• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3413 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ آذر

بازي سياسي با «تروريسم»


گروه ديپلماسي| «گنه كرد در بلخ آهنگري؛ به شوشتر زدند گردن مسگري»؛ اين تعبيري است كه روزنامه گاردين از طرح اخير كنگره امريكا در محدود كردن ورود افرادي كه به ايران، عراق و سوريه يا سودان سفر كرده‌اند، دارد. اين روزها و پس از تيراندازي مركز نگهداري معلولان در سن‌برناردو، حساسيت‌ها در امريكا نسبت به ورود افراد عضو داعش به امريكا بيش از پيش شده است و نمايندگان دموكرات و جمهوريخواه مجلس امريكا طرحي به نام «لايحه لغو رواديد و پيشگيري از سفر تروريست‌ها» را طراحي كرده‌اند كه ايراني‌ها را به سبب جرمي كه مرتكب نشده‌اند، مجازات مي‌كند و موجب مي‌شود كساني كه به ايران، عراق، سوريه يا سودان سفر كرده‌اند، از سفر به اين كشور بدون رواديد محروم شوند. حمايت وزارت امور خارجه امريكا از اين طرح روند كار را پيچيده‌تر از قبل كرده است و موجب شده تا احتمال تبديل شدن اين طرح به قانون بيش از پيش شود.
جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در كنفرانس خبري خود ضمن اعلام حمايت از اين طرح مجلس نمايندگان امريكا گفت: اول از همه مي‌گويم كه ما از اين لايحه دوحزبي (جمهوريخواهان و دموكرات‌ها) كه در مجلس نمايندگان امريكا مطرح شده است، حمايت مي‌كنيم و اميدواريم كه كنگره خيلي سريع در جهت تصويب اين لايحه حركت كند. وي ادامه داد: به‌طور‌كلي همان‌طور كه اين مساله را قبلا‌ نيز اعلام كرديم، ما از همكاري با كنگره حمايت مي‌كنيم و از طرحي كه به بهبود امنيت كمك كند، حمايت مي‌كنيم و با توجه به بهبود و اصلاح امنيت، اين طرح خوبي است.
با اين حال، تصويب اين طرح در مجلس نمايندگان موجب شد تا نماينده اتحاديه اروپايي در امريكا نسبت به آن واكنش نشان دهد و بگويد اين اتحاديه با طرح مجلس نمايندگان امريكا كه تردد سفركنندگان به ايران، عراق و سوريه را محدود مي‌كند، مخالف است. «ديويد او ساليوان» نماينده اتحاديه اروپا در امريكا در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي گفت كه او و ساير نمايندگان اين اتحاديه مخالفت خود با اين طرح و آنچه به گفته وي «ترس از تبعات ناخواسته» آن را به كنگره و كاخ سفيد اعلام كرده‌اند. ساليوان افزود: اتحاديه اروپايي با حفظ امنيت موافق است اما با مانع‌تراشي‌هاي جديدي كه ميليون‌ها اروپايي و امريكايي كه ميان كشورها تردد مي‌كنند را جريمه مي‌كند.

اعتراض ايرانيان و واكنش آلن اير
اعتراض به اين طرح محدود به نماينده اتحاديه اروپايي نماند و موجب شد تا ايرانيان بسياري نسبت به اين مساله اعتراض كنند و آن را نشانه‌اي از عدم‌جديت امريكا در مبارزه با تروريسم تعبير كنند. اين اعتراضات نيز به حدي بود كه آلن اير، سخنگوي فارسي‌زبان وزارت خارجه امريكا در صفحه شخصي خود در فيس‌بوك اعلام كرد كه اين نظرات را به دولت امريكا منتقل مي‌كند. وي نوشت: «بخشي از وظايفم به عنوان سخنگوي فارسي زبان وزارت امور خارجه توجه كردن به اظهارات و نظرهاي مردم ايران در مورد مسائل روز و بر حسب نياز انتقال آن به سطوح بالاي دولت‌مان – يعني هم سخنگو هستم و هم «سخنگوش.» در اين يكي، دو روز پيش در مورد اين طرح تصويب شده در مجلس نمايندگان در مورد ايجاد محدوديت‌هاي مسافرتي، كه بر اساس آن شهروندان ۳۸ كشوري كه براي ورود به ايالات متحده نيازي به رواديد ندارند، اگر طي پنج سال گذشته به كشورهايي مانند عراق، سوريه، سودان يا ايران سفر كرده باشند، بايد براي ورود به امريكا رواديد بگيرند. واكنش و نظر اكثر شما شديدا منفي و انتقادي بود. خوب است كه بدانيد من سخت متوجه حرف‌ها و نوشته‌هاي شما هستم و اگر نظري يا ديدگاهي طرفداران زياد دارد آن را به سطوح بالاي دولت‌مان مي‌رسانم. من به كار «سخنگوش» بودنم ادامه مي‌دهم تا دولت امريكا از نظرات مردم ايران در مورد مسائل روز خوب آگاه باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون