• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

حمله تروريست‌هاي مسلح به جشن دانشگاهيان در نزديك پيشاور پاكستان:

خون دانشجويان پيشاورجاري شد

پيشاور به آوردگاه خونين تروريست‌ها عليه دانش‌آموزان و دانشجويان تبديل شده است. ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ بود كه 133 دانش‌آموز كه بزرگ‌ترين آنها تنها 15 سال داشت، قرباني انتقام طالبان از ارتش پاكستان در پيشاور شدند و اكنون 20 ژانويه 2016 دانشگاه باچاخان واقع در شهر چهارسده در اين استان.
دانشجوياني كه با هدف آغاز يك روز تحصيلي ديگر صبح روز چهارشنبه، ٣٠ دي (٢٠ ژانويه)، عازم دانشگاه شده بودند در دام تروريست‌ها افتادند. مه غليظ منطقه را فراگرفته بود، زماني كه سه مرد مسلح در لباس مبدل وارد دانشگاه شدند. گروهي از دانشجويان و اساتيد در كلاس‌ها بودند و گروهي خود را براي برگزاري مراسم شعرخواني در بزرگداشت خان عبدالغفارخان مشهور به باچاخان، از فعالان مشهور پشتون آماده مي‌كردند. قرار بود بعد از ظهر چهارشنبه، بيش از سه هزار تن از دانشجويان و حدود ششصد ميهمان در اين مراسم حضور يابند.
اما مهاجمان همه تداركات جشن را برهم زدند. صداي رگبار تيراندازي و انفجار، دانشجويان و اساتيد را متوجه وقوع حادثه‌اي ديگر كرد. مردان مسلح به روي دانشجويان و اساتيد درون كلاس‌ها و محوطه دانشگاه آتش گشوده بودند. يكي از دانشجويان نجات‌يافته به رسانه‌ها گفته است: « وحشت همه جا را فراگرفته بود. يكي از دوستانم از پنجره ساختمان بيرون پريد. پنجره خيلي بلند بود اما او پريد چون خيلي ترسيده بود.»
دانشگاه باچاخان در فاصله حدود ٥٠ كيلومتري شهر پيشاور قرار دارد با حدود 3 هزار دانشجو؛ دانشجوياني كه اكثرشان بين 18 تا 25 سال سن داشتند. با آنكه پليس استان خيبر پاختونخواه، واقع در شمال غرب پاكستان، خيلي زود خود را به دانشگاه رساند، اما اين حضور به معناي پايان تيراندازي و متواري شدن مهاجمان نبود. درگيري ميان مهاجمان و نيروهاي دولتي اعزامي به محل سه ساعت به‌طول انجاميد.
ماموران دولتي پس از ورود به محوطه دانشگاه، به تخليه كاركنان و دانشجويان از ساختمان‌هاي درسي و همچنين خوابگاه‌ها پرداختند و توانستند شماري از آنان را به سلامت به بيرون دانشگاه هدايت كنند. اما در همان تيراندازي‌هاي اوليه چند دانشجو، مامور محافظ دانشگاه، مامور پليس و دست كم يكي از استادان دانشگاه كشته شده بودند.
صداي دو انفجار در درون دانشگاه همه اهالي شهر را متوجه حادثه خونين جديد اين منطقه كرد. خانواده‌هاي دانشجويان هم كه از حادثه خبردار شده بودند، خود را به پشت در دانشگاه رسانده بودند. وقتي راحيل شريف رييس ستاد ارتش خود را به چارسده رساند روحيه نيروهاي امنيتي در اين درگيري بالا رفت.
اما عمليات تا كشته شدن آخرين تروريست ادامه يافت. مهاجمان جليقه انتحاري به تن داشتند اما قبل از اينكه خود را منفجر كنند توسط نيروهاي امنيتي كشته شدند. براساس آخرين آماري كه پليس محلي اعلام كرده دست‌كم 21 تن در اين واقعه كشته و 60 تن نيز مجروح شدند. گروه گرگيدر از تحريك طالبان پاكستان در فيسبوك خود مسووليت حادثه را پذيرفته و اعلام كرد چهار مرد مسلح را به ماموريت تروريستي در اين دانشگاه فرستاده است. اما محمد خراساني يك سخنگوي تحريك طالبان در بيانيه‌اي هشدار داد كساني كه با استفاده از نام تحريك طالبان پاكستان اقدام مي‌كنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.  با اين‌حال عمر منصور، يكي از اعضاي طالبان كه در حمله دسامبر ۲۰۱۴ نيز شركت داشت، در تماس با رويترز ضمن بر عهده گرفتن مسووليت حمله گفت چهار تن از مردان طالبان در اين حمله شركت داشتند. به گفته او علت حمله به دانشگاه باچاخان اين بود كه اين دانشگاه يك مركز دولتي بود و از ارتش حمايت مي‌كرد.
حمله خونين به دانشگاه باچاخان بعد از آن رخ مي‌دهد كه دسامبر سال ٢٠١٤، افراد مسلح طالبان پاكستان به يك مدرسه در شهر پيشاور حمله كردند و بيش از 130 دانش‌آموز را به قتل رساندند. اين واقعه باعث شد تا دولت پاكستان مجازات اعدام را كه براي چند سال به حالت تعليق درآورده بود بار ديگر به اجرا بگذارد.
واكنش‌ها
دولت پاكستان در بيانيه‌اي حملات تروريستي را محكوم كرد. در اين بيانيه آمده است: ممنون حسين رييس‌جمهور وقت پاكستان و نواز شريف،
نخست وزير اين كشور، حملات تروريستي را محكوم كرده و از آژانس‌هاي امنيتي درخواست مي‌كنند دانشگاه را از لوث وجود تروريست‌ها پاك كنند. سخنگوي نخست وزيري اظهار داشت كه نواز شريف شخصا موقعيت را رصد مي‌كند و در جريان آخرين پيشرفت‌ها قرار دارد.
نارندرا مودي نخست وزير هند، نخستين مقام خارجي بود كه اين حمله تروريستي را در پيامي در صفحه توييتر خود، به‌شدت محكوم و با مردم و دولت پاكستان ابراز همدردي كرد.
حسين جابري انصاري سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نيز اين عمليات تروريستي عليه دانشجويان دانشگاه باچاخان را محكوم كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن ابراز تسليت و همدردي با خانواده‌هاي قربانيان اين اقدام تروريستي، ملت و دولت دوست و برادر پاكستان افزود: جمهوري اسلامي ايران اينگونه اقدامات تروريستي را تنها در جهت تامين اهداف شوم دشمنان ملت پاكستان و جهان اسلام تلقي كرده و بر موضع ثابت خود در خصوص ضرورت مبارزه متحد جهاني عليه تروريسم و افراط‌گرايي تاكيد مي‌كند.

 

ترور به وقت پاكستان

     8:35 خبرگزاري رويترز اعلام كرد سه فرد مسلح به دانشگاهي در شمال غرب پاكستان حمله كرده‌اند.
  8:54  منابع خبري گزارش دادند تيراندازي افراد مسلح در اطراف دانشگاه «باچاخان»در منطقه «چارسده»ايالت «خيبرپختونخواه» اين كشور صورت گرفته است. گفته شد اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه در حال حاضر در داخل دانشگاه محصور شده‌اند.
  9:42 جزييات بيشتري از حادثه روشن شد. برخي منابع گزارش دادند عاملان حمله به دانشگاه باچا‌خان سه فرد مسلح هستند. نيروهاي پليس و نظامي پاكستان وارد اين محل شده‌اند و تيراندازي‌ها ادامه دارد. گفته مي‌شود دو انفجار نيز در اين محل رخ داده است.
  9:49 رويترز به نقل از پليس پاكستان از كشته شدن دو تن از مهاجمان خبر داد. پليس پاكستان اعلام كرد اكثر دانشجويان نجات يافته‌اند اما گمان مي‌رود افراد مسلح در طبقات دوم و سوم دانشگاه باشند.
  10:45 تلفات تيراندازي به 21 نفر كشته افزايش يافت. شمار مجروحان نيز 60 تن اعلام شد.
  11:36 گروهي از طالبان مسووليت حمله را به عهده گرفت.
  11:54 ارتش پاكستان اعلام كرد چهار فرد مسلحي را كه به دانشگاه باچاخان در شمال غربي اين كشور حمله كرده بودند، كشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون