• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

عدد نوشت

بهره‌وري آب در ايران

بانك جهاني آماري از ميزان بهره‌وري آب در كشورهاي مختلف منتشر كرده است. كشور فرانسه بالاترين ميزان بهره‌وري آب را در اختيار دارد. متوسط بهره‌وري آب در فرانسه معادل 1/71 دلار به ازاي هر مترمكعب بوده است، اين شاخص براي ايران معادل 8/2دلار اعلام شده است كه بسيار كمتر از متوسط جهان (14 دلار) در سال 2012 است. همچنين ميزان اين شاخص در ايران در مقايسه با كشور تركيه بسيار كمتر است. ميزان بهره‌وري آب در كشور تركيه، 7/15 دلار است.

طلب كشاورزان

كشاورزان ايراني بابت فروش محصولات دانه روغني، ذرت، چاي و چغندر قند به دولت و كارخانه‌ها هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان طلب دارند. بخش كشاورزي به دليل تامين امنيت غذايي از بخش‌هاي حائز اهميت در هر كشوري به شمار مي‌رود، به‌طوري كه در اغلب كشورهاي جهان براي حمايت از كشاورز و توليد توسط دولت به آنها يارانه پرداخت مي‌شود. يكي از معضلات اساسي بخش كشاورزي در ايران، قيمت بالاي تمام شده محصول است و يكي از دلايل اصلي براي اين مشكل، خرد بودن اراضي كشاورزي عنوان مي‌شود؛ چرا كه در اراضي خرد با توجه به توليد كم محصول قيمت تمام شده افزايش مي‌يابد و در كنار آن استفاده از ادوات و ماشين‌آلات كشاورزي هم در اين زمين‌ها صرفه اقتصادي ندارد.

بدهي دولت به چايكاران

براساس اين گزارش، امسال ارزش 87 هزار تن برگ سبز چاي خريداري شده از كشاورزان معادل 136 ميليارد و 500 ميليون تومان بود. اگرچه برداشت برگ سبز چاي از ارديبهشت ماه آغاز شد و چند ماه است كه به پايان رسيده، اما چايكاران هنوز مبلغ 33 ميليارد تومان از دولت طلب دارند. در حالي مطالبات چايكاران هنوز پرداخت نشده است كه دولت مصمم است تا توليد اين محصول كه سال‌ها مورد بي‌مهري قرار گرفته بود، مجدد رونق يابد.

اضافه برداشت از آب‌هاي زيرزميني

مديركل حفاظت و بهره‌برداري منابع آب امور مشتركان مديريت منابع آب ايران گفت: سالانه به‌طور متوسط شش ميليارد متر مكعب اضافه برداشت از مخازن آب‌ زيرزميني صورت مي‌گيرد و در بلندمدت 120 ميليارد متر مكعب كسري به مخازن آب تحميل شده است. سيد محمدعلي مصطفوي با اشاره به اينكه طرح احيا و تعادل بخشي آب‌هاي زيرزميني در برنامه ششم توسعه قاطعانه دنبال خواهد شد، گفت: مقوله آب براي دولت و به‌ويژه وزارت نيرو بسيار جدي است و اصل بسيار مهمي براي دولت به شمار مي‌آيد، به‌طوري كه شوراي عالي آب كشور از زمان تشكيل دولت يازدهم، تعداد 14 جلسه در ارتباط با اين موضوع تشكيل داده كه بيانگر اهميت و تاكيد دولت بر موضوع آب است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون