• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

گزارش «اعتماد»از تعويق انتخابات و سكوت اساسنامه درباره سرپرستي فدراسيون فوتبال

ابهام در زمان پايان ماموريت كفاشيان

رضا حسني‌خو اعلام كرد فيلم مجمع عمومي نشان مي‌دهد مصوبه‌اي براي سرپرستي فدراسيون تا زمان انتخابات از مجمع گرفته نشده است!

  حسين قهار  /
علي كفاشيان بعد از مجمع سالانه فدراسيون در جمع خبرنگاران: «تا زماني كه انتخابات برگزار نشود من كارهاي روزمره و اجرايي خود را انجام مي‌دهم و هر زمان كه مجمع انتخابات فدراسيون برگزار شد و هر فردي كه به عنوان رييس فدراسيون انتخاب شد من كار را تحويل او خواهم داد. با توجه به اين موضوع تا ارديبهشت ماه سال آينده به كار خود ادامه مي‌دهم.»
بند 3- ماده 33 اساسنامه فدراسيون؛ هيات رييسه:
 دوره فعاليت رييس فدراسيون، نواب رييس و اعضاي هيات رييسه چهار سال است
    
«تناقض» باز هم در مقايسه صحبت‌هاي نفر اول فوتبال ايران با متن صريح اساسنامه فدراسيون مشهود است. علي كفاشيان بعد از ظهر روز چهارشنبه، پس از اينكه مجبور شد به خاطر انتقاد‌هاي وزير ورزش و تعداد زيادي از اعضا مجمع و همچنين فشار رسانه‌اي بي‌سابقه، تصويب اساسنامه اصلاحي فدراسيون را از دستور جلسه مجمع خارج كند اما به هدف تازه‌اي رسيد؛ اين هدف چيزي نبود جز تعويق انتخابات رياست فدراسيون فوتبال به ارديبهشت‌ ماه 1395!
در پايان جلسه مجمع رييس به اعضا اعلام كرد: « با توجه به قوانين اساسنامه پروژه شروع مراحل كار انتخابات فدراسيون بايد دو ماه قبل از تاريخ برگزاري انتخابات آغاز شود. اگر الان فدراسيون فوتبال بخواهد از روز شنبه مراحل ثبت‌نام از كانديداهاي رياست را آغاز كند، انتخابات بايد در تاريخ 27 اسفند برگزار شود كه در آن تاريخ كشور تعطيل است و شرايط براي برگزاري اين انتخابات مهيا نيست. به همين دليل اگر اعضاي مجمع موافق باشند انتخابات در سال 1395 برگزار شود و مجمع اين اختيار را به هيات رييسه فدراسيون بدهد كه تاريخ دقيق برگزاري انتخابات را تعيين كند.»
‌همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد صحبت‌هاي اين مدير با موافقت اعضاي مجمع همراه شد و تعويق زمان برگزاري انتخابات به سال 1395 به تصويب مجمع رسيد. اما نكته كليدي و اصلي ماجراهاي مربوط به مديريت فوتبال ايران همين‌جا است. مجمع فدراسيون فقط مجوز برگزاري انتخابات در فروردين يا ارديبهشت 95 را تصويب كرد و در مصوبه صريح مجمع هيچ اشاره‌اي به سرپرستي يا ادامه فعاليت علي كفاشيان در فدراسيون فوتبال نشد!
به اين ترتيب با پايان دوره فعاليت چهارساله مديريت كنوني، بايد براي فدراسيون فوتبال سرپرست تعيين شود و ماموريت علي كفاشيان، محمود اسلاميان، مهدي تاج، غلامرضا بهروان، حيدر بهاروند، فريدون اصفهانيان، شهاب‌الدين عزيزي خادم، شهرام دبيري و الهه عرب عامري در فوتبال ايران رسما به پايان خواهد رسيد!
    
مديران كنوني فدراسيون انگار تمايلي ندارند به قوانين صريح اساسنامه و اجراي دقيق مفاد آن اهميتي بدهند! جلسه مجمع عمومي فدراسيون فوتبال توسط حراست وزارت ورزش فيلمبرداري شده است و مصوبه رسمي كه اعضاي مجمع آن را تكليف كردند هم براي تمام اعضاي مجمع فدراسيون، مديران وزارت ورزش و حتي رسانه‌ها شفاف و روشن است. مجمع براي اداره فدراسيون فوتبال از زمان اتمام ماموريت اين تيم مديريتي تا زمان برگزاري انتخابات هيچ مصوبه‌اي نداشت و حتي علي كفاشيان و همكارانش هم اشاره‌اي به اين موضوع نداشتند كه در اين مدت كوتاه تكليف مديريت فدراسيون فوتبال چه خواهد شد! همين مساله البته بعد از مجمع ابهامي بود كه ذهن بسياري از خبرنگاران و حتي اعضاي مجمع را به خود مشغول كرده بود. به خاطر همين ابهامات بود كه وقتي علي كفاشيان در پايان مجمع در جمع خبرنگاران در حال صحبت كردن بود، وقتي از او سوال شد كه تكليف مديريت فدراسيون در اين مدت چه خواهد شد روي اين مساله تاكيد كرد كه تا مجمع انتخاباتي فدراسيون فوتبال خودش و همكارانش كارهاي روزمره خود را انجام خواهند داد و تغييري هم در مديريت فدراسيون به وجود نخواهد آمد. كفاشيان در شرايطي اين بحث را مطرح كرد كه قوانين اساسنامه فدراسيون فوتبال چيز ديگري را مي‌گويد و طبق ماده 33 دوره فعاليت مديريت فدراسيون براي رييس و نواب رييس و اعضاي هيات رييسه چهار سال خواهد بود. طبيعتا بعد از پايان اين دوره بايد انتخابات جديد فدراسيون فوتبال برگزار شود!
    
امروز همه منتظر برگزاري انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز فدراسيون فوتبال هستند. انتخاباتي كه سرنوشت چهار سال فوتبال ايران به نتيجه آن گره خورده است. در چنين شرايطي تاكيد جامعه فوتبال، مجمع فدراسيون، دولت و نهادهاي نظارتي و بازرسي و... اين است كه اين انتخابات در فضايي سالم و به دور از هرگونه ابهام و تخلف و شايبه برگزار شود. طبيعتا با توجه به اهميت پست رياست فدراسيون و مقوله فوتبال، خيلي از مديران برنامه حضور در انتخابات رياست فدراسيون را در سر دارند و در شرايط كنوني در حال بررسي و تحليل شرايط و اتفاقات هستند. تاكيد قانون و اخلاق اما در شرايط كنوني اين خواهد بود كه فضاي رقابت براي هر مديري كه قصد حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال در پست‌هاي مختلف را دارد برابر و يكسان باشد تا مبادا حقي از كسي ضايع شود. اين مساله اصولي‌ترين مورد درباره برگزاري انتخابات فدراسيون‌هاي ورزشي از جمله فوتبال است. پيش از اين هم در بسياري از فدراسيون‌هاي ورزشي مثل بسكتبال، وزنه‌برداري، دو و ميداني، اتومبيلراني و... وزارت ورزش و جوانان براي اين فدراسيون‌ها پس از پايان مدت زمان ماموريت مديران، سرپرست تعيين كرد تا مراحل مربوط به برگزاري انتخابات به شكلي شفاف و قانوني پيش برود. در اين فضا اما كانديداهاي مختلف كه قصد حضور در انتخابات را داشتند براي اين مهم ثبت‌نام كردند و در روز برگزاري انتخابات مديريت جديد اين فدراسيون‌ها بدون هيچ مشكل و ابهام و تخلفي مشخص شد كه چه كساني هستند! حالا اما با توجه به تعويق انتخابات فدراسيون فوتبال به فروردين يا ارديبهشت 1395، ابهامات درباره سرنوشت مديريت اين مجموعه به اوج خودش رسيده است. علي كفاشيان بدون توجه به مفاد صريح قوانين اساسنامه روي اين مساله تاكيد كرده كه تا زمان برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال خودش رييس و مدير فدراسيون فوتبال خواهد بود. از آنجايي كه اين مدير همان‌طور كه اعلام كرده است خودش براي سومين بار برنامه ثبت‌نام در انتخابات را در دستور كار خود دارد، اين رياست و مديريت غيرقانوني در فدراسيون فوتبال بدون ترديد از همين حالا حرف و حديث و جنجال‌هاي زيادي را به راه انداخته است!
    
علي كفاشيان در تاريخ پانزدهم اسفند ماه 1390 توانست براي دومين بار به عنوان رييس فدراسيون فوتبال در مجمع راي بياورد و انتخاب شود. هنوز هيچ كسي اين واقعيت را فراموش نكرده است كه چهار سال قبل نيز انتخابات با دو ماه تاخير برگزار شد. آن روزها نهادهاي نظارتي و حتي دولت هم روي حضور غيرقانوني دو ماهه تمام اعضاي مديريت قبلي در فدراسيون و برگزاري انتخاباتي كه به پيروزي كفاشيان منتهي شد ايراد نگرفتند. همه آنهايي كه اتفاقات فوتبال ايران را به هم به خوبي دنبال مي‌كنند يادشان مي‌آيد كه يك روز قبل از برگزاري مجمع انتخاباتي اسفند 1390 سازمان بازرسي كل كشور در اطلاعيه‌اي رسما اعلام كرد كه حضور كفاشيان در انتخابات غيرقانوني است و از نظر آنها برگزاري انتخابات كاري غيرقانوني خواهد بود. اما مديريت فوتبال مقابل اين دستورالعمل رسمي سازمان بازرسي هم ايستادگي كرد و خودش بدون اينكه تا زمان انتخابات قدرت را واگذار كند، بر سر كار باقي ماند و انتخابات را هم برگزار كرد! حالا اما چهار سال از آن اتفاق گذشته و تاريخ در حال تكرار شدن است. 15اسفند ماه 1394 روز پايان رياست كفاشيان در فدراسيون خواهد بود؛ انتخابات هم قرار نيست ديگر در زمان مقرر و قانوني خودش برگزار شود و به سال آينده موكول شده است. در چنين فضايي اساسنامه فدراسيون هم اين مجوز را در هيچ كدام از بندهاي قانوني‌اش به علي كفاشيان و همكارانش نمي‌دهد كه پس از پايان دوره چهار‌ساله، ماموريت خود را تمديد كنند تا خودشان برگزار‌كننده انتخاباتي باشند كه قصد حضور در آن را دارند. مجمع فدراسيون هم هيچ مجوزي براي سرپرستي مجموعه به كفاشيان نداده و تنها مصوب كرده است كه هيات رييسه فدراسيون فوتبال زمان انتخابات را مشخص و اعلام كند و اين نكته‌اي است كه رضا حسني‌خو، مديركل حراست وزارت ورزش و جوانان هم در گفت‌وگوي كوتاهي كه با «اعتماد» داشت آن را تاييد كرد و گفت: « فيلم مجمع در دست ما وجود دارد و كفاشيان در جريان مجمع تاكيد كرد كه انتخابات به سال 95 موكول شود و هيات رييسه همزمان برگزاري مجمع انتخاباتي را تعيين كند. اعضاي مجمع اين مساله را تصويب كردند و درباره سرپرستي يا ادامه مديريت مديران كنوني در فدراسيون بعد از پايان ماموريت كاري تا زمان برگزاري انتخابات هيچ بحثي صورت نگرفت.»
    
وزير ورزش و جوانان در حاشيه جلسه مجمع فدراسيون فوتبال روي اين مساله تاكيد كرده بود: «بحث‌هاي حاشيه‌اي زمان انتخابات مطرح مي‌شود كه معمولا شائبه‌برانگيز است. مسوولان، كارگزاران، مديران و ورزشكاران كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنند بايد تمامي جوانب را درنظر گرفته و به افراد و انديشه‌ها احترام بگذارند و از شرايط نامطلوب پرهيز كنند. نزديك انتخابات رياست فدراسيون فوتبال هستيم و تصميم‌گيري كه توسط شما صورت مي‌گيرد، باعث مي‌شود تا رييس آينده مشخص شود. لوايح، طرح‌ها، آيين‌نامه‌ها، تغييرات و نگرش‌ها بايد به گونه‌اي نباشد كه شائبه ايجاد شود و شرايطي ايجاد كنيم كه جايگاه خود را مستحكم‌تر كرده يا به پست و مقام برسيم. ممكن است افراد در اين زمينه با يكديگر لابي كرده و مذاكرات كنند و اين امر غيرقابل اجتناب است. اما نبايد اين نگاه اثر منفي داشته باشد. بايد براساس دستورالعمل‌ها و اساسنامه بحث انتخابات رياست فدراسيون شكل بگيرد و تصميماتي كه در اين خصوص انجام مي‌شود نبايد شائبه‌برانگيز باشد.»صحبت‌هاي هدفمند محمود گودرزي در جريان مجمع اخير فدراسيون به خوبي سياست‌هاي وزارت ورزش را براي همه روشن مي‌كند. مقامات ارشد ورزش ايران روي قانونمند بودن كارها و دوري از كارهاي شائبه‌برانگيز تاكيد ويژه دارند. اما كفاشيان، به صراحت اعلام كرد كه تا زمان برگزاري انتخابات، خودش رييس فدراسيون باقي خواهد ماند و اين صحبت مخالف با قوانين اساسنامه بوده و هيات رييسه كنوني فدراسيون هم نمي‌تواند به كفاشيان مجوز سرپرستي فدراسيون تا زمان برگزاري انتخابات را بدهد. به نظر مي‌رسد اين مساله به مراتب حساس‌تر و مهم‌تر از مقوله اصلاحات اساسنامه فدراسيون است كه در دستور كار كفاشيان و همكارانش در آستانه انتخابات قرار داشت و درنهايت با شكست همراه شد!
    
اساسنامه فدراسيون درباره شرايط فعلي به وجود آمده تقريبا مي‌توان نوشت كه تعريف صريحي ندارد. اساسنامه تاكيد دارد كه مدت زمان مديريت رييس، نواب رييس و اعضاي هيات رييسه چهار سال است. در چنين فضايي حالا كه اساسنامه با خلأ و سكوت قانوني مواجه شده طبيعتا وزارت ورزش و جوانان به عنوان نماينده دولت در ورزش، بايد براي مديريت فدراسيون در اين دوره انتقالي قدرت، سرپرستي تعيين كند كه شناخت كافي از شرايط فوتبال را داشته باشد و ترجيحا عضو مجمع عمومي فدراسيون هم بوده باشد تا مقدمات برگزاري انتخابات را به دور از هرگونه شائبه و ابهام فراهم كند. اگر وزارت ورزش و نهادهاي بازرسي و حتي دولت نسبت به شرايط به وجود آمده در شرايط كنوني سكوت اختيار كنند، اصل دموكراسي و عدالت در فوتبال ايران زير سوال خواهد رفت و اين اتفاق در دراز‌مدت مي‌تواند تبعات بدي براي فوتبال به همراه داشته باشد. در چنين فضايي حالا بايد ديد كه آيا محمود گودرزي و مسوولان اجازه خواهند داد كه علي كفاشيان بعد از پايان دوره چهار‌ساله مديريتي‌اش در فدراسيون باز هم سكان اداره كارها را در دست داشته باشد يا خير! مصداق چنين اتفاقي در هيچ جاي دنيا رخ نمي‌دهد. اما مساله حائز اهميت اينجاست كه دولت و وزارت ورزش توانايي دخالت مستقيم در امور فدراسيون فوتبال را به خاطر «خطر تعليق» ندارند. به همين ترتيب انتظار مي‌رود حالا  اساسنامه در اين مورد سكوت كرده، مقامات وزارت ورزش و مديران فدراسيون فوتبال در يك فضاي دوستانه با هم تفاهم كنند تا با انتخاب يك سرپرست، انتخابات فدراسيون در فضايي سالم برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون