• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

تهديد لهستاني اروپا

    اسلاموير سريكوسكي/ ورشو، ليبرال يا غير ليبرال در حال حاضر به عنوان آخرين نبرد اروپا ميان دو مدل از دموكراسي است. پيروزي ياروسواف كاچينسكي راستگرا و حزب قانون و عدالت او، در انتخابات اكتبر چيزي بيش از يك تغيير معمول و تغيير دولت را نشان مي‌دهد؛ چيزي شبيه تغيير رژيم. دولت جديد يك پاكسازي جدي در پايه‌هاي حاكميتي انجام داده است كه از جمله آن مي‌توان در مورد قوانين مدني و تغيير در دادگاه قانون اساسي و تضعيف ظرفيت‌هاي قانون اساسي ياد كرد. در پاسخ به اين اقدامات كميسيون اروپا مجموعه‌اي از پرسش و پاسخ را در مورد نقض بالقوه حاكميت قانون استانداردهاي اتحاديه اروپا به راه انداخته است. همچنين براي نخستين‌بار امتيازهاي ارزي لهستان روند كاهشي پيدا كرده و دولت متهم است كه نهادهاي حاكميتي و كليدي لهستان را تضعيف كرده است.
لهستان به عنوان بزرگ‌ترين كشور عضو اتحاديه اروپا در حال حاضر يك گرايش ضد ليبرال را نشان مي‌دهد و اين در اتحاديه اروپا براي نخستين بار نيست. پيش از اين نخست‌وزير كنوني مجارستان نيز چندين سال پيش در تقابل با اتحاديه اروپا سر كار آمد. در دهه 1990 مجموعه‌اي از دموكراسي‌ها در اروپا به وجود آمد كه براي عضويت در اتحاديه اروپا به دليل حضور در اروپاي شرقي نيازمند يكسري اصلاحات سياسي و اقتصادي درون خود بودند. پس از الحاق اين كشورها به اتحاديه اروپا در سال 2004 فاصله بين اعضاي قديمي اتحاديه اروپا و اعضاي جديد به نظر مي‌رسد كمتر شده است. لهستان نيز به عنوان يكي از اعضاي خوب اتحاديه اروپا سال‌ها شاهد يك رشد قوي اقتصادي بود.
با اين حال اعضاي كمونيست اتحاديه اروپا در يك بحران ليبرال دموكراسي كه ميراث سيستم كمونيستي در اين مناطق بود روبه‌رو شده‌اند. فقدان نيروهاي مخالف وفادار به سيستم باعث شده تا دشمنان مشروع يا خائن به وجود‌ آيند. پس از تغييرات اقتصادي يك شكاف اساسي در دموكراسي پسا كمونيستي بين طرفداران و مخالفان آن به وجود آمد. اين در حالي است كه در طول سال‌ها به دليل وجود ساختارهاي قانونمند مانند استقلال قضايي، تفكيك قوا، آزادي بيان باعث شد تا شكاف سنتي چپ و راست به ندرت مشروعيت سياسي مخالفان را زير سوال ببرند.
اما با توجه به تحولات در كشورهايي همچون لهستان و مجارستان و جاهاي ديگر اروپا اين منطقه در حال حاضر در يك امتحان در مورد دفاع از جامعه باز قرار گرفته است. اروپا اكنون در حال آزمايش لهستان است و لهستان در حال امتحان اتحاديه اروپا. لهستان و اروپا مي‌توانند برنده باشند در صورتي كه اتحاديه اروپا بتواند در اين آزمايش برنده باشد.
٭ منبع: پروژكت سنديكت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون