• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

چالش سرپرستي فدراسيون فوتبال

علي عالي


1- تاكتيك انتخاباتي رييس باز هم جواب داد. هرچند او در «پروژه اصلاح اساسنامه» شكست خورد اما زماني كه همه اعضاي مجمع خسته شده بودند و از صندلي‌هاي‌شان جدا شدند، ناگهان گفت: «مجمع انتخاباتي فدراسيون به فروردين يا ارديبهشت ماه سال آينده موكول شود.» و تاييد مجمع را گرفت. او هماني است كه چند روز پيش از مجمع، با چند عضو هيات‌رييسه فدراسيون نشست و تقويم آورد و روي 24 يا 25 اسفندماه امسال توافق كرد. احتمالا همان زمان در دل به آنها مي‌خنديد چراكه همه فكر و ذكرش اين بود كه انتخابات را به سال آينده موكول كند. همين شد كه يك‌ساعت قبل از پايان مجمع و نظرخواهي از اعضا، امير عابديني –كه نقشي تعيين‌كننده در سازمان راي كفاشيان دارد- به ميان خبرنگاران آمد و گفت: «انتخابات در ارديبهشت 95 برگزار مي‌شود.»
2- 15 اسفند 1394 پايان رياست علي كفاشيان در فدراسيون فوتبال است. او انتخابات را به ارديبهشت95 موكول كرده و چون «تاييد مجمع» را نگرفته، نمي‌تواند سرپرست فدراسيون فوتبال باشد. او در فيلمي كه از مجمع موجود است – و حراست وزارت ورزش نسخه‌اي از آن را در اختيار دارد- هيچ اشاره‌اي به ادامه سرپرستي‌اش نكرد و تنها زمان انتخابات را به سال آينده موكول كرد. روال كاري وزارت ورزش معمولا اين است كه سرپرستي را براي فدراسيون انتخاب مي‌كند كه اولا از دل مجمع باشد و ثانيا كانديداي رياست هم نباشد تا انتخابات در روندي «دموكراتيك» و «سالم» برگزار شود.
3- گروهي در فدراسيون فوتبال كه روزهاي آخر دوران مديريت‌شان را پشت‌سر مي‌گذارند، يك هدف براي «ماندن» دارند؛ بركناري وزير ورزش. آنها به اين نتيجه رسيده‌اند حضور محمود گودرزي در وزارت ورزش، هيچ شانسي براي «ادامه حضور» آنها نخواهند داشت و رييس فعلي فدراسيون فوتبال، تاييد صلاحيت نمي‌شود. آنها مي‌خواهند «پروژه حذف وزير از دولت» را با بالاترين قدرت پيگيري كنند. هرچند ماه‌هاست كه ديگر قدرتي در فوتبال ايران ندارند و به‌صورت پراكنده، سعي در بقا دارند.
4- علي كفاشيان از 15 اسفند ديگر رييس «قانوني» فدراسيون فوتبال نيست. طبق اساسنامه او چهار سالش به اتمام مي‌رسد و مجمع هم مصوبه‌اي مربوط به ادامه رياستش نداشته است. از سوي ديگر رييس فدراسيون فوتبال تاكيد ويژه‌اي روي «قانون» و «شرع» دارد و بارها از موضوعات قانوني دفاع كرده است. حال كه «وزير ورزش» به عنوان رييس مجمع هنوز حضور دارد، وزارت ورزش به عنوان متولي و «ناظر» بر عملكرد فدراسيون‌ها بايد از جايگاهش استفاده كند تا حقي تضييع نشود و شرايط برابر براي همه كانديداهاي رياست فدراسيون فوتبال به وجود بيايد. راه‌حل هم ساده است. فردي انتخاب شود كه تا زمان انتخابات، عضو مجمع باشد و البته خود در فكر «رياست» فدراسيون فوتبال نباشد. با اين راه‌حل، در حقيقت هيچ فردي خود را قانون تعريف نمي‌كند، از قدرت سوءاستفاده نمي‌كند و نقطه تاريكي در فدراسيون فوتبال شكل نمي‌گيرد.
5- قطعا فدراسيون فوتبال كمترين اهميتي به اين موضوع نخواهد داشت و سعي مي‌كند از كنار اين موضوع بگذرد. اما تاكيد اين يادداشت، حركت بر مسير قانون است. جايي كه اساسنامه در قبال اين ماجرا سكوت كرده است – هرچند تعويق انتخابات هم شايبه‌‌برانگيز است- و تنها مجمع مي‌تواند موضوع را حل و فصل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون