• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

نخستين سفر روحاني پس از اجراي برجام با استقبال گرم ايتاليايي‌ها همراه بود

« رييس‌جمهور توافق‌ها» پشت ميز اقتصاد

گروه سياسي|تابلوي نقاشي روي ديوار يكي از زيباترين كاخ‌هاي جهان حكايت از 660 سال همسايگي دو تمدن كهن دارد. كوئيريناله، با قدمتي 500 ساله، نه‌فقط تصويري از ايران را در نقشي از سفير شاه عباس مي‌بندد، بلكه ديگر بار چهره‌ مردي از ايران را مي‌نگارد. ايتاليا نخستين كشور انتخابي حسن روحاني براي سفر به قاره سبز، سومين بار است كه ميزبان روساي جمهور ايران پس از پيروزي انقلاب مي‌شود. دو دوره‌اي كه تعلق به رييس دولت اصلاحات يافت بالاخره پس از 11 سال به دولت اعتدال مي‌رسد تا در نخستين روزهاي اجرايي شدن برجام، مقدمات ورود به فصل تازه‌اي از روابط را با ديدار نخست وزير ايتاليا و تعدادي از سرمايه گذاران و صاحبان صنايع بزرگ و فعالان اقتصادي اين كشور فراهم كند. رييس‌جمهور ايران كه براي سفري رسمي به ايتاليا سفر كرده است، روز دوشنبه از سوي «سرجيو ماتارلا» رييس‌جمهور اين كشور در قصر كوئيريناله كه محل اقامت رسمي و دفتر كار رييس‌جمهورهاي ايتاليا است، مورد استقبال رسمي قرار مي‌گيرد. ديداري كه هرچند با محوريت موضوعات اقتصادي انجام مي‌گيرد اما از دروازه توافق هسته‌اي مي‌گذرد. توافقي كه اين‌بار، فرصت جبراني را فراهم كرد تا ايران را آماده ورود سرمايه‌، فناوري‌هاي جديد و همكاري‌هاي صادراتي معرفي كند. رييس‌جمهور ايتاليا نيز از فرصت‌هاي فراهم شده در ايران استقبال مي‌كند و با اظهار خرسندي از انجام اولين سفر خارجي روحاني پس از آغاز اجراي برجام به ايتاليا، آن را نشانه ديگري از دوستي و صميميت عميق دو ملت و دو دولت ايران و ايتاليا مي‌خواند و كشور خود را مصمم مي‌داند كه زمينه‌هاي دوستي و همكاري خود را با جمهوري اسلامي ايران مستحكم كرده و همكاري‌هاي پايداري با تهران برقرار سازد. اعلام فرارسيدن زمان جبران از سوي روحاني با وعده جبران عقب ماندگي‌هايي كه حاصل تحريم‌هاي چندساله ايران بود از طريق سرمايه‌گذاري و حضور فعالانه از سوي رييس‌جمهور ايتاليا پاسخ مي‌گيرد.
رييس‌جمهور ايران دو ملت ايران و ايتاليا را داراي روابط تاريخي، صميمي و برخوردار از سابقه تمدني درخشان دانست و گفت: امروز اراده دو طرف بر اين قرار گرفته تا از فرصت‌هاي بعد از توافق هسته‌اي به خوبي استفاده كرده و همكاري‌هاي خود را در راستاي منافع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه و جهان هر چه بيشتر گسترش دهند. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز دوشنبه در ديدار سرجيو ماتارلا، رييس‌جمهوري ايتاليا با اشاره به اينكه ظرفيت‌هاي مشترك فراواني براي ارتقاي سطح همكاري‌هاي تهران- رم وجود دارد، اظهار كرد: دو كشور در سال‌هاي گذشته به دليل تحريم‌هاي ناعادلانه و نادرست نتوانستند از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي متقابل به خوبي استفاده كنند و اكنون زمان جبران است و بايد همكاري‌هاي خود را با تعامل و در راستاي منافع متقابل افزايش دهند. رييس‌جمهور كه با دعوت رسمي مقامات ايتاليا به رم سفر كرده است، با اشاره به اينكه شرايط كنوني ايران براي ورود سرمايه و فناوري‌هاي جديد و سپس همكاري‌هاي صادراتي كاملا آماده است، خاطرنشان ساخت: ايران و ايتاليا مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف انرژي، صنعت، معدن، كشاورزي، تبادلات علمي و فرهنگي و نيز فناوري‌هاي جديد همكاري‌هاي مشترك و گسترده‌اي داشته باشند. روحاني با تحليل ريشه‌هاي بي‌ثباتي در منطقه و تاكيد بر اينكه ايران كشوري باثبات و مردمسالار است، تصريح كرد: براي جمهوري اسلامي ايران ارتقاي روابط با اروپا به ويژه ايتاليا از اهميت بسزايي برخوردار است و در فضاي جديد ايجاد شده بايد سطح اين روابط هر چه بيشتر گسترش يابد.
رييس‌جمهور ظرفيت‌هاي ايران در حوزه‌هاي انرژي، سرمايه انساني و موقعيت ممتاز جغرافيايي را بر‌شمرد و تصريح كرد: ايران تنها يك كشور ۸۰ ميليوني نيست، بلكه در نقطه اتصال آسياي مركزي، قفقاز و اقيانوس هند قرار دارد كه از اين موقعيت استراتژيك مي‌توان براي صادرات مشترك به نحو شايسته‌اي بهره گرفت. روحاني در ادامه با تاكيد بر اينكه برجام مي‌تواند الگويي براي حل و فصل مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي باشد، از مواضع سازنده ايتاليا در فرآيند مذاكرات هسته‌اي كشورمان قدرداني كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا معتقد بود كه راه‌حل مسائل جهاني و از جمله موضوع هسته‌اي، مذاكره و ديپلماسي است و توافق هسته‌اي نشان داد كه ديپلماسي بهترين راه براي حل و فصل مسائل و صلح پايدار است. رييس‌جمهور كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود تحولات منطقه‌اي و بي ثباتي و ناامني‌هاي موجود در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا را مورد اشاره قرار داد و گفت: تهران و رم همچون گذشته مي‌توانند در بسياري از مسائل منطقه‌اي و از جمله مبارزه با تروريسم، خشونت و افراطي‌گري با يكديگر رايزني و همكاري‌هاي مفيدي داشته باشند.
رييس‌جمهور تروريسم را بزرگ‌ترين معضل منطقه و تهديدي براي اروپا و سراسر جهان دانست و اضافه كرد: بدون همكاري‌هاي جامع و جدي نمي‌توان تروريسم را ريشه كن كرد و بدون شك اگر خاورميانه بي ثبات شود، آثار خسارت‌بار آن به اروپا هم مي‌رسد. روحاني با تاكيد بر اينكه مشكلات موجود در برخي كشورهاي منطقه راه‌حل سياسي دارد و نه راه‌حل نظامي، اظهار داشت: ايران و ايتاليا به عنوان دو بازيگر مهم در منطقه خاورميانه و اتحاديه اروپا مي‌توانند در مسيري كه منافع دو ملت، منطقه و جهان را تضمين مي‌كند، همكاري‌هاي موثر و سازنده‌اي با يكديگر داشته باشند. روحاني تاكيد كرد: براي ريشه‌كن كردن تروريسم و ناامني مهم اين است كه تفكر خشونت و افراط‌گرايي از اذهان زدوده شود و زمينه‌هاي جذب جوانان به اين‌گونه تفكرات ريشه‌يابي و مسدود شده و با فرهنگ خشونت مبارزه شود. رييس‌جمهور با اظهار تاسف از اينكه برخي كشورها براي مبارزه با تروريسم فعاليت و اراده جدي ندارند، خاطرنشان ساخت: متاسفانه كشورهايي هم وجود دارند كه براي تامين منافع سياسي كوتاه‌مدت خود در منطقه به دنبال استفاده ابزاري از تروريسم هستند. لذا بايد تلاش كرد تا زمينه حمايت‌هاي سياسي، مالي و تسليحاتي برخي از كشورها از تروريسم قطع شود.
سرجيو ماتارلا، رييس‌جمهور ايتاليا نيز در اين ديدار با اظهار خرسندي از انجام اولين سفر خارجي دكتر روحاني پس از آغاز اجراي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) به ايتاليا، آن را نشانه ديگري از دوستي و صميميت عميق دو ملت و دو دولت ايران و ايتاليا دانست و گفت: ايتاليا مصمم است زمينه‌هاي دوستي و همكاري خود را با جمهوري اسلامي ايران مستحكم كرده و همكاري‌هاي پايداري با تهران برقرار سازد. رييس‌جمهور ايتاليا از آغاز دور جديد همكاري‌هاي پرشتاب ايتاليا با ايران به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي خبر داد و خاطرنشان ساخت: شركت‌هاي مختلف صنعتي و تجاري ايتاليا بسيار مشتاق حضور و همكاري با ايران هستند. ما با سرمايه‌گذاري و حضور فعالانه به دنبال جبران عقب ماندگي‌ها و فرصت‌هايي هستيم كه تحريم‌ها آنها را از ايتاليا گرفتند. ماتارلا با ابراز رضايت و خشنودي ايتاليا از توافق هسته‌اي و پايان تحريم‌ها عليه ايران و با تاكيد بر اشتراك نظر خود با رييس‌جمهوري كشورمان درباره مسائل مهم منطقه‌اي و بين المللي تصريح كرد: بي ترديد شرايط جديد به ايران اين امكان را مي‌دهد كه نقش اصلي و ثبات آفرين خود را در منطقه هر چه بيشتر و بهتر ايفا كند. رييس‌جمهور ايتاليا تاكيد كرد: ايتاليا هم مانند ايران بر اين باور است كه ديپلماسي بهترين راه براي دستيابي به صلح پايدار است. وي با اشاره به بحران‌هاي موجود در عراق، سوريه، افغانستان و شمال آفريقا تصريح كرد: ايتاليا نقش ايران براي حل و فصل اين بحران‌ها و ثبات منطقه را موثر مي‌داند و روي آن حساب ويژه‌اي باز مي‌كند. رييس‌جمهور ايتاليا در ادامه تروريسم را خطر واقعي و بزرگ‌ترين تهديد براي جامعه جهاني دانست و اضافه كرد: براي مقابله با تروريسم همه بايد همكاري سازنده و منسجمي را شكل دهند. ماتارلا اظهار داشت: ايتاليا از نقش سازنده ايران براي حل و فصل ديپلماتيك مسائل در كشورهاي منطقه استقبال كرده و از آن حمايت مي‌كند و معتقديم براي رسيدن به راه‌حل‌هاي نتيجه‌بخش نيازمند نقش موثر ايران هستيم. روحاني در پايان اين ديدار از رييس‌جمهور ايتاليا براي سفر به كشورمان دعوت كرد كه مورد استقبال سرجيو ماتارلا قرار گرفت.

گسترش روابط با كشورهاي اتحاديه اروپا از سياست‌هاي تهران است
رييس‌جمهور پيش از عزيمت به ايتاليا گسترش روابط با كشورهاي اتحاديه اروپا را از سياست‌هاي تهران برشمرد و تاكيد كرد كه بايد از فضاي پسابرجام، براي رشد و توسعه كشور و اشتغالزايي بهره گرفت و سفر به ايتاليا و فرانسه با اين هدف انجام مي‌شود. حسن روحاني روز دوشنبه در فرودگاه مهرآباد و در تشريح اهداف سفرش به خبرنگاران گفت: اين سفر در مقطع تاريخي بسيار مهم و پسابرجام و پساتحريم انجام مي‌شود، از اين رو از اهميت بسزايي برخوردار است. رييس‌جمهور با اشاره به اهميت گسترش روابط با كشورهاي اروپايي مخصوصا كشورهايي كه در گذشته روابط خوبي با ايران داشته‌اند، از بررسي و توافق دو سند مهم در جريان اين سفر چهار روزه به فرانسه و ايتاليا خبر داد و گفت: در اين سفر سند نقشه راه ميان‌مدت و بلندمدت همكاري‌هاي تهران با ايتاليا و فرانسه مورد بررسي و توافق قرار خواهد گرفت. همچنين در خصوص موسساتي كه بيمه صادراتي را تضمين مي‌كنند تفاهماتي انجام مي‌گيرد. رييس‌جمهور با اشاره به آمادگي كشورمان براي جذب فناوري‌هاي نوين گفت: ايران پيشرفت‌هاي خوبي در خصوص فناوري‌هاي نوين داشته است و جذب اين نوع فناوري‌ها براي ما از اهميت زيادي برخوردار است. روحاني همچنين از امضاي اسنادي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي در جريان سفر به ايتاليا و فرانسه خبر داد و گفت: در خصوص حمل و نقل و نوسازي ناوگان هوايي و نيز ريل لوكوموتيو و خودرو اسناد زيادي آماده است كه در جريان اين سفر مورد مذاكره و تفاهم قرار خواهد گرفت. رييس‌جمهور اضافه كرد: همكاري در بخش‌هاي مختلف صنعتي، دانشگاهي، كشاورزي، گردشگري و تجهيزات پزشكي و محيط‌زيست از ديگر موضوعاتي است كه در جريان اين سفر در خصوص آن مذاكرات و تفاهماتي انجام خواهد گرفت. رييس‌جمهوري همچنين ملاقات با پاپ و مقامات واتيكان و ديدار و گفت‌وگو با فعالان اقتصادي و سياسي را از ديگر برنامه‌هاي اين سفر دانست.
حضور در واتيكان و ملاقات و گفت‌وگو با پاپ و نيز نخست‌وزير واتيكان از ديگر برنامه‌هاي رييس‌جمهوري در مرحله اول سفر به اروپا است. همچنين رييس‌جمهور در سفر خود به پاريس و پس از استقبال رسمي از سوي رييس‌جمهوري فرانسه، با وي ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد و هيات‌هاي عاليرتبه دو كشور نيز مذاكرات مشترك خواهند داشت. ملاقات و گفت‌وگو با مديركل يونسكو، بازوي فرهنگي سازمان ملل متحد، از ديگر برنامه‌هاي دكتر روحاني در پاريس است. همچنين ديدار با تعدادي از سرمايه‌گذاران، مديران اقتصادي و صاحبان ارشد صنايع بزرگ فرانسه، نشست و مصاحبه با سردبيران ارشد رسانه‌هاي اروپايي، ايتاليايي و فرانسوي، ديدار با نخبگان و انديشمندان، نشست مشترك با صاحبان صنايع و سرمايه‌گذاران از ساير برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي رييس‌جمهوري در اين سفر چهارروزه است. همزمان با سفر رييس‌جمهوري، نشست‌هاي تخصصي و ملاقات‌هايي نيز ميان سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي بخش خصوصي دو كشور انجام خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون