• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

شهادت قديمي‌ترين اسير حزب‌الله لبنان در سوريه

سمير قنطار در جولاي سال 1962 در يكي از خانواده‌هاي دروزي مذهب لبنان به دنيا آمد. وي در نوجواني به گروه‌هاي مقاومت پيوست و سال 1978 در يك عمليات عليه نظاميان رژيم صهيونيستي به اسارت گرفته شد. او همچنين در سال 1985 به 47 سال حبس محكوم شد. قنطار كه دوران نوجواني و جواني خود را در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي سپري كرد در اين دوران زبان عبري را فرا گرفت و مدرك ليسانس خود را از دانشگاه اورشليم به صورت غير حضوري دريافت كرد. وي در بحث تبادل جنازه سربازان رژيم صهيونيستي با حزب‌الله در سال 2008 آزاد شد و به لبنان بازگشت. رژيم صهيونيستي تاكنون چند بار تلاش كرده بود كه سمير قنطار را ترور كند اما هيچگاه موفق به از ميان برداشتن وي نشده بود. آخرين تلاش اسراييل براي ترور قنطار به مرداد ماه امسال بر مي‌گردد كه در آن جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي اهدافي را در بلندي‌هاي جولان سوريه و شرق لبنان بمباران كردند كه هدف از آن ترور قنطار اعلام شد.

سمير قنطار، يكي از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان شنبه شب در پي حمله راكتي جنگنده‌هاي نيروي هوايي اسراييل به يك ساختمان مسكوني در محله‌اي در حاشيه دمشق، پايتخت سوريه به درجه شهادت رسيد. اين خبر را به‌طور رسمي شبكه المنار، نزديك به حزب‌الله لبنان، اعلام كرد و سپس حزب‌الله لبنان نيز ساعتي پس از اين واقعه طي بيانيه‌اي كوتاه خبر شهادت سمير قنطار، فرمانده ارشد خود را تاييد كرد. سوريه نيز در واكنش به انتشار خبر شهادت قنطار، بدون اشاره به عاملان حمله اعلام كرد سمير قنطار در يك حمله تروريستي به شهادت رسيد.
واكنش گروه‌هاي مقاومت
 باسم نعيم، از رهبران جنبش حماس در واكنش به ترور سمير قنطار، گفت: ترور مبارز بزرگ سمير قنطار نشان مي‌دهد كه تنها طرفي كه از جنگ‌هاي بيهوده و ويرانگر در اطراف ما بهره مي‌برد، اسراييل است. وي گفت: اشغالگران به همگان در منطقه ضربه مي‌زنند، درحالي كه همه از مقابله با آنها خودداري و حتي از روي ترس يا تمايل با اشغالگران ائتلاف مي‌كنند. ائتلاف گروه‌هاي مقاومت فلسطين نيز ضمن تسليت شهادت سمير قنطار اعلام كرد: دشمن صهيونيستي بهاي اين جنايت خود را خواهد پرداخت و گروه‌هاي مقاومت قادرند به چنين جنايت شنيعي پاسخ دهند. جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز ضمن تسليت شهادت سمير قنطار در بياينه‌اي اعلام كرد: خداوند تو را بيامرزد‌اي سمير. مردم فلسطين تو را به عنوان مبارزي شناخته‌اند كه از عدالت و حقوق‌شان دفاع كرد و سال‌ها عمر خود را پشت ميله‌هاي زندان سپري كرد و بعد سربلند از زندان بيرون آمد تا به مبارزه خود عليه اشغالگران جنايتكار ادامه دهد. تو به جرگه شهدا پيوستي پس جام شهادت گواراي وجودت باد. جبهه آزاديبخش ملي فلسطين نيز ضمن تسليت شهادت قهرمانان در سوريه و در رأس آنها سمير قنطار در بيانيه‌اي تاكيد كرد: قصد اسراييل اين بود كه محور مقاومت را كه سوريه نماينده آن است، از بين ببرد اما سوريه همواره با شكست مخالفان، بر رژيم صهيونيستي و هم‌پيمانانش پيروز خواهد شد.
واكنش سوريه
عمران زعبي، وزير اطلاع‌رساني سوريه در مصاحبه با شبكه المنار لبنان تاكيد كرد كه شهادت سمير قنطار، فرمانده مقاومت لبنان، دستاورد جديدي در مسير پيروزي امت اسلامي بر طرح صهيونيستي و طرح تكفيري است؛ مسيري كه مملو از جسدها و خون شهيدان از ارتش سوريه و از قهرمانان مقاومت و غيرنظاميان است. وي تصريح كرد، اين عمليات تروريستي كه شب گذشته در جرمانا در توابع دمشق صورت گرفت، مجددا بر اين امر تاكيد دارد كه ارتباط محكمي ميان تباني‌كنندگان در كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و ديگر مناطق در جهان با رژيم صهيونيستي وجود دارد.
آماده باش در سرزمين‌هاي اشغالي
پس از به شهادت رسيدن سمير قنطار خبرها حاكي از آن است كه اسراييل خود را براي هرگونه واكنش احتمالي به اين ترور آماده كرد. گفتني است پس از انتشار خبر شهادت قنطار مقامات رژيم صهيونيستي خوشحال از اين واقعه به آن واكنش نشان دادند. وزير مسكن رژيم صهيونيستي به عنوان نخستين واكنش از سوي صهيونيست‌ها از ترور سمير قنطار در حمله اين رژيم به سوريه استقبال كرد. وي در اظهاراتش به اين مساله كه جنگنده‌هاي اسراييلي مسوول شهادت وي باشند اشاره‌اي نكرد. يوآو گلان در پاسخ به اين سوال كه آيا اسراييل مسوول حمله به دمشق است يا خير، گفت: من نه تاييد مي‌كنم و نه چيزي را در اين باره رد مي‌كنم. در همين حال ساير مسوولان اسراييلي از جمله سخنگوي ارتش اسراييل از ارايه هرگونه توضيحات در اين خصوص امتناع مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون