• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

كلينتون پيروز مناظره تلويزيوني با رقباي درون حزبي خود شد

عبور هيلاري از تيررس ساندرز

براي دموكرات‌ها ديگر كاملا مسجل شده است كه جانشيني براي «هيلاري» ندارند. اين موضوع اكنون بعد از آخرين مناظره تلويزيوني نامزدهاي دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در سال 2015، درست چند هفته قبل از نخستين راي‌گيري در آيووا روشن شده است. زماني كه هيلاري كلينتون، برني ساندرز و مارتين اومالي شنبه شب تلاش كردند از ميان امريكايي‌هايي كه سفر را براي تعطيلات يا تماشاي فوتبال NFL انتخاب نكرده بودند، راي بيشتري جذب كنند.
بحث آرام و دوستانه آغاز شد. برني ساندرز سناتور سوسيال دموكرات ايالت ورمونت امريكا از هيلاري كلينتون به خاطر دستبرد يكي از اعضاي تيم مبارزاتي او به اطلاعات كمپين تبليغاتي وزير خارجه سابق امريكا عذرخواهي كرد و گفت متاسفم! كلينتون هم عذرخواهي او را پذيرفت و با اين ژست تبليغاتي كه اين بحث‌هاي پيش پا افتاده خارج از حوصله مردم امريكا است، نخستين گل را به رقيب جدي خود در اردوگاه دموكرات زد تا با اعتمادبه‌نفس بيشتر وارد بحث‌هاي سخت مناظره شود و اطمينان بيشتري به نتيجه راي‌گيري‌ها در نخستين ايالت‌ها داشته باشد. مناظره تلويزيوني كلينتون و ساندرز در شهر منچستر در ايالت نيو همپشاير برگزار شد؛ ايالتي كه اوايل ماه فوريه آينده (كمتر از دوماه بعد) شاهد دومين پيش‌انتخابات ميان‌حزبي خواهد بود.
«سوريه، داعش، ليبي، اسلحه، ماليات» و نام آشناي اين روزهاي امريكا «دونالد ترامپ» از بحث‌هاي داغ و موضوعات محوري مورد گفت‌وگوي نامزدهاي جانشيني باراك اوباما در اين نشست تلويزيوني بودند.

مناظره درباره تروريسم
با توجه به حمله تروريستي به يك جشن كريسمس در آسايشگاه معلولان ذهني در سن‌برناردينوي كاليفرنيا كه دوم دسامبر روي داد، بخش اول مناظره دو نامزد حزب دموكرات به‌طور كامل به موضوع مبارزه با تروريسم و داعش در عراق و سوريه اختصاص داشت.
هيلاري كلينتون با اشاره به سوريه و عراق و تكرار اتهام‌ها عليه بشار اسد، وي را مسبب اصلي شكل‌گيري اين بحران دانست و گفت او نبايد در آينده سوريه جايي داشته باشد. وزير خارجه سابق امريكا درباره بحران سوريه تاكيد كرد كه او حامي توسل به فرآيند سياسي براي كنار رفتن بشار اسد از قدرت است و البته اين اقدام سياسي بايد همزمان با جنگ امريكا عليه داعش صورت گيرد. هيلاري كلينتون البته در ادامه ادعاهايش درباره نقش ايران در سوريه، هشدار داد كه نبايد به ايران اجازه افزايش نقش و نفوذ در سوريه را داد چرا كه اين به معني «خواستن از آتش‌افروز براي دميدن بنزين بيشتر روي آتش است.»
اما برني ساندرز، رقيب اصلي كلينتون گفت معتقد است كه اين بشار اسد نيست كه براي امريكا تهديد محسوب مي‌شود بلكه نابودي داعش بايد هدف اصلي كاخ‌سفيد قرار گيرد. ساندرز همچنين با انتقاد از قطر گفت شايد بهتر باشد اين كشور به جاي اختصاص ۲۰۰ ميليارد دلار هزينه براي برپايي جام جهاني به فكر برخورد با داعش باشد كه در يك‌قدمي آنها حضور دارد.
در همين حال زماني كه هيلاري كلينتون در پاسخ به سوال مجري درباره برقراري منطقه پرواز ممنوع در سوريه و هدف قرار دادن جنگنده روسي يا سوري گفت: «من فكر نمي‌كنم كار به آنجا برسد. ما همين حالا هم در حريم هوايي (سوريه) در حال كاهش تنش‌ها و احتمال درگيري هستيم. من از ايجاد منطقه پرواز ممنوع حمايت مي‌كنم چرا كه از نظر من از منظر تحولات ميداني و هم براي حفاظت از سوري‌ها كمك خواهد كرد.»
ساندرز رقيب پيشتاز خود را نشانه گرفت و با پيشنهاد ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه از سوي وي، مخالفت كرد. ساندرز كلينتون را به دليل حمايتش از حمله امريكا به عراق در سال ۲۰۰۲ سرزنش كرد. ساندرز گفت: ‌«من بسيار نگران آنم كه وزير خارجه (سابق) كلينتون بسيار درگير موضوع تغيير رژيم است و بدون آنكه بداند عواقب ناخواسته اين اقدامات چه خواهد بود، بيش از حد تهاجمي است.»
در بخش ديگري از اين مناظره سوالي درباره مداخله دولت امريكا در سرنگوني رژيم معمر قذافي پرسيده شد؛ ‌دولتي كه در آن كلينتون در آن زمان وزير خارجه‌ آن بود و در سال 2012 ناامني دامن سفير واشنگتن در ليبي را هم گرفت و او در حمله به كنسولگري امريكا در بنغازي كشته شد.
كلينتون با اذعان به اشتباهات صورت گرفته در قضيه ليبي گفت: «اين موضوع درست است كه وقتي شما به گذشته نگاه كنيد خواهيد گفت كه اشتباهاتي صورت گرفت اما من اين را مي‌دانم كه ما كمك زيادي (به ليبي) كرديم و مي‌دانم براي ليبيايي‌ها پذيرش كمك سخت بود.»
دو نامزد ديگر دموكرات انتخابات 2016 با انتقاد شديد از مواضع امريكا و شخص هيلاري كلينتون در قبال ليبي، به مواضع نامزد پيشتاز دموكرات‌ها تاختند. سندرز در اين باره گفت: «من و وزير خارجه كلينتون اختلاف نظر كاملي در اين باره داريم.
من طرفدار تغيير رژيم كه او حامي آن است، نيستم» اومالي هم در اين باره تصريح كرد: «در اين موضوع، ما شايد بايد لذت‌مان براي سرنگوني رژيم (قذافي) را بر ملاحظات عملي‌مان درخصوص ثبات منطقه منطبق مي‌كرديم.»  كلينتون در مقابل اطمينان داد كه از ورود نيروهاي زميني امريكا به سوريه يا عراق حمايت نخواهد كرد.

حمله به «ترامپ»
نامزدهاي دموكرات هرچند در مسائلي چون سياست خارجي، اجازه حمل اسلحه و سياست‌هاي مالي با يكديگر اختلاف نظر جدي داشتند، اما هردو در يك موضوع متفق‌القول بودند: انتقاد تند و تيز از دونالد ترامپ، نامزد تندروي جمهوريخواهان. كلينتون، ساندرز و اومالي شايد براي يك هدف تيمي از هر فرصتي براي حمله به نامزد پيشتاز حزب رقيب كه با وجود اظهارات نژادپرستانه هنوز آراي زيادي در نظرسنجي‌ها از آن خود مي‌كند، استفاده كردند.
هيلاري كلينتون وزير خارجه سابق و بانوي اول پيشين امريكا در اين مناظره با اشاره به پخش سخنان ترامپ درباره ممنوعيت ورود مسلمانان به امريكا در شبكه‌هاي ويديويي منسوب به داعش در اينترنت، ترامپ را بهترين خدمتگزار اين گروه تروريستي دانست. هيلاري كلينتون گفت: «من واقعا نگرانم زيرا ادبيات جمهوريخواهان و به ويژه دونالد ترامپ حاوي پيامي براي مسلمانان امريكا و بلكه در تمام دنيا مبني بر برخورد تمدن‌هاست. گويي غرب يك نقشه يا حتي جنگ عليه اسلام طرح‌ريزي كرده است. به نظرم اين شعله‌هاي بنيادگرايي را تيزتر مي‌كند.» نامزد پيشتاز دموكرات‌ها خطاب به دونالد ترامپ گفت: «او در حال تبديل شدن به بهترين عامل جذب نيرو براي داعش است. آنها براي جذب تعداد بيشتري از جهادگرايان تندرو ويدئوهاي دونالد ترامپ را كه به اسلام و مسلمانان توهين مي‌كند، نشان مي‌دهد.»
گفتني است، دونالد ترامپ، ميلياردر امريكايي از آغاز اعلام نامزدي‌اش براي انتخابات رياست‌جمهوري، سخنان تندي عليه مهاجران مكزيكي، زنان و مسلمانان بيان كرده است. وي اخيرا خواستار ممنوعيت سفر مسلمانان حتي به عنوان توريست به امريكا شد كه همين مساله به محور حمله رقباي انتخاباتي ترامپ به وي تبديل شده است.

در مقابله با آزادي حمل «اسلحه»
قانون خريد، مالكيت و حمل «اسلحه» همچنان پس از سال‌ها بحث داغ مسائل داخلي امريكا است كه هرروزه شاهد حادثه‌اي مرگبار به دليل آزادي حمل اسلحه است. در مناظره اخير هيلاري كلينتون، كه بخت اول دموكرات‌ها براي جانشيني باراك اوباما است، اعلام كرد بايد براي قانون خريد و حمل سلاح در كشورش فكري جدي كرد.
او اشاره‌اي هم به موضوع خشونت‌هاي مسلحانه در امريكا و در‌اين‌باره تصريح كرد: «به نظر من داشتن سلاح به تنهايي امريكايي‌ها را امن‌تر نخواهد كرد.» كلينتون با اشاره به خشونت‌هاي مسلحانه در امريكا گفت: «ما در هر سال 33 هزار نفر را به خاطر خشونت مسلحانه از دست مي‌دهيم. مسلح كردن افراد بيشتر، از نظر من پاسخ مناسب به موضوع تروريسم نيست.»
مارتين اومالي، داوطلب ديگر نامزدي دموكرات‌ها، به مانند كلينتون و ساندرز از قانون آزادي اسلحه در امريكا انتقاد كرد، اما خود آنها و مسوولان ديگر را نيز عامل غيرمستقيم پيدايش مهاجمان در اين كشور دانست. او گفت: «(ناكارآمدي براي مقابله با خشونت‌هاي مسلحانه) به خاطر رويكرد چرخ و فلكي واشنگتن كه هر دو همكاران حاضر در صحنه (كلينتون و سندرز) براي حداقل 40 سال نماينده آن بوده‌اند، بوده است.»
ساندرز در واكنش به اظهارنظر اومالي گفت: «قدري آرام باش مارتين. لطفا به من اين حرف‌ها را نزن. من از ايالتي مي‌آيم كه فرمانداران دموكرات و جمهوريخواه آن تقريبا از موضوع عدم حمل سلاح حمايت كرده‌اند. به من نگو كه در ايستادن در مقابل افراد (حامي) سلاح شجاعت نداشته‌ام.»

طعنه به «وال استريت»
در حالي كه در اين مناظره برني ساندرز به رابطه هيلاري كلينتون و وال استريت طعنه زد، اما هيلاري كه زماني بانوي اول كاخ سفيد بود در پاسخ به سوالي درباره اينكه «آيا شركت‌هاي بزرگ امريكايي او را به عنوان رييس‌جمهور آينده دوست خواهند داشت»، با شيطنت و خنده گفت كه «همه بايد دوست داشته باشند.»
اما ساندرز كه همواره از ساختار نابرابر اقتصادي حاكم بر امريكا و وال استريت انتقاد داشته، بارديگر هيلاري را مورد هدف قرار داد و در پاسخ به اين سوال گفت: «نه فكر مي‌كنم آنها من را دوست نخواهند داشت و وال استريت هم حتي كمتر از آن مرا دوست خواهند داشت.»
با اين حال نتايجي كه بعد از اين مناظره از رسانه‌هاي امريكايي كه نظرسنجي‌هاي انتخاباتي برگزار مي‌كنند، منتشر شد، از پيروزي مطلق هيلاري كلينتون بر رقباي دموكرات خود حكايت داشت. انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در هشت نوامبر سال ۲۰۱۶ برگزار مي‌شود.

 

برش
برني ساندرز، اصلي‌ترين رقيب كلينتون، به خاطر ماجراي سرقت اينترنتي اطلاعات هواداران كلينتون از وي عذرخواهي كرد و گفت: «نه تنها از وزير خارجه (سابق) كلينتون عذرخواهي مي‌كنم، بلكه اميدوارم به كمك هم بتوانيم به‌طور مستقل در مورد اين رويداد تحقيق كنيم. اين روش كارزار نيست و اگر هر كس ديگري هم اين كار را بكند، اخراجش خواهم كرد.»
وزير خارجه سابق و همسر رييس‌جمهور اسبق امريكا هم در پاسخ به اين اظهارنظر گفت: «برني من بسيار از اين اظهارنظر سپاسگزاري مي‌كنم. ما بايد به مسيرمان ادامه بدهيم چون به نظر من مردم امريكا به اين موضوع علاقه زيادي ندارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون