• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

حمله و ضدحمله ظريف با تركي الفيصل در داووس

گروه ديپلماسي| خبر رويارويي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان با تركي الفيصل كه به عنوان يكي از نمايندگان عربستان در نشست داووس شركت كرده بود، در صدر اخبار بين‌المللي قرار گرفته است؛ تنش مقام‌هاي دو كشور همسايه كه در حال حاضر رابطه ديپلماتيك با هم ندارند و در مقطع كنوني هم نشانه‌اي از احياي رابطه دوجانبه ميان آنها به چشم نمي‌خورد. در نشست بسته‌اي كه در حاشيه مجمع جهاني اقتصادي داووس برگزار شد، ظريف و تركي الفيصل با هم جدال لفظي داشتند. موضوع اين نشست بسته هم كه مهمان‌هاي آن دعوت شده بودند سوريه و چگونگي برقراري صلح در اين كشور بوده است. رويترز در گزارشي در خصوص اين جدل لفظي مي‌نويسد كه اين تنش شفاهي نشان داد تا چه اندازه اختلاف ميان تهران و رياض جدي است. رويترز در بخش‌هايي از اين گزارش مي‌نويسد: عكس رسمي از ظريف و فيصل در بيرون از اتاق هنگام دست دادن گرفته شده بود كه اين عكس پخش نشد اما زماني كه اين دو نفر وارد اتاق شده و پشت ميز نشستند ديگر از آن گرمي فيزيكي ديدار نخست هم خبري نبود. يكي از حاضران اين نشست با طعنه محرمانه گفت كه طرفين در اين نشست پاسخگوي طرف مقابل نبودند و به حرف يكديگر توجهي نداشتند.
ظريف برگزاري هرگونه نشست محرمانه با «تركي الفيصل»، رييس سابق اطلاعات عربستان و سفير كشورش در امريكا را رد كرد و در يك كنفرانس خبري در اين باره گفت: «هيچ نشست محرمانه‌اي برگزار نشده است». تركي الفيصل نيز در گفت‌وگو با رويترز تاييد كرد كه در نشست با ظريف و ديگران شركت كرده است اما اظهارنظري درباره آنچه در اين نشست گفته شده، نكرد. اين اظهارات ظريف و فيصل نشان مي‌دهد كه هيچ‌گونه گفت‌وگو يا ديدار دوجانبه محرمانه‌اي ميان دو طرف وجود نداشته است.
رويترز شركت‌كنندگان در اين نشست را «استفان ديميستورا»، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه، «كوفي عنان» دبيركل سابق سازمان، «عمرو موسي» دبيركل سابق اتحاديه عرب از مصر، وزراي خارجه ايتاليا و اتريش و مقاماتي از تركيه و چندين كشور غربي معرفي كرده است.
ديميستورا نشست را با گفتن اين مطلب آغاز كرد كه زمان برگزاري مذاكرات صلح ژنو فرارسيده است زيرا قدرت‌هاي خارجي همگي خواستار يك راه‌حل سياسي براي ناآرامي‌هاي سوريه هستند. با اين همه برخي سخنرانان، انگيزه روسيه براي مداخله در درگيري‌هاي سوريه از ماه سپتامبر 2015 تاكنون را زير سوال بردند. آنها ابراز ترديد كردند كه مسكو و تهران خواستار توافقي باشند كه شامل كناره‌گيري احتمالي «بشار اسد» از قدرت در سوريه باشد.
زماني كه نوبت به وزير امور خارجه كشورمان رسيد، وي تاكيد كرد كه ايران از يك راه‌حل سياسي در سوريه حمايت مي‌كند و در نهايت در سال گذشته زماني كه به ديپلماسي مشترك بين‌المللي درباره سوريه دعوت شد، يك طرح چهارنكته‌اي صلح براي سوريه ارايه كرده بود. ايران براي سال‌ها به اصرار عربستان و امريكا حذف شده بود. ظريف بدون آنكه از رياض نام ببرد، به انتقاد از كشورهايي پرداخت كه در آتش فرقه‌گرايي دميده و از آن سوءاستفاده كرده‌اند. ظريف در كنفرانس خبري خود، عربستان سعودي را به صرف ميليون‌ها دلار براي لابي‌گري در كنگره امريكا عليه برجام متهم كرد و گفت كه رياض بعد از حادثه مقابل سفارت خود در تهران، وحشت كرد و لازم است كه سعودي‌ها عاقلانه عمل مي‌كردند.
پس از اظهارات ظريف، فيصل 70 ساله در واكنش به اين اظهارات گفت: من واقعا چيزي را كه مي‌گويي دوست دارم اما وقتي به كارهايي كه مي‌كنيد نگاه مي‌اندازم، متحير و متعجب مي‌شوم. تركي فيصل در ادامه ايران را به داشتن 10 هزار مبارز در سوريه در حمايت از اسد متهم كرد و رهبر سوريه را «تروريستي معرفي كرد كه مردم خود را مي‌كشد» و مستقيما توسط تهران در قدرت نگه داشته شده است! يكي از حاضران در اين نشست به رويترز گفت: اظهارات شاهزاده سعودي بسيار تند و زننده‌تر از انتظار بود و برخي از حاضران نشست را متحير كرد. ظريف به اين حمله تركي الفيصل در نشست پاسخ نداد و باقي نشست بي‌نتيجه بود. ديميستورا نيز ابراز تاسف كرد كه اين سومين سال است كه درباره سوريه حرف مي‌زنيم و به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسيم.
اين منبع به رويترز گفته است كه اروپايي‌هاي حاضر در اين نشست تنها در خصوص كمك‌هاي انسان‌دوستانه، بحران مهاجرت و چگونگي متوقف كردن روند هجوم مهاجران به اروپا اظهارنظرهايي كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون