌شود: ما از يك روند غيرطبيعي خارج شديم. حال ديگر يك روند طبيعي داريم كه بقيه كشورهاي دنيا نيز در آن روند هستند. در اين روند به يكديگر هم اتهام مي‌زنند. در قضيه [تسليحات] شيميايي هم همين‌گونه بود. ما مدت‌ها از دهه 70 شمسي تاكنون عضو كنوانسيون منع توليد، انباشت و كاربرد تسليحات شيميايي هستيم. همه كشورها در مورد يكديگر حرف‌هايي مي‌زنند، اين طبيعت موضوعات خلع سلاح در روابط بين‌الملل است. و اگر روند قانون‌مدار خودش را طي كند باعث نگراني هم نمي‌شود.

نياز نيست در مورد همه‌چيز شك كنيم
ظريف درباره احتمال نفوذ با اجرام نيز ديگر بار به «كثيرالشك‌ها» اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «هياتي به دستور رهبر معظم انقلاب تشكيل شده و وزارت خارجه، ادعاهاي احتمالي در آينده و امكان نفوذ را به دقت رصد مي‌كند و نيازي نيست كه برخي افراد دايم الشك به همه‌چيز شك كنند.» وزير امور خارجه ادامه داد: ما هميشه امكان نفوذ و بهانه‌گيري را در نظر داريم، به همين دليل براي نظارت بر برجام يك هياتي به دستور رهبر معظم انقلاب تشكيل شده و اين هيات به صورت جدي و مستمر نظارت مي‌كند. وي افزود ما هم در وزارت خارجه وظيفه خودمان مي‌دانيم اين موضوع و ادعاهاي احتمالي در آينده را رصد كنيم. البته در گذشته هم ادعا كردند اما ظرف زماني تفاوت مي‌كند. وي تاكيد كرد: ضمن اينكه ما بايد چشمان‌مان باز باشد نياز نيست در مورد همه‌چيز شك كنيم بالاخره قرار بود بحث پرونده بسته شود كه در حال بسته شدن است. كليه قطعنامه‌هايي كه از سال 81، 82 عليه ايران در شوراي حكام تصويب شده بود رسما لغو مي‌شود و دستور كار شوراي حكام پس از سال‌ها تغيير مي‌كند و تبديل به موضوع اجراي برجام مي‌شود. ظريف با بيان اينكه اين تحولات مثبت است، يادآور شد: من معتقدم بايد اجازه دهيم بر اساس همين روند كه از اول هم با صراحت و شفافيت گفته بوديم كه به اين سمت پيش خواهيم رفت، كار پيش رود و برجام عملياتي شود. ظريف تصريح كرد ان‌شاءالله از بقيه موانع هم همانطوري كه با هدايت رهبر معظم انقلاب با توكل خدا و حمايت مردم از مراحل قبلي گذشتيم از اين مراحل هم خواهيم گذشت.

اختلافات نبايد ‌با حرف‌هاي نامناسب دنبال شوند
ظريف در ادامه در پاسخ به سوالي درباره رويكرد كنوني تركيه در منطقه نيز گفت: ما اعتقاد داريم كه شرايط منطقه و گسترش گروه‌هاي تكفيري براي هيچ كشوري در منطقه منفعتي ندارد. معتقديم كه همه كشورهاي منطقه بايد به سمت پيدا كردن يك راه‌حل سياسي كه توسط خود مردم سوريه بايد اداره شود، پيش رفته و همكاري كنند، نه اينكه كشورهاي ديگر بخواهند براي آنها تصميم بگيرند. ظريف با بيان اينكه در حوزه‌هاي مختلفي روابط بسيار خوبي با تركيه داريم و در برخي حوزه‌هاي منطقه‌اي اختلاف نظر داريم، گفت: اين اختلاف‌نظرها بايد با گفت‌وگو حل شده و نبايد از طريق حرف‌هاي نامناسب يا اتهامات دنبال شوند. وي اضافه كرد: اميدواريم كه همه كشورهاي منطقه واقعيت‌هاي منطقه را بهتر درك كنند و به سمت راه‌حل بروند. چاره‌اي نيست در سوريه و به خاطر مردم سوريه بايد راه‌حل سياسي را بپذيريم. ما نمي‌توانيم براي مردم سوريه تصميمي بگيريم كه آنها چه كاري كنند. مردم سوريه خودشان بالغ و توانا هستند و مي‌توانند تصميم بگيرند. ظريف با تاكيد بر اينكه يكي از دلايلي كه بحران اينقدر ادامه پيدا كرده، اين است كه برخي كشورها چند سال است پيش‌شرطي را براي حل بحران سوريه تعيين مي‌كنند، گفت: الان به آرامي تمام دنيا متوجه شده است كه اين پيش‌شرط باعث شده كه بحران ادامه پيدا كند. ظريف تاكيد كرد: آنچه در عالم واقعيت رخ مي‌دهد اين است كه بحران سوريه ادامه پيدا كرده و با وجود اينكه برخي كشورهاي غربي مواضع خود را تعديل كرده‌اند، اما ما معتقديم كه اصلا اين موضوع به تعديل و غيرتعديل [مواضع كشورها] ارتباطي ندارد. اين موضوع كلا به مردم سوريه بستگي دارد و ما بايد اولا پايان جنگ در سوريه را تسهيل كنيم، كساني هم با يكديگر گفت‌وگو كنند و با يك حكومت فراگير وحدت ملي در سوريه مشكل را حل كنند. ما معتقديم كه نهايتا نيز با اين راه‌حل موضوع سوريه ان‌شاءالله تمام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون