• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

احتمال نفت 40 دلاري در بودجه


دولت بودجه را سيگنالي بسته است. با وجود آنكه دولت از تداوم كاهش قيمت نفت باخبر است و بر رشد نرخ دلار به بالاي 3500 تومان در بازار آزاد اذعان دارد اما به گونه‌اي اين دو مولفه مهم در بودجه را تعيين كرده كه سيگنال مورد نظر خود را به بازار بدهد. پس از آنكه قيمت دلار در روزهاي گذشته براي بودجه 2997 تومان گزارش شد و دولت با اين عدد ترمز افزايش نرخ دلار در بازار آزاد را دست‌كم دركوتاه‌مدت كشيد، حال با تعيين نرخ 40 دلار براي هر بشكه نفت در بودجه 95 اين سيگنال را به بازار جهاني مي‌دهد كه قيمت‌ها بيش از اين نبايد افت پيدا كند.
مسوولان مي‌دانند كه نفت همين امروز به 30 دلار رسيده و احتمال افت بيشتر هم وجود دارد اما با اين وجود قيمت‌ها را روي 40 دلار مي‌بندد. مسوولان نفتي معتقدند در صورتي كه نفت را بر اساس نرخ‌هاي واقعي و پايين ببنديم به بازارهاي جهاني اعلام مي‌كنيم كه ما آماده كاهش نفت بيش از ارقام كنوني هم هستيم.
در عين حال كارشناسان معتقدند نفت بالاي ۴۰ دلار خطرناك است. قيمت نفت در پيش‌نويس‌هاي اوليه دولت لايحه بودجه 95 حدود 42دلار در هر بشكه و قيمت دلار هم در حدود سه هزار تومان پيش‌بيني شده بود و به نظر مي‌رسد در تصويب نهايي دولت هم همين اعداد باشد. دولت فعلا براي قيمت نفت در بودجه عددي حدود 42 دلار هر بشكه را در نظر دارد؛ درست است كه 42 دلار با قيمت ميانگين نفت در سال جاري همخواني دارد، ولي تعيين اين عدد خطرناك و حاشيه ريسك خيلي بالايي خواهد داشت. با پيش‌بيني نفت 40 دلاري براي سال آينده و در صورت صدور يك ميليون و 500 هزار بشكه نفت در روز درآمد برآوردي براي سال آينده حدود 20 ميليارد دلار خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون