• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

مخالفان سوري از تعيين تركيب تيم مذاكره‌كننده خبر دادند

ديدار كري- لاوروف در زوريخ

در حالي كه جان كري، وزير خارجه امريكا و سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در زوريخ سوييس روبه‌روي هم نشسته بودند كه درباره ليست نهايي مخالفان سوري براي مذاكره با دولت سوريه توافق كنند، مخالفان سوري خبر دادند در نشست رياض درباره تركيب تيم مذاكره‌كننده در مذاكرات ژنو موسوم به ژنو3 به توافق رسيده‌اند. رياض حجاب، نماينده مخالفان سوري در نشستي خبري در رياض اعلام كرد عميد اسعد زعبي به عنوان رييس تيم مذاكره‌كننده انتخاب شده است كه از نظاميان ارشد ارتش آزاد سوريه به حساب مي‌آيد. جرج صبرا نيز نايب‌رييس اين تيم خواهد بود. صبرا رييس شوراي ملي سوريه اصلي‌ترين گروه مخالفان سوري به حساب مي‌آيد كه در سال 2013 از اين سمت كناره‌گيري كرد. جرج صبرا از اعضاي جبهه دموكراتيك سوريه به حساب مي‌آيد و يك مسيحي ارتدوكس است. به گفته رياض حجاب در اين تيم محمد مصطفي علوش به عنوان مذاكره‌كننده ارشد خواهد بود.
اين نماينده مخالفان سوري كه روسيه را متهم مي‌كرد كه در حال جلوگيري و پيشرفت مذاكرات است، تاكيد كرد كه جلوي هرگونه تلاش روسيه براي رد يا اضافه كردن فردي به تيم مذاكره‌كننده مخالفان سوري را خواهد گرفت. رياض حجاب همچنين اعلام كرد مادامي كه مردم سوريه در محاصره از گرسنگي مي‌ميرند حاضر به مذاكره نيستند. رياض حجاب كه خود
نخست وزير دولت بشار اسد بود و اكنون به مخالفان پيوسته است، افزود ارتش آزاد سوريه نيز كه از بزرگ‌ترين گروه‌هاي مخالف سوري به حساب مي‌آيد در اين مذاكرات نقش جدي خواهد داشت. وي با اين حال تاكيد كرد كه جنگ در سوريه مادامي كه دولت بشار اسد بر سر كار باشد ادامه خواهد داشت و اگر طرف سومي وارد مذاكرات شود و بخواهد بر روند آن تاثير بگذارد مخالفان مذاكرات را ترك خواهند كرد.
الجزيره به نقل از منابع خود گزارش داده است كه هيات اپوزيسيون سوريه در ژنو 17 عضو دارد اما تركيب به طور دقيق هنوز مشخص نيست. گفتني است مصطفي علوش از جمله اعضاي گروه تروريستي جيش الاسلام و از نزديكان زهران علوش رهبر اين گروه تروريستي به شمار مي‌آيد كه به تازگي توسط جنگنده‌هاي سوري كشته شده است و احتمال آن مي‌رود كه انتخاب مصطفي علوش با مخالفت دولت سوريه و روسيه مواجه شود، زيرا آنها جيش الاسلام را از جمله گروه‌هاي تروريستي حاضر در سوريه مي‌دانند.
در همين حال همزمان با ديدار جان كري وزير امور خارجه امريكا و سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در زوريخ سوييس، منابع آگاه گزارش دادند اختلاف شديدي ميان مسكو و واشنگتن بر سر هيات نمايندگي اپوزيسيون سوريه در ژنو وجود دارد و روسيه برخي از اعضاي حاضر در آن را تروريست مي‌داند. ويتالي چوركين نماينده دايم روسيه در سازمان ملل گفته است كه اعضاي شوراي امنيت بر اين باورند نتيجه مذاكرات صلح سوريه بستگي به نتيجه جلسه زوريخ دارد. طبق برنامه از پيش تعيين شده جلسه ميان مخالفان و دولت سوريه در روز 25 ژانويه در ژنو برگزار خواهد شد اما هنوز توافق‌هاي اوليه در خصوص اعضاي تيم مذاكره‌كننده و توافق بر سر تعيين گروه‌هاي تروريستي حاضر در سوريه انجام نشده است از همين رو برگزاري جلسه ژنو در محاق قرار گرفته و همه منتظر نتيجه كري لاوروف براي تعيين تكليف اين موضوع هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون