• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

داعش مرگ جان جهادي را تاييد كرد


پس از چند ماه گروه تروريستي داعش مرگ گلادياتور سياه جامه خود را تاييد كرد. نشريه داعش با عنوان دابق روز گذشته تاييد كرد كه جان جهادي در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا در ماه نوامبر كشته شده است. خبر كشته شدن احتمالي اين تروريست بريتانيايي در همان ماه نوامبر منتشر شد اما تا ديروز داعش خبري از تاييد يا رد آن را ارايه نداده بود.  ارتش امريكا در ماه نوامبر اعلام كرد كه تقريبا از كشته شدن اين عضو داعش در حمله‌اي در نزديكي رقه سوريه مطمئن است. اما هيچگاه اين موضوع را به‌ طور قطع بيان نكرد. يكي از مقام‌هاي امريكايي مطلع در مورد جزييات كشته شدن جان جهادي به خبرگزاري‌ها گفته بود كه اين مرد ساختماني را در رقه ترك كرد و وارد يك خودرو شد و پس از آن مورد اصابت موشكي كه از يك پهپاد شليك شده بود قرار گرفت.
جان جهادي نام مستعار محمد اموازي است كه شهروند انگليس بود و در ويديوهايي ديده شده كه قتل فجيع به سبك داعش درباره استيون ساتلاف و جيمز فولي، خبرنگاران امريكايي، عبدالرحمان كاسيگ، امدادگر امريكايي، ديويد هينز و الن هنينگ، امدادگران بريتانيايي، كنجي گوتو، خبرنگار ژاپني و شمار ديگري از گروگان‌ها را نشان مي‌دهد.
در گزارشي كه دابق در مورد اموازي منتشر كرده، آمده است كه او روز ۱۲ نوامبر سوار بر اتومبيلي بود كه در حمله هوايي يك هواپيماي بدون سرنشين در شهر رقه هدف قرار گرفت و فورا كشته شد. اموازي كه متولد كويت بود و ظاهرا كمتر از ۳۰ سال داشت، نخستين بار در يكي از ويديوهاي داعش در حال بريدن سر جيمز فولي، خبرنگار امريكايي ديده شد. اعضاي سابق داعش مي‌گويند كه جان جهادي كمتر از سه سال پيش براي نخستين بار وارد سوريه شد. ابو ايمن، عضو سابق داعش در مورد اموازي مي‌گويد كه او برخلاف ساير بريتانيايي‌هاي پيوسته به داعش، تمايل داشت كه در ويديوهاي منتشره از سوي داعش حضور داشته باشد.
در مورد زندگي و پيوستن محمد اموازي به گروه‌هاي تروريستي خبرگزاري‌ها اينگونه روايت مي‌كنند كه در آگوست 2009 به همراه دو نفر از دوستانش به تانزانيا سفر كرد اما پليس مانع ورودش به دارالسلام شد و او را به همراه دوستانش با هواپيمايي به آمستردام فرستاد و بعد اموازي پس از بازجويي به انگليس برگشت. در سپتامبر2009 نيز وي انگليس را براي كاركردن به مقصد كويت ترك كرد. محمد اموازي در ژوئن 2010 براي يك ديدار 8 روزه به انگليس بازگشت و در جولاي 2010 در فرودگاه هيترو ماموران مانع از بازگشت او به كويت شدند و به او گفته شد كه به دليل پايان يافتن مهلت ويزايش نمي‌تواند به كويت سفر كند. اموازي اين‌بار مصادف با سال 2013 نامش را به محمد عيان تغيير داد و تلاش كرد تا به كويت سفر كند اما باز هم مانع سفر او شدند و مورد بازجويي قرار گرفت. سه روز بعد او از انگليس خارج شد و بعدا پليس به خانواده‌اش اطلاع داد كه او به سوريه سفر كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون