• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3134 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر

به مناسبت روز ملي حمل‌ ونقل«همراهي با رانندگان

»
ـ خطراتي كه در طول جاده‌ها يا از طريق خرابي خودرو پيش مي‌آيد، و نيز رانندگي در شرايط خواب‌آلودگي و خستگي و مجموعه مشكلات، شغل آنان را به كاري سخت و همراه با خطر تبديل كرده است. مستندهايي كه اخيراً در شبكه‌هاي جهاني از سختي كار اين گروه از شاغلين ساخته شد، نشان‌دهنده اهميت ماجراست.
ـ كشته و مجروح شدن هزاران نفر از شاغلين در حرفه حمل‌ونقل بر اثر تصادف و ساير اتفاقات اين شغل را به يكي از مشاغل به نسبت پرمخاطره تبديل كرده است.
ـ مجموعه اين ويژگي‌ها زمينه را براي استفاده از موادي كه آرامش و مقاومت را در برابر مشكلات فراهم كند، تقويت مي‌كند و اين نيز به نوبه خود مشكل‌آفرين خواهد شد. اگرچه رانندگان حمل‌ونقل عمومي تحت يك عنوان ذكر مي‌شوند، ولي تفاوت‌هاي شغلي آنان آنقدر است كه وضعيت هركدام جداگانه بررسي شود. رانندگان برون‌مرزي، رانندگان اتوبوس‌هاي مسافربري، رانندگان كاميون و تريلي، رانندگان شخصي ميان‌شهري، رانندگان تاكسي و شخصي‌هاي درون‌شهري و رانندگان اتوبوس‌هاي داخل شهري هركدام مسائل خاص خود را دارند، ضمن آنكه خدمه‌هاي وسايل حمل‌ونقل هوايي، دريايي و ريلي نيز مشكلات و مسائل مشترك و غيرمشتركي با اين حمل‌ونقل شهري و جاده‌يي دارند. در اين ميان حمل‌ونقل غيررسمي نيز مساله مهمي است كه در كمتر كشوري مثل ايران اين بخش تا اين حد گسترده و مجاز به فعاليت است، زيرا اين حمل‌ونقل يكي از ساده‌ترين شيوه‌ها براي ايجاد شغل مستقل و درآمدزايي و نيز به عنوان شغل دوم جهت كمك به هزينه‌هاي خانوار است، ولي در مقابل، مشكلات گوناگوني ايجاد مي‌كند كه جرم‌خيزي در اين شغل غيررسمي، مهم‌ترين آن است. با آمدن دولت جديد و حضور آقاي آخوندي در راس وزارت راه و شهرسازي، كه نگرشي اجتماعي و چندجانبه نسبت به مسائل حوزه وزارتي خود دارند، انتظار مي‌رود كه تحولي چشمگير در نگاه اين وزارتخانه نسبت به مسائل اجتماعي و فرهنگي حمل‌ونقل به ويژه وضعيت رانندگان و كاركنان حمل‌ونقل عمومي رخ دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون