• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

تالار حافظ در انتظار هفته‌اي پررونق

هفته گذشته بورس تهران روزهاي پررونقي را تجربه كرد و پس از مدت‌ها وارد كانال 63 هزار واحد شد. شاخص كل قيمت بازده نقدي بورس تهران در پايان آخرين روز معاملات هفته گذشته با افزايش 675 واحدي به عدد 63 هزار و 516 واحد دست يافت.
اگرچه هنوز نمي‌توان برآورد دقيقي از عملكرد بازار سرمايه در روزهاي پس از برجام داشت اما كارشناسان معتقدند با اجراي برجام برخي از محدوديت‌ها در سطح بين‌المللي رفع خواهد شد و همين امر باعث مي‌شود تا اقتصادمان در شرايط مناسبي نسبت به قبل قرار گيرد. با بهبود شرايط اقتصادي و اصلاح بخش واقعي اقتصاد در پي رفع تحريم‌ها، بازار سرمايه‌ نيز از ركود خارج شود. اما تداوم روند رونق بستگي به سياست‌هاي اقتصادي دولت دارد و بايد منتظر باشيم كه با اجرايي شدن برجام دولت چه برنامه‌اي در اين زمينه دارد. اين موضوع بسيار روشن است كه با اجراي برجام و رفع تحريم‌ها اثرات مثبتي در اقتصاد ايران رقم خواهد خورد چراكه لغو تحريم‌ها مي‌تواند بخش واقعي اقتصاد كشور ما را بهبود ببخشد و طبعا تاثيرات مثبتي در بازار سرمايه خواهد گذاشت.
در هر حال آخرين روز كاري هفته گذشته شاخص‌ها را به 63 هزار و 516 واحد رساند. شاخص كل هم‌وزن نيز با رشد 49 واحدي عدد 10 هزار و 275 واحد را تجربه كرد. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 808 واحدي عدد 70 هزار و 743 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص بازار اول اما درحالي با رشد 412 واحدي به رقم 43 هزار و 662 واحد دست يافت كه شاخص بازار دوم با هزار و 833 واحد افزايش عدد 143 هزار و 482 واحد را براي خود ثبت كرد.
ريزش شاخص‌ها همچنان در طول يك سال گذشته ادامه داشته و اگرچه برخي اوقات به دليل بازارگرداني‌ها و معاملات كد به كد اندك افزايشي ايجاد مي‌شود اما سقوط شاخص‌ها بيش از آن چيزي است كه بتوان با اين تحركات آن را جبران كرد.
از مهم‌ترين دلايل اين ميزان افت، نگراني فعالان بازار از تغييرات در قيمت خوراك پتروشيمي است. بلاتكليف نگاه داشتن قيمت خوراك باعث شده، سبد سهام پتروشيمي‌ها پررونق نباشد. اما به جز اين دليل، زمزمه تغييرات نرخ سود بانكي هم بر انجماد فعاليت‌ها در بازار سرمايه بي‌اثر نبوده است و در كنار آن افزايش نرخ بهره مالكانه معادن توانسته است بر خريد و فروش‌ها در اين بخش موثر واقع شود. اگرچه بورس تهران پس از طي يك دوره طولاني‌مدت نزولي دوباره روند صعودي خود را آغاز كرده است. اما صنايع مختلف به وضعيت فعلي بازار واكنش متفاوتي داشتند. بازده در حدود 5/0 درصدي بازار اول با توجه به كل بازه مورد بررسي از نيمه آذر تا نيمه دي‌ماه است. با اين‌حال اگر نيمه دوم باز حساب مي‌شد اين بازده در حدود 4 درصد بوده است.
نرخ خوراك پتروشيمي بار ديگر در بين سرمايه‌گذاران بازار بورس تهران داغ شده است. بنابر نظر كارشناسان، نرخ خوراك بايد كاهش پيدا كند و نرخ‌هاي فعلي فشار سنگيني بر اقتصاد كشور وارد كرده است.
برخي از اين كارشناسان و فعالان اقتصاد، فشار اين موضوع را محدود به شركت‌هاي پتروشيمي نمي‌دانند و حتي ركود سال‌هاي اخير بورس را نيز نتيجه افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها عنوان مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون