• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

حضور چهار مستندساز در فاز اول مجموعه «كارستان»

اعتماد|مجتبي ميرتهماسب از قطعي شدن حضور چهار مستندساز در پروژه «سري فيلم‌هاي مستند كارستان» خبر داد. «كارستان» پروژه توليد و پخش سري فيلم‌هاي مستند سينمايي درباره كارآفرين‌هاي ايراني است كه با سرپرستي رخشان بني‌اعتماد و مجتبي ميرتهماسب و مشاركت «بنياد توسعه كارآفريني زنان و جوانان» با همكاري مستندسازان شاخص در قالب 26 فيلم مستقل از زندگي كارآفرينان موفق ايراني تهيه مي‌شود.
نخستين فاز اين مجموعه در حالي به مرحله توليد رسيده كه تاكنون حضور بهرام عظيم‌پور، محسن عبدالوهاب، مهدي گنجي و مهناز افضلي به عنوان كارگردان براي ساخت چهار مستند از اين مجموعه قطعي شده است. اين چهار مستندساز ساخت فيلم‌هايي درباره علي‌اصغر حاجي‌بابا، غلامرضا رسوليان، سعيده قدس، هايده شيرزادي و كارآفرينان جوان حوزه آي‌تي را آغاز كرده‌اند.
زمينه‌هاي توليد اين مجموعه كه بودجه آن از طريق جذب حمايت‌هاي بخش خصوصي در حال تامين است در سه فاز تعريف شده كه در نخستين فاز، آنچنان‌كه ميرتهماسب مي‌گويد با تامين بودجه و انتخاب كارآفرينان و كارگردانان آن به نيمه راه خود رسيده‌ است: «حدود دو سال پيش كه طرح ساخت سري فيلم‌هاي مستند كارستان در كنار خانم بني‌اعتماد و بنياد توسعه كارآفريني زنان و جوانان مطرح شد، پيش‌بيني‌ توليد همزمان يك مجموعه 26قسمتي داشتيم. فكر اوليه اين بود كه با توجه به اهميت موضوعات و شخصيت‌ها، سريع‌تر بتوانيم به مرحله توليد برسيم. اما در ادامه و با توجه به مشكلات جذب بودجه تصميم گرفتيم پروژه را فازبندي كنيم. شهريورماه امسال با تامين بودجه پنج فيلم، توليد فاز اول را آغاز كرديم و تلاش اين است كه اين پنج فيلم تا تابستان 95 آماده نمايش شوند.»
نخستين فيلم كارستان، در مورد «علي اصغر حاجي‌بابا» از كارآفرينان شناخته شده‌اي است كه لقب «پدر صنعت ايران» را دارد و توسط بهرام عظيم‌پور كارگرداني شده و آنچنان كه سرپرست گروه كارگرداني مي‌گويد در حال حاضر در مرحله تدوين است. بر همين اساس تا سه هفته ديگر تدوين اين فيلم تمام شده است. اين فيلم تا پايان امسال آماده نمايش خواهد شد.
فيلم دوم درباره «غلامرضا رسوليان» و مجموعه فولاد طبرستان است كه از تاثيرگذاران صنعت كشور است. براي ساخت اين فيلم از مرحوم محمدرضا مقدسيان دعوت به همكاري شده بود و آنچنان كه ميرتهماسب مي‌گويد پژوهش ميداني آن از سال گذشته آغاز شده بود: «زنده‌ياد مقدسيان به شيوه خودش با دقت و حوصله تحقيقات وسيع كار را آغاز كرد و سفرهاي پژوهشي و قرارهاي منظم هفتگي با مديران طبرستان داشت.»
با شدت يافتن بيماري مقدسيان، مدتي پروژه متوقف ماند و پس از فوت او ادامه ساخت فيلم به محسن عبدالوهاب پيشنهاد شد و او نيز پذيرفت كه كار مرحوم مقدسيان را به سرانجام برساند. در حال حاضر با پايان يافتن بخش پژوهش، عبدالوهاب در حال تكميل فيلمنامه است و تا دو هفته ديگر فيلمبرداري اين فيلم آغاز مي‌شود.
ميرتهماسب همچنين از ساخت فيلم سوم درباره «سعيده قدس و موسسه خيريه محك» گفت كه از ابتدا قرار بود آن را محسن عبدالوهاب كارگرداني كند و در حال حاضر در مرحله پژوهش ميداني است: «با وجود شناخت قبلي از خانم قدس و فعاليت‌هاي ايشان به عنوان موسس محك، بخش پژوهش فيلم و نوشتن فيلمنامه در حال انجام است. فكر مي‌كنم تا اوايل اسفندماه نوشتن فيلمنامه تمام شود كه بلافاصله فيلمبرداري و تدوين همزمان را آغاز خواهيم كرد.»
فيلم چهارم كه به موضوع «كارآفرينان جوان در حوزه آي‌تي» مي‌پردازد توسط مهدي گنجي ساخته مي‌شود. ميرتهماسب در مورد وضعيت اين فيلم هم توضيح مي‌دهد: «اين فيلم نيز در مرحله پژوهش تكميلي و نوشتن فيلمنامه است؛ گرچه به دليل شرايط ويژه انتخاب شده براي اين فيلم، بخش‌هايي از فيلمبرداري بايد در طول همين زمان انجام شود. مهدي گنجي زمان فيلمبرداري اصلي را نيمه دوم بهمن تا آخر اسفندماه اعلام كرده است.»
او همچنين در مورد وضعيت فيلم پنجم كارستان كه درباره زندگي و كار «هايده شيرزادي» از كارآفرينان حوزه بازيافت و از فعالان محيط‌زيست در كرمانشاه است، چنين گفت: «به دليل سفر چند هفته‌اي خانم شيرزادي، مسير پژوهش ميداني و نوشتن فيلمنامه را با حضور خودشان از اواخر دي‌ماه آغاز خواهيم كرد و خانم مهناز افضلي اين فيلم را خواهند ساخت. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون