• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

خبر كوتاه

ديدارهاي فشرده ديپلماتيك ظريف در داووس
محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه در حاشيه اجلاس جهاني داووس با وزير امور خارجه نروژ ديدار و دو طرف درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و گفت‌وگو كردند. ظريف در اين ديدار با اشاره به فرصت‌هاي پيش‌رو براي گسترش روابط دو كشور به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي و بازرگاني، از نروژ بابت همكاري‌هاي انجام شده در اجراي برجام قدرداني كرد. وزير خارجه نروژ نيز با ابراز علاقه‌مندي به توسعه روابط دوجانبه اظهار اميدواري كرد قدم‌هاي جدي‌تري در اين زمينه برداشته شود. در اين ديدار دو طرف همچنين درباره تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل نظر كردند. در نخستين روز حضور ظريف در داووس، وي با سالم الاسماعيل، نماينده سلطان قابوس پادشاه عمان ديدار و در خصوص همكاري‌هاي دوجانبه و مسائل منطقه‌اي تبادل نظر كردند. وزير امور خارجه در اين ديدار با اشاره به اهميت و جايگاه روابط با كشورهاي اسلامي و همسايگان در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: ايران براي توسعه روابط با همسايگان و تامين امنيت منطقه‌اي تلاش مي‌كند و اميدواريم با توجه به زمينه‌هاي فراوان موجود شاهد گسترش روابط در زمينه‌هاي مختلف با كشور دوست و برادر عمان باشيم. نماينده ويژه سلطان قابوس نيز ضمن اعلام آمادگي عمان براي توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران، برخي زمينه‌هاي همكاري‌هاي دو جانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

اجراي قوانين جديد ويزاي امريكا در انگليس
قانون جديد ويزاي امريكا كه براي ترددكنندگان به ايران محدوديت‌هايي در زمينه سفر به امريكا ايجاد مي‌كند، دامن خبرنگار رسانه دولتي انگليس، «بي‌بي‌سي» را هم گرفت. به گزارش فارس، خبرنگار بي‌بي‌سي مي‌گويد دولت امريكا با توجه به تابعيت دو گانه او، معافيت‌هاي قبلي از رواديد را براي او و دو شهروند ديگر انگليس لغو كرده است. رعنا رحيم‌پور، خبرنگار رسانه دولتي انگليس در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «سه روز بعد از رفع تحريم‌هاي ايران، امريكا به من و دو شهروند ديگر انگليس معافيت ويزا نداد، چون ما تابعيت ايراني هم داريم.» اين خبر در حالي اعلام شده كه پيشتر گزارش شده بود برخي نمايندگان كنگره امريكا در تلاش هستند محدوديت‌هاي اخيرا وضع‌شده در قانون ويزاي امريكا را براي شهروندان داراي تابعيت دوگانه حذف كنند.

اگر ايران بمب اتمي بسازد ما هم خواهيم ساخت
وزير خارجه عربستان اعلام كرد كه اگر پول‌هاي به دست آمده در پي لغو تحريم‌هاي ضد ايراني در راه «اقدامات مخرب» استفاده شود، لغو اين تحريم‌ها تاثير منفي روي اين كشور خواهد گذاشت. به گزارش فارس، وي اعلام كرد كه اگر ايران در دستيابي به بمب اتم موفق مي‌شد، عربستان هم براي دستيابي به بمب هسته‌اي تلاش مي‌كرد. وي به خبرگزاري رويترز گفته كه اگر پول‌هاي به دست آمده در پي لغو تحريم‌هاي ضد ايراني در راه «فعاليت‌هاي شرور آميز و مخرب» استفاده شود، لغو اين تحريم‌ها تاثير منفي روي اين كشور خواهد گذاشت. الجبير با اشاره به سفر رييس‌جمهور چين به رياض گفت: رآكتور هسته‌اي عربستاني-چيني خواهيم ساخت و اگر ايران بمبي بسازد ما هم خواهيم ساخت.

لوينسون ديگر در ايران نيست
سخنگوي كاخ سفيد ادعاي جمهوريخواهان مبني بر اينكه واشنگتن 7/1 ميليارد دلار رابه عنوان بهاي آزادي شهروندان امريكايي به ايران پرداخت كرده است قويا رد كرد. به گزارش ايسنا و به نوشته روزنامه واشنگتن تايمز، جاش ارنست ،سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به اين ادعاي جمهوريخواهان گفت كه واشنگتن به دليل پرونده شكايت ايران از امريكا در خصوص يك قرارداد خريد تجهيزات نظامي اين مبلغ را به ايران پرداخت كرده و از اين رو پرونده قديمي در دادگاه لاهه حل شده است. ارنست ادامه داد: همزماني تبادل زندانيان ميان ايران و امريكا و لغو تحريم‌هاي اقتصادي واشنگتن عليه تهران با حل اين پرونده شكايت مالي از پيش تعيين شده نبود و آزادي چهار شهروند امريكايي زنداني در ايران ارتباطي با پرداخت اين پول ندارد. وي افزود: اين رويكرد دولت است كه ديپلماسي اصولي و سخت رابه گونه‌اي دنبال كند كه به معناي واقعي موجب امن‌تر شدن مردم امريكا و پيشبرد منافع كشورمان به شكلي موثرتر از اقدام نظامي مي‌شود. سخنگوي كاخ سفيد ادعاي جمهوريخواهان مبني بر اينكه واشنگتن در ازاي آزادي پنج شهروند امريكايي محبوس در ايران 7/1 ميليارد دلار به ايران پرداخت كرده است را قويا رد كرد و آن را غلط خواند. سخنگوي كاخ سفيد با تاكيد بر اينكه آزادي زندانيان امريكايي ارتباطي با شكايت ايران نداشته است، گفت: در جريان آزادي اين زندانيان يكي از رسانه‌هاي ايران خبر آزادي را پيش از آنكه آنها ايران را ترك كنند منتشر كرد و همين موضوع شرايط حساسي را به وجود آورد. وي درباره سرنوشت رابرت لوينسون، يك شهروند امريكايي ديگر كه امريكا مدعي است هنگام ماموريت در ايران مفقود شده است، بيان كرد: دلايلي وجود دارد كه نشان مي‌دهد لوينسون احتمالا ديگر در ايران نيست. اما براي دريافت اطلاعات درباره‌ سرنوشت وي، ايران را تحت فشار قرار مي‌دهيم. هيچ ارزيابي تازه‌اي درباره‌ زنده بودن لوينسون نداريم.

وزير جنگ اسراييل: داعش را به ايران ترجيح مي‌دهيم
وزير دفاع رژيم صهيونيستي ضمن اينكه ايران را بزرگ‌ترين دشمن اين رژيم دانست، گفت: ما ترجيح مي‌دهيم كه داعش در سوريه كنترل اوضاع را بر عهده داشته باشد نه ايران. به گزارش ايسنا به نقل از اسراييل تايمز، موشه يعلون، وزير دفاع رژيم صهيونيستي اظهار كرد: ايران تهديد بزرگ‌تري نسبت به داعش است و اسراييل ترجيح مي‌دهد كه داعش به كنترل مناطقي از سوريه ادامه بدهد تا آنكه ايران و گروه‌هاي تحت حمايتش وارد سوريه شوند. يعلون گفت: بزرگ‌ترين دشمن ما ايران است كه عليه ما اعلام جنگ كرده است. وزير دفاع رژيم صهيونيستي، ادعا كرد كه ايران يك جبهه تروريستي را با كمك حزب‌الله در ارتفاعات جولان عليه اسراييل پديد آورده است. او گفت: هم اكنون ايران در تعيين آينده سوريه دخالت دارد و اين اولويت و دست برتري ايران در سوريه مي‌تواند يك چالش بزرگ براي اسراييل محسوب شود.

درخواست دوحه از تهران براي آزادي گروگان‌هاي قطري در عراق
وزير خارجه قطر به صورت غيرمستقيم از ايران خواست براي آزادي گروگان‌هاي قطري در عراق نقش ايفا كند. به گزارش فارس، خالد العطيه در گفت‌وگويي با
«راشا تودي» و در پاسخ به سوالي درباره امكان ايفاي نقش تهران براي آزادي گروگان‌هاي قطري در عراق اعلام كرد شكي نيست كه ايران مي‌تواند در حل اين پرونده، نقش كمك‌كننده داشته باشد. وي گفت: ايران «نقشي» دارد كه مي‌تواند از آن استفاده كند خصوصا اينكه قطر براي آزاد كردن نظاميان و غيرنظاميان ايراني‌ كه (قبلا) ربوده شده‌اند در كنار ايران ايستاد و هم‌اكنون انتظار داريم كه حكومت ايران نيز در آزادي شهروندان ما در عراق نقش ايفا كند. وي افزود: ربوده‌شدگان به عراق به عنوان كشوري دوست رفتند و هر سال به آنجا سفر مي‌كردند؛ مجوز اين سفر را از حكومت عراق دريافت كرده بودند و ميهمان و تحت حمايت استان المثني اين كشور بودند.

 سرمدي: ايران آماده همكاري با يونيسف است
قائم‌مقام وزير امور خارجه گفت اين وزارتخانه آمادگي دارد هر نوع همكاري و حمايت از ماموريت جديد يونيسف در ايران به ويژه در رسيدگي به وضعيت كودكان را انجام دهد. به گزارش «اعتماد»، مرتضي سرمدي در ديدار ويل پاركس نماينده جديد يونيسف در ايران آمادگي وزارت امور خارجه را براي هر نوع همكاري و حمايت از ماموريت وي به ويژه رسيدگي به وضعيت كودكان اعلام كرد. وي مسائل مربوط به كودكان را بسيار حساس و پر اهميت دانست و ابراز اميدواري كرد كه با حمايت سازمان يونيسف، وضعيت كودكان در ايران به عنوان الگويي براي منطقه و جهان مطرح شود. قائم مقام وزير امور خارجه به اهميت بومي‌سازي برنامه‌هاي جهاني يونيسف در ايران اشاره كرد و افزود: تحقق اين امر نيازمند همكاري ملموس و هماهنگي نزديك يونيسف با برنامه‌ها، قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است و شرايط كنوني براي تحقق اين امر مناسب است. ويل پاركس، نماينده جديد يونيسف در جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار با اشاره به انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي و اجرايي شدن برجام، آن را موفقيت بزرگي براي ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران ارزيابي و از آن استقبال كرد. نماينده جديد يونيسف با برشمردن سابقه همكاري سازمان جهاني يونيسف با ايران ابراز اميدواري كرد تا بتواند در طول دوران ماموريت خود، زمينه‌هاي همكاري بين يونيسف و جمهوري اسلامي ايران كه در وضعيت قابل قبولي به سر مي‌برد را توسعه ببخشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون