• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

خبر كوتاه

افزايش كمك مالي امريكا به اوكراين
برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه در بودجه امريكا براي سال 2016 اعتبار 1/658 ميليون و 185 هزار دلاري براي كمك‌رساني به اوكراين در نظر گرفته شده است كه 145 ميليون دلار بيش از درخواست اوليه است. گفته مي‌شود در چارچوب اين كمك ارسال سامانه‌هاي دفاعي كشنده به اوكراين نيز منتفي نشده است.

هشدار مقتدي صدر
مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق در واكنش به اعلام ايتاليا براي اعزام نيروهايي براي دفاع از سد موصل گفت: من از مداخله‌هايي كه در عراق مي‌شود و ابتدا با مداخله امريكا و ائتلاف پليدش آغاز شد و بعد به روسيه، تركيه و نيز ايتاليا رسيد بسيار متاسفم. وي افزود: اين مساله نشان مي‌دهد كه اينها هيچ ارزشي براي استقلال و حاكميت عراق قايل نيستند، در نتيجه ما نمي‌توانيم از اين مساله به سادگي عبور كنيم. دولت بايد تصميمات سختي در اين باره اتخاذ كند وگرنه بايد شاهد آغاز پايان عراق باشيم. هفته گذشته ايتاليا اعلام كرد كه قصد دارد 450 سرباز را براي حمايت از سد موصل به عراق اعزام كند.

بيش از 100كشته
در عمليات ارتش تركيه
 ارتش تركيه اعلام كرد، جنگنده‌هاي اين كشور مخفيگاه‌ها و انبار اسلحه و مهمات پ. ك. ك در نزديكي مرز شمال عراق را مورد هدف قرار داده‌اند. بنا بر اعلام رسانه‌هاي محلي، ارتش تركيه نزديك به 10 هزار سرباز خود را در معيت تانك‌ها براي مقابله با حاميان پ. ك. ك به جنوب شرقي اين كشور فرستاده است. اين عمليات در شهرهاي جيزره و سيلوپي در استان شرناك و همچنين در دياربكر، بزرگ‌ترين شهر كردنشين تركيه، از روز چهارشنبه آغاز شده است. طبق گفته ارتش تركيه طي پنج روز عمليات 100 نفر جان خود را از دست دادند.

اظهارات ضدروسي
احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه كه در بحبوحه افزايش تنش‌ها ميان تركيه و روسيه به دنبال افزايش مناسبات با اوكراين است، در سخناني تاكيد كرد، كشورش هرگز تهاجم روسيه به شبه جزيره كريمه را به رسميت نشناخته و نخواهد شناخت. اما جنبش تاتارهاي كريمه اعلام كردند كه تاتارهاي كريمه سياست ضد روسيه‌اي دولت تركيه را محكوم كرده و خواستار اقدامات فوري براي حل اختلافات ميان اين دو كشور هستند.

خالد مشعل در كاخ اردوغان
 پس از انتشار اخباري در رسانه‌هاي مختلف از احتمال امضاي توافقنامه‌اي ميان تركيه و رژيم صهيونيستي براي از سرگيري روابط، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در كاخ خود در شهر استانبول ميزبان خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) بود و با او در اين‌باره گفت‌وگو كرد. طبق اعلام منابعي در دفتر رياست‌جمهوري تركيه، اين ديدار در ميان برنامه‌هاي رسمي روز شنبه اردوغان نبوده است. همچنين طبق اعلام برخي منابع در تركيه، مشعل در اين ديدار آخرين تحولات سياسي منطقه را با اردوغان در ميان گذاشته است.

پاسپورت دزدي داعش
روزنامه آلماني بيلد‌ام زونتاگ گزارش داد تروريست‌هايي كه در چند شهر سوريه، عراق و ليبي ادارات دولتي را تصرف كرده‌اند، به ده‌ها هزار گذرنامه ‌سفيد و دستگاه‌هاي چاپ آنها دست يافته‌اند. اين روزنامه با استناد به اطلاعاتي كه سازمان‌هاي امنيتي كشورهاي غربي در اختيار دارند، اين خبر را منتشر كرده است. به گزارش اين روزنامه، گذرنامه‌هاي به تاراج رفته در بازار سياه هزار تا ۱۵۰۰ دلار به فروش مي‌رسند. مقامات امنيتي اتحاديه اروپا نگرانند كه داعش با استفاده از پاسپورت‌ها اعضاي خود را براي انجام حملات تروريستي راهي اروپا كند.  فابريس لجري، رييس اداره حفاظت‌ از مرزهاي اتحاديه اروپا، تصريح كرده است: در چنين شرايطي موج بزرگ انساني از افرادي كه اكنون بدون كنترل وارد اروپا مي‌شوند، طبعا ريسكي امنيتي محسوب مي‌شود.  بر اساس گزارش روزنامه بيلد‌ام زونتاگ سازمان اطلاعات مخفي يك كشور خارجي كه با مقامات آلماني همكاري دارد فهرستي از شماره گذرنامه‌هايي كه تروريست‌ها در رقه ربوده بوده‌اند در اختيار مقامات آلماني گذاشته است. اين اطلاعات قرار است در حوزه شنگن ثبت شوند تا از ورود تروريست‌هاي ديگر جلوگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون